شناسایی و اولویت‌بندی عوامل تعیین‌کننده در تصمیم‌های مالی و سرمایه‌گذاری (مورد مطالعه: سرمایه‌گذاران نسل زِد)

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 استاد گروه مدیریت دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 استاد گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس

4 دانشیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

10.48308/jbmp.2025.232989.1542

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر تصمیم‌های مالی و سرمایه‌گذاری نسل زد، بر اساس نظریه مالی رفتاری انجام شده است. این نظریه تأکید دارد که رفتار سرمایه‌گذاران تنها تحت تأثیر عوامل عقلانی نیست، بلکه ابعاد شناختی، عاطفی و اجتماعی نیز نقش کلیدی ایفا می‌کنند.
روش: پژوهش حاضر به روش آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. در فاز کیفی، با 23 خبره حوزه مالی و سرمایه‌گذاری مصاحبه شد و تحلیل مضمون داده‌ها، 26 مضمون پایه و 9 مضمون سازمان‌دهنده را آشکار کرد. در فاز کمی، پرسشنامه‌ای مبتنی بر یافته‌های کیفی طراحی و پس از اعتبارسنجی توسط متخصصان، بین 384 سرمایه‌گذار نسل زد توزیع شد. تحلیل داده‌های گردآوری‌شده با نرم‌افزارهای SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون t تک‌گروهی انجام گرفت.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش، مهمترین عوامل تعیین‌کننده در تصمیم‌های مالی و سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران نسل زد به ترتیب عبارتند از؛ امنیت و پشتوانه، سود بیشتر، راحتی در سرمایه‌گذاری، پیروی از تجربیات گذشته، شناخت و آگاهی، پیروی از دیگران، و جو تبلیغاتی.
نتیجه‌گیری: نسل زد به عنوان سرمایه‌گذاران نوظهور و دیجیتال‌زاده، نیازمند رویکردی متفاوت در جذب و هدایت هستند. یافته‌ها نشان می‌دهد درک این نسل از محرک‌های تصمیم‌گیری، با پیش‌فرض‌های رایج در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری متفاوت است. این پژوهش گامی اولیه برای شناخت رفتار مالی این نسل و طراحی راهبردهای متناسب با ویژگی‌های آنان است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identification and Prioritization of Factors Affecting Financial and Investment Decisions (Case Study: Generation Z Investors)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hossein Pouraskari 1
  • Seyed Hamid Khodadad Hosseini 2
  • Asadollah Kordnaeij 3
  • Fereshteh Mansouri Moayyed 4
1 Ph.D. Candidate in Marketing Management, Faculty of Management & Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Prof., Faculty of Management & Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 Professor in Business Management, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University
4 Associate Prof., Faculty of Management & Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: This study aimed to identify and prioritize the factors influencing the financial and investment decisions of Generation Z, based on behavioral finance theory. This theory emphasizes that investor behavior is not solely driven by rational factors but is also significantly influenced by cognitive, emotional, and social dimensions.
Method: This research employed a mixed-methods approach (qualitative-quantitative). In the qualitative phase, interviews were conducted with 23 financial and investment experts, and thematic analysis of the data revealed 26 basic themes and 9 organizing themes. In the quantitative phase, a questionnaire based on the qualitative findings was designed and, after validation by experts, distributed among 384 Generation Z investors. Data analysis was performed using SPSS and Excel software, employing descriptive statistics and one-sample t-tests.
Findings: The study findings showed that the most important factors affecting the financial and investment decisions of Generation Z investors are security and support, profitability, ease of investment, following past experiences, knowledge and awareness, following others, and advertising atmosphere.
Conclusion: As emerging digital-native investors, Generation Z requires a distinct approach to engagement and guidance. The findings indicate that this generation's decision-making drivers differ from conventional assumptions in finance. This study serves as an initial step toward understanding their financial behavior and designing strategies tailored to their characteristics

کلیدواژه‌ها [English]

  • Financial decision
  • Financial behavior
  • Generation Z
  • Investment