• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

چشم انداز مدیریت بازرگانی

  1. صفحه اصلی
  2. نقشها و مداخلات ستاد مرکزی در کسبوکارهای تابعه: مروری نظاممند

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

نقشها و مداخلات ستاد مرکزی در کسبوکارهای تابعه: مروری نظاممند

    نویسندگان

    • محمدعلی فلاح 1
    • علی حیدری 2
    • هاشم آقازاده 3
    • سیدمحمد اعرابی 4

    1 دکتری دانشگاه تهران

    2 استادیار- دانشگاه تهران

    3 دانشیار دانشگاه تهران- دانشکده مدیریت

    4 استاد دانشگاه علامه طباطبایی

,

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

10.29252/jbmp.18.37.13
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

هدف نهایی ستادهای مرکزی‏ در بنگاه‌های مادر، خلق ارزش برای کسب‏‌وکارهای زیرمجموعه است. حال پرسش اساسی این است که ستاد مرکزی برای خلق ارزش چه نقش‌‏هایی را ایفا می‌کند و چه مداخلاتی را باید در کسب‌‏وکارهای تابعه به انجام رساند. هدف پژوهش حاضر، ارائه چارچوبی نظری برای نقش‌ها و مداخلات ستاد مرکزی و عوامل موقعیتی تأثیرگذار بر آن‌‏ها است. روش به‌کاررفته در پژوهش حاضر، مرور نظام‏‌مند است که بر این اساس 31 مقاله مربوط به ستاد مرکزیِ بنگاه‌های مادر و استراتژی سطح بنگاه که در بین سال‏‌های 1962 تا 2017 در دو پایگاه داده EBSCO و Web of Sience انتشار یافته‌اند، استخراج و پس از انجام فرآیند غربال‌گری با استفاده از روش کدگذاری دستی بررسی و تحلیل شد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل مقاله‌های منتخب، 21 مداخله در قالب 3 نقش «جلوگیری‌کننده از زیان»، «خلق‌کننده ارزش» و «تخریب‌کننده ارزش» شناسایی شد. علاوه بر آن، 2 گروه از عوامل موقعیتی تأثیرگذار بر نحوه انجام نقش‌‏ها و مداخلات ستاد مرکزی شامل «ویژگی کسب‏‌وکار» و «ویژگی ستاد مرکزی» نیز تعیین شد. تمامی نقش‌هایی که ستاد مرکزی در قبال کسب‌‏وکارهای تابعه ایفا می‌‏کند، در راستای خلق ارزش نیست و گاهی اوقات مداخلات آن‌ها تنها جلوی تخریب ارزش را می‏‌گیرند (نقش پیش‌گیرنده یا حداقلی) و در برخی از موارد ستاد مرکزی موجب «تخریب ارزش» در واحدهای کسب‌‏وکار می‏‌شود.
 

  • XML
  • اصل مقاله 893.57 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 323
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 342
چشم انداز مدیریت بازرگانی
دوره 18، شماره 37 - شماره پیاپی 37
خرداد 1398
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 893.57 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 19 دی 1399
  • تاریخ پذیرش: 19 دی 1399
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 323
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 342

APA

فلاح, محمدعلی, حیدری, علی, آقازاده, هاشم, & اعرابی, سیدمحمد. (1398). نقشها و مداخلات ستاد مرکزی در کسبوکارهای تابعه: مروری نظاممند. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 18(37), -. doi: 10.29252/jbmp.18.37.13

MLA

محمدعلی فلاح; علی حیدری; هاشم آقازاده; سیدمحمد اعرابی. "نقشها و مداخلات ستاد مرکزی در کسبوکارهای تابعه: مروری نظاممند". چشم انداز مدیریت بازرگانی, 18, 37, 1398, -. doi: 10.29252/jbmp.18.37.13

HARVARD

فلاح, محمدعلی, حیدری, علی, آقازاده, هاشم, اعرابی, سیدمحمد. (1398). 'نقشها و مداخلات ستاد مرکزی در کسبوکارهای تابعه: مروری نظاممند', چشم انداز مدیریت بازرگانی, 18(37), pp. -. doi: 10.29252/jbmp.18.37.13

VANCOUVER

فلاح, محمدعلی, حیدری, علی, آقازاده, هاشم, اعرابی, سیدمحمد. نقشها و مداخلات ستاد مرکزی در کسبوکارهای تابعه: مروری نظاممند. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 1398; 18(37): -. doi: 10.29252/jbmp.18.37.13

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • واژه نامه اختصاصی
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب