محیط خارجی سازمان و تأثیر آن بر رویه های حسابداری مدیریت استراتژیک: یک بررسی تجربی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

هدف: . هدف این پژوهش بررسی تأثیر عدم اطمینان محیطی خارجی بر بکارگیری رویه‌های حسابداری مدیریت استراتژیک در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران و شرکت‌های زیر مجموعه آن‌ها است.

روش‌شناسی:

این پژوهش از لحاظ فلسفه از نوع اثباتی، از نظر منطق اجراء از نوع قیاسی، از نظر هدف از نوع کاربردی، از نظر فرآیند اجراء از نوع کمی، از نظر زمان انجام از نوع طولی- گذشته‌نگر، از نظر روش گردآوری داده‌ها پرسشنامه و از نظر شیوه تحلیل داده‌ها از نوع همبستگی است.

یافته‌ها:

نتایج بدست آمده از تحلیل داده‌ها نشان داد که عدم قطعیت محیطی بالا با ضریب معنادری 0.001، و آماره T: 7.043-، نوسانات در محیط خارجی با ضریب معناداری 0.001 و آماره T: 4.193-، ابهام اطلاعات محیطی با ضریب معناداری 0.001 و آماره T: 7.939-، عدم قطعیت بالا در مورد نتایج تصمیمات با ضریب معناداری 0.001 و آماره T: 4.378-، شدت رقابت زیاد یا سطح معنادری 0.001 و آماره T: 6.445-، رهبری بازار توسط شرکت‌های رقیب با سطح معناداری 0.001 و آماره T: 8.606-، در بکارگیری تکنیک‌های حسابداری مدیریت استراتژیک موثر هستند. همچنین نتایج به دست آمده از تحلیل نشان داد، غیرقابل پیش‌بینی بودن محیط با ضریب معناداری 0.213 و آماره T: 1.262-، کمبود اطلاعات در مورد عوامل محیطی با ضریب معناداری 0.446 و آماره T: 0.764- و وجود رقابت تنش‌زا با ضریب معناداری 0.058 و آماره T: 1.905- تاثیری در بکارگیری تکنیک‌های حسابداری مدیریت استراتژیک ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Organizational External Environment and Its Impact on Strategic Management Accounting Practices: An Empirical Study

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hossein Safarzadeh Safarzadeh
  • Seyyed Abbas HOOSHMAND KASHANI
Accounting Departement, management and Accounting Faculty, Shahid beheshti university, tehran, iran
چکیده [English]

Purpose: This research aims to investigate the impact of external environmental uncertainty on the application of strategic management accounting practices in companies listed on the Tehran Stock Exchange and the Iranian Over-the-Counter (OTC) market, as well as their subsidiaries.

Methodology: This research, in terms of philosophy, is of a positive type; in terms of implementation logic, it is deductive; in terms of purpose, it is applied; in terms of implementation process, it is quantitative; in terms of time frame, it is longitudinal-retrospective.

Findings: The results obtained from data analysis showed that high environmental uncertainty (with a significance level of 0.001, T-statistic: -7.043), fluctuations in the external environment (with a significance level of 0.001, T-statistic: -4.193), ambiguity of environmental information (with a significance level of 0.001, T-statistic: -7.939), high uncertainty about the outcomes of decisions (with a significance level of 0.001, T-statistic: -4.378), high intensity of competition (with a significance level of 0.001, T-statistic: -6.445), and market leadership by competing companies (with a significance level of 0.001, T-statistic: -8.606) are effective in the application of strategic management accounting techniques. The results obtained from the analysis also showed that unpredictability of the environment (with a significance level of 0.213, T-statistic: -1.262), lack of information about environmental factors (with a significance level of 0.446, T-statistic: -0.764), and the existence of stressful competition (with a significance level of 0.058, T-statistic: -1.905) do not have a significant impact on the application of strategic management accounting techniques.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic Management Accounting
  • External Environment
  • Competitive Intensity