شناسایی ویژگی های رفتار خریداران و تصمیم‌گیری خرید مبتنی بر بازاریابی با استفاده از فناوری واقعیت افزوده

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، ایران.

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

3 دانشیار و عضو هیئت علمی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

10.48308/jbmp.2024.235482.1600

چکیده

زمینه‌‌ و ‌هدف: جهان در آستانه انقلاب‌های فناورانانه قابل‌توجهی قرار دارد که بر رفتار مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارد. واقعیت افزوده که محتوای مجازی را در درک کاربر از دنیای واقعی ادغام می‌کند. به‌عنوان یک فناوری باقابلیت رشد قابل‌توجهی برای بازاریابی و زمینه‌های مرتبط شناسایی‌شده است. ازاین‌رو پژوهش حاضر باهدف شناسایی ویژگی‌های رفتار خریداران و تصمیم‌گیری خرید مبتنی بر بازاریابی با فناوری واقعیت افزوده انجام شد.
روش‌شناسی: محقق با یک جستجو استاندارد پایگاه استنادی Science web of را کاوش نموده و داده‌های استنادی را در قالب دستورالعمل پریزما پیش‌پردازش نموده و بر این اساس 378 مقاله منتشرشده در سال‌های 1996 تا 2023 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داد. سپس ویژگی‌های رفتار خریداران و تصمیم‌گیری خرید با استفاده از فناوری واقعیت افزوده به‌صورت نمونه‌گیری قضاوتی از مقاله‌های خروجی دستورالعمل پریزما، ویدئوهای فناوری واقعیت افزوده و 13 نفر از مطلعین کلیدی که با روش هدفمند انتخاب شده‌اند استخراج کرد و با کمک خبرگان، عوامل نهایی را مشخص کرد.
یافته‌ها: در این پژوهش، شناسایی ویژگی‌های رفتار خریداران و تصمیم‌گیری خرید مبتنی بر بازاریابی با استفاده از فناوری واقعیت افزوده 92 کدگزینشی و 5مضمون فرعی شامل تشخیص مسئله، جستجویی اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، تصمیم گیری خرید و پس از خرید و به 3 مضمون اصلی تصمیم گیری پیش ازخرید، تصمیم گیری حین خرید و پس از خرید هست.
نتیجه‌گیری: استفاده از فناوری واقعیت افزوده، به ما این امکان را می‌دهد. تا ویژگی‌های رفتار خریداران و فرایند تصمیم‌گیری خرید را با استفاده از روش‌های بازاریابی پیشرفته و قابل‌اعتماد، به‌صورت دقیق‌تر و جامع‌تر شناسایی کنیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying buyer behavior،s characteristics and buying decision-making using marketing-based augmented reality technology

نویسندگان [English]

  • Fahime Mahavarpour 1
  • Davod Feiz 2
  • Morteza ملکی مین باش رزگاه 3
1 semnanDepartment of commercial management, Faculty of Economic, Management and Administrative science, Semnan University, Semnan, Iran
2 Department of commercial management, Faculty of Economic, Management and Administrative science, Semnan University, Semnan, Iran
3 Associate Professor. Faculty of Economics, Management and administrative sciences, Semnan University
چکیده [English]

Background and objective: The world is on the brink of significant technological revolutions that impact consumer behavior. The emerging reality where virtual content integrates with users' understanding of the real world has been identified as a technology with considerable growth potential for marketing and related fields. Hence, the present research aims to identify the characteristics of consumer behavior and purchase decision-making based on augmented reality marketing.
Methodology: In this study, identifying the characteristics of buyer behavior and marketing-based purchasing decision-making using augmented reality technology is 90 coding and 5 sub-themes including problem recognition, information search, information evaluation, purchase and post-purchase decision-making, and to the 3 main themes of pre-purchase decision-making, purchase and post-purchase decision-making.
Findings: In this study, identifying the characteristics of buyer behavior and marketing-based purchasing decision-making using augmented reality technology is 92 coding and 5 sub-themes including problem recognition, information search, information evaluation, purchase and post-purchase decision-making, and to the 3 main themes of pre-purchase decision-making, purchase and post-purchase decision-making.Conclusion:the use of augmented reality technology enables us to identify the features of consumer behavior and the purchasing decision-making process more accurately and comprehensively using advanced and reliable marketing methods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • marketing
  • augmented reality technology
  • shopper behavior
  • buying decisions

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 27 تیر 1403
  • تاریخ دریافت: 13 اردیبهشت 1403
  • تاریخ بازنگری: 24 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 27 تیر 1403