تدوین الگوی رهبری عامل محور: کلید تحول پایدار در کسب وکارهای بین المللی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مدیریت ، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی رهبری آژنتیک به منظور تحول پایدار در کسب وکارهای بین المللی انجام پذیرفت. صبغه‌ی پژوهش حاضر رویکردی کیفی و در پارادایم استقرایی است که از نوع توصیفی ـ پیمایشی و از نظر هدف بنیادی است. جامعه آماری پژوهش را 15 نفر از خبرگان (اساتید دانشگاه و مدیران کسب و کارهای بین المللی) تشکیل می‌دهند که براساس اصل کفایت نظری و روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختار یافته با رویکرد تحلیل مضمون بوده است. لازم به ذکر است که داده ها با استفاده از فرایند کدگذاری و نرم افزار (MAXQDA) تحلیل شد. همچنین جهت تضمین اعتبار و پایایی داده‌های کیفی، از چارچوب چهارمعیاره لینکلن و گوبا (1985) استفاده شد که شامل قابلیت اعتماد، قابلیت انتقال، قابلیت تأیید و صداقت است. از طرفی برای ارتقاء قابلیت اعتماد، چندین اقدام انجام شد: ابتدا، پس از تحلیل اولیه داده‌ها، نتایج با مشارکت‌کنندگان مورد بازنگری و مورد تأیید قرار گرفت تا دقت و صحت برداشت‌های پژوهشگر مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین، در فواصل زمانی مختلف، داده‌ها و فرایند کدگذاری توسط پژوهشگران همکار به‌صورت مستقل بررسی و بازبینی شد تا از حذف خطاهای احتمالی و سوگیری‌های فردی جلوگیری شود.

نتایج حکایت از آن دارد که با تحلیل داده‌ها عوامل علی ، زمینه‌ای ، مداخله‌گر، راهبردها و پیامدهای رهبری آژنتیک در کسب وکارهای بین المللی شناسایی گردید و در نهایت الگوی پژوهش تدوین گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing Agentic Leadership Model: The Key to Sustainable Transformation in International Businesses

نویسنده [English]

  • Abdollah Saedi
Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khorramabad, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted to develop an agentic leadership model for sustainable transformation in international businesses. The nature of the present study is a qualitative approach and in an inductive paradigm, which is descriptive-survey and fundamental in terms of purpose. The statistical population of the study consists of 15 experts (university professors and international business managers) who were selected based on the principle of theoretical adequacy and the purposive sampling method. The data collection tool was a semi-structured interview with a content analysis approach. It is worth noting that the data were analyzed using the coding process and software (MAXQDA). Also, to ensure the validity and reliability of qualitative data, Lincoln and Guba’s (1985) four-criterion framework was used, which includes trustworthiness, transferability, verifiability, and honesty. On the other hand, several steps were taken to enhance trustworthiness: First, after the initial data analysis, the results were reviewed and confirmed with the participants to assess the accuracy and correctness of the researcher’s perceptions. Also, at different intervals, the data and the coding process were independently reviewed and revised by the collaborating researchers to eliminate possible errors and individual biases.The results indicate that by analyzing the data, causal factors , contextual factors, intervening factors , strategies and consequences of agentic leadership in international businesses were identified and finally a research model was developed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agentic Leadership
  • Intelligent Decision-Making
  • Intellectual Independence
  • Self-Efficacy
  • International Businesses