طراحی مدل کسب‌وکار توزیع محصولات کشاورزی؛ موردمطالعه: میوه، سبزی و صیفی‌جات بر اساس چهارچوب DSRM

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق علیه‌السلام

چکیده

زنجیره تأمین محصولات کشاورزی شامل سه بخش اصلی تأمین، تولید و توزیع است. عوامل فعال در این زنجیره تولیدکنندگان (کشاورزان)، خرده‌فروشان، توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان هستند. در کشور ما زنجیره توزیع محصولات کشاورزی به‌ویژه میوه، سبزی و صیفی‌جات با مشکلاتی همچون عدم وجود ساختار مناسب، وجود واسطه‌های زیاد و گران‌فروشی به مصرف‌کننده مواجه است. بنابراین، مسئله اصلی عدم وجود یک مدل کسب‌وکار توزیع جامع در حوزه محصولات کشاورزی است. هدف از این پژوهش طراحی مدل کسب‌وکار توزیع با استفاده از استراتژی آمیخته متوالی اکتشافی است. در مرحله اول و کیفی از استراتژی آمیخته با استفاده از تحلیل مضمون، مصاحبه‌های نیمه‌ساختار‌یافته که از 16 نفر از خبرگان کشاورزی بدست آمده است تحلیل شدند. سپس در مرحله دوم، به‌منظور تصمیم‌گیری بهینه با استفاده از رویکرد تحلیل اهمیت- عملکرد (IPA)  در تحقیق در عملیات نرم ، 45 مضمون مورد نظر اولویت‌بندی و سرانجام برای طراحی مدل نهایی بر اساس روش پژوهش علم طراحی مضامین اولویت‌بندی‌شده در آن جایگذاری شد. نتایج حاصل از این پژوهش، طراحی مدل کسب وکار توزیع در زمینه محصولات کشاورزی است که هر یک از مضامین اولویت بندی شده در  6 مرحله، مسئله و انگیزه، هدف و راه‌حل، طراحی و توسعه، بکاری مصنوع در بستر مورد‌نظر، ارزیابی و ارتباطات قرار داده شدند تا علاوه بر شناخت مضامین به اولویت‌بندی آنها در هر یک از مراحل پژوهش توجه شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Distribution Business Model for Agricultural Products; Examining: Fruits, Vegetables and Seafood Based on the DSRM Framework

نویسندگان [English]

  • Reza Baniasad
  • Mehdi Bagheri meybodi
Imam Sadiq University
چکیده [English]

The supply chain of agricultural products consists of three main parts: supply, production and distribution. The active agents in this chain include producers (farmers), retailers, distributors and consumers. In Iran, the distribution chain of agricultural products, especially fruits, vegetables and summer crops are facing problems that can be attributed to the lack of proper structure, the presence of high and expensive intermediaries. Therefore, the main problem is the lack of a comprehensive distribution business model of agricultural products. The purpose of this research is to design a distribution business model using the methods approach of exploratory sequential mixed strategy. In the first step, there has been used mixed strategy with thematic analysis and semi-structured interviews from 16 agricultural experts. Then, in the second step, in order to make the optimal decision using the importance-performance analysis approach in the software operation research, 45 themes were prioritized, designed finally placed the final model based on design science research methodology (DSRM). The results of this research are designing the distribution business model for agricultural products that evaluates and prioritizes each of six priority themes in six steps including the problem, the motivation, the purpose and the solution, the design and development of the application of the products in the desired context, and then evaluations and communications were set up in addition to identify the themes to prioritize them in each of the research steps.

کلیدواژه‌ها [English]

  • distribution of agricultural products
  • business model
  • fruits
  • vegetables
  • summer crops
  • research methodology
  • design science
  • importance
  • performance analysis approach
  • exploratory sequential mixed strategy