نوع مقاله : علمی - پژوهشی
چکیده
جنبشهای تحریم اغلب یکی از مؤثرترین روشهای ضد مصرف در برابر شرکتهایی است که درگیر فعالیتهای غیر اخلاقی و نامشروع هستند. در دنیای پیوسته در حال تغییر و به طور فزاینده جهانی، ادیان هنوز نقش مهمی در تأثیر بر رفتار مصرفکننده ایفا میکنند. با توجه به فعالیتهای کشور عربستان در راستای بیثباتی منطقۀ خاورمیانه، ارتباط با اسرائیل و ناسازگاری در رابطه با ایران؛ هدف این مقاله، ایجاد الگویی مفهومی است تا ارتباط بین ادراک از کشور مبدأ محصول، عقاید مذهبی و قصد تحریم مصرفکنندگان نسبت به محصولات تولیدی کشور عربستان با برند رانی را بررسی کند. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشجویان علاقمند به مصرف مستمر محصولات با برند رانی در دانشگاه شهید باهنر کرمان است که 290 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه و روش تحلیل دادهها، تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Lisrel میباشد. نتایج نشان داد ادراک از کشور مبدأ بر خصومت مذهبی مشتری و خصومت مذهبی بر مشارکت در کارزار تحریم و قضاوت محصول تأثیر معناداری دارد. در انتها شواهد حاکی از وجود ارتباط بین شرکت در کارزار تحریم با تحریم برند، علیرغم عدم مشاهدۀ ارتباط بین قضاوت دربارۀ محصول با تحریم میباشد.
کلیدواژهها