نوع مقاله : علمی - پژوهشی
چکیده
زنجیره تأمین محصولات کشاورزی شامل سه بخش اصلی تأمین، تولید و توزیع است. عوامل فعال در این زنجیره تولیدکنندگان (کشاورزان)، خردهفروشان، توزیعکنندگان و مصرفکنندگان هستند. در کشور ما زنجیره توزیع محصولات کشاورزی بهویژه میوه، سبزی و صیفیجات با مشکلاتی همچون عدم وجود ساختار مناسب، وجود واسطههای زیاد و گرانفروشی به مصرفکننده مواجه است. بنابراین، مسئله اصلی عدم وجود یک مدل کسبوکار توزیع جامع در حوزه محصولات کشاورزی است. هدف از این پژوهش طراحی مدل کسبوکار توزیع با استفاده از استراتژی آمیخته متوالی اکتشافی است. در مرحله اول و کیفی از استراتژی آمیخته با استفاده از تحلیل مضمون، مصاحبههای نیمهساختاریافته که از 16 نفر از خبرگان کشاورزی بدست آمده است تحلیل شدند. سپس در مرحله دوم، بهمنظور تصمیمگیری بهینه با استفاده از رویکرد تحلیل اهمیت- عملکرد (IPA) در تحقیق در عملیات نرم ، 45 مضمون مورد نظر اولویتبندی و سرانجام برای طراحی مدل نهایی بر اساس روش پژوهش علم طراحی مضامین اولویتبندیشده در آن جایگذاری شد. نتایج حاصل از این پژوهش، طراحی مدل کسب وکار توزیع در زمینه محصولات کشاورزی است که هر یک از مضامین اولویت بندی شده در 6 مرحله، مسئله و انگیزه، هدف و راهحل، طراحی و توسعه، بکاری مصنوع در بستر موردنظر، ارزیابی و ارتباطات قرار داده شدند تا علاوه بر شناخت مضامین به اولویتبندی آنها در هر یک از مراحل پژوهش توجه شود.