نظریه‌پردازی داده‌بنیاد در زمینه پیشران‌های برندسازی دیجیتال در حوزه کسب‌وکارهای نوپا

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه حضرت معصومه س، قم، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه حضرت معصومه س، ایران

3 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه حضرت معصومه س، ایران

10.48308/jbmp.2025.240555.1689

چکیده

هدف: امروزه توسعه فناوری‌های جدید موجب شده تا کسب‌وکارهای نوپا برای حفظ مزیت رقابتی خود به دنبال کشف و شناسایی ابزارهای نوینی باشند. دراین‌بین، یکی از این ابزارها و راهبردها ورود به حوزه برندسازی دیجیتال است.

روش‌شناسی: رویکرد پژوهش حاضر آمیخته (کیفی و کمی)، ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ روش توصیفی-تحلیلی است. در مرحله کیفی، جامعه مشارکت‌کنندگان شامل اساتید دانشگاه و خبرگان برندسازی دیجیتال بود که با نمونه‌گیری نظری و 20 مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری، داده‌ها جمع‌آوری و با روش داده‌بنیاد گلیزری تحلیل شدند. در مرحله کمی، فعالان و کارشناسان کسب‌وکارهای نوپا با حداقل سه سال سابقه، موردمطالعه قرار گرفتند و داده‌ها با پرسشنامه محقق‌ساخته و نمونه‌ای 142 نفری جمع‌آوری و با معادلات ساختاری و نرم‌افزار آموس تحلیل شدند. درنهایت، چارچوب مفهومی پژوهش به‌صورت کیفی تبیین و به ‌روش کمی اعتبارسنجی گردید.

یافته‌ها: در این مطالعه بعد از سه مرحله کدگذاری 296 مفهوم، 50 مقوله پایه، 15 مقوله فرعی و درنهایت 5 مقوله اصلی با عناوین هدفمندسازی محتوای برند (تولید محتوا برای جذب و نگهداشت مخاطب)، مدیریت جریان دانشی (تحلیل و به‌کارگیری مستمر داده‌ها)، ارزش‌آفرینی چندگانه (خلق و ارائه ارزش‌های متنوع و پایدار)، تجاری‌سازی فراگیر برند (رویکردهای استراتژیک برای موفقیت مالی و نفوذ در بازار) و بسترسازی تحولی دیجیتال (ایجاد زیرساخت‌های لازم دیجیتال) شناسایی و برچسب‌گذاری گردید.

نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که برندسازی دیجیتال در کسب‌وکارهای نوپا نیازمند تمرکز بر پیشران‌هایی مانند پیشایندهای زمینه‌ساز و پیشران‌های تحول‌آفرین است. این پیشران‌ها که ماهیتی درون‌زا و برون‌زا دارند باعث زایش جریان‌های دانشی و درنهایت تقویت برندسازی دیجیتال می‌شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Grounded Theory on the Drivers of Digital Branding in Startups

نویسندگان [English]

  • mohammadreza fallah 1
  • Hossein Moeini 2
  • Zahra Rahamuz 3
1 Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting,, Hazrat-e Masoumeh University, Qom, Iran.
2 Associate Prof., Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Hazrat-e Masoumeh University, I. R. Iran
3 MSc. Business Management, Faculty of Management and Accounting, Hazrat-e Masoumeh University, I. R. Iran
چکیده [English]

Purpose: The advancement of new technologies has compelled startups to explore innovative tools to acquire and sustain competitive advantages. Among these tools and strategies, digital branding has emerged as a critical approach.

Methodology: This study employs a mixed-methods approach, applied in purpose, and descriptive-analytical in nature. In the qualitative phase, the participant community included university professors and digital branding experts. Data was collected through theoretical sampling and 20 interviews until theoretical saturation was achieved, then analyzed using the Glaserian grounded theory method. In the quantitative phase, active professionals and experts in startup businesses with at least three years of experience were studied. Data was gathered using a researcher-developed questionnaire with a sample of 142 participants and analyzed through structural equation modeling (SEM) using AMOS software. Finally, the conceptual framework of the research was qualitatively developed and quantitatively validated.

Findings: This study identified, through a three-stage coding process, 296 concepts, 50 basic categories, and 15 sub-categories, ultimately distilling them into five core themes: content purposefulness (creating audience-centric content for attraction and retention), knowledge flow management (systematic data analysis and application), multi-value creation (delivering diverse and sustainable value), comprehensive brand commercialization (strategic approaches for financial success and market penetration), and transformational digital infrastructure (building foundational digital frameworks). These structured findings systematically capture key dimensions of effective digital branding.

Conclusion: The results indicate that digital branding in startups requires focus on key drivers, including contextual antecedents and transformational enablers. These drivers—endogenous and exogenous in nature—foster knowledge flows and ultimately strengthen digital branding efforts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital branding
  • startups
  • contextual antecedents
  • transformational enablers
  • brand content targeting