ارائه مدل جایگاه‌یابی برند سنگ استان قم در بازارهای صادراتی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت استراتژیک، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه حضرت معصومه

2 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه قم

3 دانشگاه قم

چکیده

هدف: حضور در بازارهای بین‌اللملی نیازمند جایگاه‌یابی برند در بازارهای هدف صادراتی جهت برجسته نمودن ویژگی‌های محصول می‌باشد. استان قم با وجود اینکه از ظرفیت خوبی در صنعت سنگ برخوردار می‌باشد، اما تاکنون نتوانسته به خوبی در بازارهای بین‌المللی بدرخشد. در این راستا هدف این پژوهش حاضر می‌کوشد ارائه مدل جایگاه برند سنگ قم در بازارهای بین المللی ست.

روش شناسی: برای دستیابی به هدف پژوهش، رویکرد کیفی مدنظر قرار گرفت و از روش تحلیل تم استفاده شد. این پژوهش از حیث هدف کاربردی است. در این پژوهش از طریق انجام مصاحبة عمیق نیمه ساختاریافته با 12 نفر از مدیران و صنعتگران متخصص در حوزة صنعت سنگ نظرهای این خبرگان جمع آوری و ثبت شد. درنهایت عملیات کدگذاری توسط محقق انجام شد و مضامین فراگیر استخراج شدند.

یافته‌ها: با تحلیل محتوای نتایج مرحله کیفی، 107مضمون فرعی بدست آمد که در 17 مضمون اصلی سازماندهی شدند و مدلی جامع در ارتباط با جایگاه‌یابی برند سنگ استان قم در بازارهای صادراتی و همچنین پیامدهای ناشی از جایگاه‌یابی برند ارائه شد.

نتیجه‌گیری: صنعت سنگ قم با توجه به پیشران‌های محیطی که دارد با پیروی از یک فرایند هشت مرحله ای جایگاه یابی برند می تواند به پیامدهای راهبردی در بازارهای بین المللی دست یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Brand Positioning of Qom Stone in International Markets

نویسندگان [English]

  • محمد Talari 1
  • somayeh masumi 2
  • Ebrahim Javaherizadeh 3
1 associate professor of strategic management, Management Department, HMU
2 university of Qom
3 qom
چکیده [English]

Objective: Successful presence in international markets requires effective brand positioning in target export markets to highlight the product's distinctive features. Despite having significant potential in the stone industry, Qom Province has not yet achieved a strong position in global markets. This study aims to present a brand positioning model for Qom stone in international markets.

Methodology: This applied research adopts a qualitative approach using thematic analysis. Data were collected through in-depth semi-structured interviews with 12 industry experts and senior managers in the stone sector. The researcher then coded the data, extracting sub-themes and main themes to develop the final model.

Findings: Content analysis of the interviews identified 107 sub-themes, organized into 17 main themes. Based on this, a comprehensive model for brand positioning of Qom stone in export markets was developed, including key influencing factors and strategic outcomes of successful positioning.

Conclusion: By leveraging environmental drivers and following an eight-step brand positioning process, Qom's stone industry can achieve significant strategic outcomes in international markets. This model serves as a guideline for policymakers and industry stakeholders to enhance global competitiveness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand positioning
  • stone industry
  • international markets
  • Qom Province
  • thematic analysis