طراحی الگوی نوآوری مدل کسب‌و‌کار مبتنی بر تجربه مشتری در صنعت پرداخت‌های الکترونیک (مورد مطالعه: شرکت به پرداخت ملت)

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان

2 استاد و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان

10.48308/jbmp.2025.237655.1650

چکیده

مقدمه: نوآوری مدل کسب‌و‌کار، برای توانایی یک شرکت جهت دستیابی به رشد و دوام بلندمدت حیاتی است چرا که به بهبود ارزش محصولات یا خدمات و یا ارائه این پیشنهادات به مشتریان کمک می‌کند. هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی نوآوری مدل کسب‌و‌کار مبتنی بر تجربه مشتری در صنعت پرداخت‌های الکترونیک با استفاده از رویکرد گراندد تئوری است.

روش تحقیق: روش پژوهش کیفی و رویکرد نظریه داده بنیاد است. ابزارگردآوری داده‌ها،مصاحبه‌ نیمه ساختاریافته است. جامعه آماری شامل خبرگان فعال در حوزه نوآوری، برنامه‌ریزی کسب‌و‌کار، توسعه کسب‌و‌کار و محصول، مدیریت توسعه خدمات نوین و اعضای VIP باشگاه مشتریان در شرکت به پرداخت ملت تهران بودند. اعضای نمونه از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و در 12اُمین مصاحبه به اشباع داده رسیده است. داده‌ها با نرم‌افزار مکس کیودا تحلیل و در سه مرحله باز، محوری و انتخابی کدگذاری شد. کدها بیانگر روایت‌ها، مفاهیم و مقوله‌های تحقیق بودند که از درون آن الگوی نوآوری مدل کسب‌و‌کار مبتنی بر تجربه مشتری استخراج شد.

یافته‌ها: الگوی پارادایمی حاصل بر اساس پدیده محوری متاثر از شرایط علّی و متغیرهای مداخله‌گر به همراه راهبردهای کنش و واکنش و پیامدها شکل گرفت.

نتیجه‌گیری: استراتژی‌هایی همانند ارائه خدمات و محصولات تشویقی، افزایش امنیت مشتریان، درک عمیق از مشتری، طراحی تجربه منحصربفرد و تعریف فعالیت‌های تحقیق و توسعه مداوم می‌تواند در سطح مشتری به ایجاد نمایه تجربه مشتری، افزایش وفاداری مشتری و افزایش رضایت مشتری و همچنین در سطح کسب و کار به نتایجی همانند تمایز رقابتی، افزایش سهم بازار، کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد کسب‌وکارها بویژه در حوزه پرداخت‌های الکترونیک منجر

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Customer Experience-driven Business Model Innovation Model in Electronic Payments Industry (Case Study: Behpardakht Mellat Company)

نویسندگان [English]

  • Parinaz Sharifi 1
  • Abbasali Rastgar 2
  • Mohsen Shafiei Nikabadi 2
1 Master's student in Business Administration, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, Semnan University, Semnan, Iran
2 Professor, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, semnan university
چکیده [English]

Business model innovation is critical to a company's ability to achieve long-term growth and sustainability as it improves the value of products or services and offers these to customers. The purpose of this research is to design a business model innovation model based on customer experience in electronic payments using the grounded theory approach. The method of this research is qualitative with a grounded theory approach, which ultimately leads to the creation a model. The data collection tool of this research is a semi-structured interview. Statistical population included active experts in the field of innovation, business planning, business and product development, new service development management, and VIP members of the customer club in Behpardakht Mellat. The sample members selected through purposive sampling and data saturation reached in the 12th interview. Data analyzed with MAXQDA and coded in three stages of open, central and selective coding. The codes actually represented the narratives, concepts, and finally the research categories, from which the innovation model of the business model based on customer experience extracted. The findings of this study showed that with help of strategies such as offering services and incentive products, increasing customer security, deep understanding of the customer, designing a unique experience and defining continuous research and development activities can be at the customer level. Creating a customer experience profile, increasing customer loyalty and increasing customer satisfaction, in business level, lead to results such as competitive differentiation, increasing market share, reducing costs and increasing income, especially in field of electronic payments.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Electronic Payments
  • Customer Experience
  • Business Model Innovation