بررسی تاثیر بازاریابی پدرخوانده بر اعتبار سازمان به واسطه‌ی وفاداری تزلزل ناپذیر اعضا

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

10.48308/jbmp.2025.239246.1667

چکیده

با افزایش سرعت تغییرات و ایجاد تنوع در خواسته‌ها و نیاز‌های مخاطبان کسب‌ وکار، می‌توان شاهد حذف برخی از رویکرد‌های بازاریابی و حرکت به سمت رویکرد‌های نوین در این حوزه بود. همچنین توجه به حفظ و نگهداشت اعضا و ارتقا اعتبار سازمان از مهمترین اهداف سازمان‌های پیشرو به‌حساب می‌آید که بازاریابی پدرخوانده به‌عنوان یک رویکرد جدید با ارائه اصول منحصر به فرد خود می‌تواند در تحقق این امر موثر باشد. جامعه این مطالعه اعضای یک آکادمی فرهنگی-ورزشی هندبال به نام "سپهر آیسک" در خراسان جنوبی بودند. این آکادمی 120 نفر عضو داشت که طبق جدول مورگان نمونه‌ای 97 نفری انتخاب شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و برحسب نوع گردآوری داده‌ها پیمایشی - تحلیلی است. لذا ابزار گردآوری داده‎ها پرسشنامه بود و با استفاده از نرم افزار "اسمارت پی ال اس " تحلیل‌ها صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان دادند که بازاریابی پدرخوانده به نوبه خود می‌تواند تاثیر بالایی بر افزایش وفاداری اعضای سازمان داشته باشد. همچنین با تایید رابطه وفاداری تزلزل ناپذیر اعضا بر اعتبار سازمان، رابطه بازاریابی پدرخوانده بر اعتبار سازمان به واسطه وفاداری تزلزل ناپذیر اعضا تایید شد. در همین راستا مدیران و سرمایه گذاران با آشنایی و به کارگیری اصول بازاریابی پدرخوانده، نه تنها می‌توانند هزینه های مالی سازمان را کنترل کنند، بلکه وفاداری اعضا را به نوعی تعصب که ناشی از حسن نیت و لطف می باشد، ارتقا دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Effect of Godfather Marketing on Organizational Credibility Via Unwavering Member Loyalty

نویسندگان [English]

  • mohammadreza khadivi
  • Fariborz Rahimnia
Department of Management, Faculty of Economic and Administrative Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
چکیده [English]

With the increasing speed of change and the diversity in the demands and needs of business audiences, we can observe the elimination of some marketing approaches and a shift towards new approaches in this field. Also, paying attention to member retention and enhancing the organization's credibility is considered one of the most important goals of progressive organizations, where godfather marketing, as a new approach, with its unique principles, can effectively contribute to achieving this goal. The study population consisted of members of a cultural-sports handball academy called "Sepehr Ayask" in South Khorasan. This academy had 120 members, and based on Morgan’s table, 97 individuals were selected as the sample. This research is applied in terms of purpose, descriptive in method, and survey-analytical in terms of data collection. Therefore, the data collection tool was a questionnaire, and the data were analyzed using Smart PLS software. Data analysis showed that godfather marketing, in turn, can have a significant impact on increasing the loyalty of organizational members. Furthermore, by confirming the relationship between the unwavering loyalty of members and the credibility of the organization, the relationship between godfather marketing and the organization's credibility was confirmed through the unwavering loyalty of members. Therefore, managers and investors, by familiarizing themselves with and applying the principles of godfather marketing, can not only control the financial costs of the organization but also promote member loyalty to a kind of fanaticism that stems from goodwill and favors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Godfather marketing
  • Organization credibility
  • Unwavering member loyalty
دوره 24، شماره 61
اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 29 اسفند 1403
  • تاریخ بازنگری: 22 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 25 اردیبهشت 1404