روایت‎پژوهی تجربه پژوهش‎گران بازاریابی شناختی در جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی

3 دانشجوی مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

هدف: بازاریابی شناختی از مهم‎ترین حوزه‎های در حال رشد رشته بازاریابی است که با اقبال پژوهش‎گران بازاریابی در ایران مواجه شده‎است. هدف پژوهش حاضر روایت‎پژوهی تجربه پژوهش‎گران بازاریابی شناختی در ایران است.
روش‎شناسی: برای این منظور از روش روایت‎پژوهی استفاده شده‎است. جامعه آماری پژوهش افراد دارای سابقه فعالیت پژوهشی در حوزه بازاریابی شناختی، روش نمونه‎گیری غیرتصادفی از نوع هدفمند و حجم نمونه پانزده است. مصاحبه عمیق راهکار گردآوری داده‎های پژوهش و تحلیل تم راهکار تحلیل داده‎های پژوهش است.
یافته‎ها: براساس یافته‎های پژوهش روایت تجربی پژوهش‎گران بازاریابی شناختی در ایران در پنج بعد اولین مواجه، جست‎وجوی اطلاعات، اولین اقدام عملی، محدودیت‎های پژوهشی و ارزیابی از وضعیت آینده بازاریابی شناختی در جمهوری اسلامی ایران تلخیص می‏شود.
نتیجه‎گیری: بر اساس نتایج پژوهش توسعه مطالعات بازاریابی شناختی در جمهوری اسلامی ایران در گرو راه‎اندازه آزمایشگاه‎های تخصصی برای پژوهش‎های شناختی در رشته بازاریابی و ایجاد نهاد ناظر برای حوزه بازاریابی شناختی است.

یافته‎ها: براساس یافته‎های پژوهش روایت تجربی پژوهشگران بازاریابی شناختی در ایران در پنج بعد اولین مواجه، جست‎وجوی اطلاعات، اولین اقدام عملی، محدودیت‎های پژوهشی و ارزیابی از وضعیت آینده تلخیص می‏شود.
نتیجه‎گیری: بر اساس نتایج پژوهش توسعه مطالعات بازاریابی شناختی در جمهوری اسلامی ایران در گرو راه‎اندازه آزمایشگاه‎های تخصصی پژوهش‎های شناختی و ایجاد نهاد ناظر برای بازاریابی شناختی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Narrative experience of cognitive marketing researchers in the Islamic Republic of Iran

نویسندگان [English]

  • kobra bakhshizadeh borj 1
  • Mohamad Saleh Torkestani 2
  • pedram jahedi 3
1 Assistant Prof., Business management department, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
2 Faculty member and associate professor, Faculty of management and accounting, Allameh Tabataba'i University
3 Ph.D. Student, Business management department, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University. Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: Cognitive marketing is one of the most important growing areas of marketing that has been welcomed by marketing researchers in Iran. This study aims to narrate the experience of cognitive marketing researchers in Iran.
Methodology: In this study narrative method is used. The statistical population of the study is people with a history of research activities in the area of cognitive marketing, purposeful sampling method and the sample size is fifteen people. In-depth interview is used to research data collection and theme analysis is used to research data analysis.
Findings: Based on the research findings, the empirical narrative of cognitive marketing researchers in Iran is summarized in five dimensions including the first encounter, information search, first practical action, research limitations and evaluation of the future situation.
Conclusion: According to the research results, the development of cognitive marketing studies in the Islamic Republic of Iran depends on the establishment of specialized cognitive research laboratories and the establishment of a regulatory institution cognitive marketing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Research
  • Marketing
  • Cognitive Marketing
  • Narrative Research and Thematic analysis
  1. Alsharif, A. H., Salleh, N. Z. M., & Baharun, R. (2021). Neuromarketing: The popularity of the brain-imaging and physiological tools. Neuroscience Research Notes, 3(5), 13-22.
  2. Akbari, M., Azbari, M. E., & Chaijani, M. H. (2019). Performance of the Firms in a Free‐Trade Zone: The Role of Institutional Factors and Resources. European Management Review, 16(2), 363-378.
  3. Akbari, M., & Moradipour, S. (2021). Horses for courses: B2B salesperson performance: the role of their characteristics and promotion efforts. Middle East Journal of Management, 8(4), 297-318.
  4. Andrews, M. (2021). Quality indicators in narrative research. Qualitative Research in Psychology, 18(3), 353-368.
  5. Antoniak, M. (2020). Benefits and threats of neuromarketing: theoretical background and practical use. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska.
  6. Bazzani, A., Ravaioli, S., Faraguna, U., & Turchetti, G. (2020). Is EEG suitable for marketing research? A systematic review. Frontiers in Neuroscience, 14, 1343.
  7. Brenninkmeijer, J., Schneider, T., & Woolgar, S. (2020). Witness and silence in neuromarketing: managing the gap between science and its application. Science, Technology, & Human Values, 45(1), 62-86.
  8. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
  9. Brown, P. (2020). Language as a model for culture: Lessons from the cognitive sciences. In Anthropology beyond culture (pp. 169-192). Routledge.
  10. Bulley, C. A., Braimah, M., & Blankson, F. E. (2018). Ethics, neuromarketing and marketing research with children. International Journal of Customer Relationship Marketing and Management (IJCRMM), 9(2), 79-95.
  11. de Sousa, F. N. T., & Macêdo, M. E. C. (2020). Neuromarketing and Psychology of Cors in the process of Making Purchase. International Journal of Advanced Engineering Research and Science, 7(5), 413-425.
  12. Ellingham, J. (2018). Sharing Responsibility: Neuromarketing and the Qualitative Market Researcher. Journal of Promotional Communications, 6(3), 24-41.
  13. Farzi, H., Yousefi, B., Broujerdi, S. (2019). The Effect of Athlete Brand Image on Changes in Attitude towards Advertisements of Celebrity Athletes Using Neuromarketing Technique. Journal of Sport Management, 11(3), 467-482. (persian).
  14. Gallagher, S. (2018). Rethinking nature: Phenomenology and a non-reductionist cognitive science. Australasian Philosophical Review, 2(2), 125-137.
  15. Gaieck, W., Lawrence, J. P., Montchal, M., Pandori, W., & Valdez-Ward, E. (2020). Opinion: Science policy for scientists: A simple task for great effect. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(35), 20977-20981.
  16. Hsu, L., & Chen, Y. J. (2020). Neuromarketing, subliminal advertising, and hotel selection: An EEG study. Australasian marketing journal, 28(4), 200-208.
  17. Lee, N., Chamberlain, L. & Brandes, L. (2018), Welcome to the jungle! The neuromarketing literature through the eyes of a newcomer , European Journal of Marketing, 52 (1). 4-38.
  18. Leydesdorff, L., & Ivanova, I. (2021). The measurement of “interdisciplinarity” and “synergy” in scientific and extra‐scientific collaborations. Journal of the Association for Information Science and Technology, 72(4), 387-402.
  19. Levallois, C., Smidts, A., & Wouters, P. (2021). The emergence of neuromarketing investigated through online public communications (2002–2008). Business History, 63(3), 443-466.
  20. Luna-Nevarez, C. (2021). Neuromarketing, Ethics, and Regulation: An Exploratory Analysis of Consumer Opinions and Sentiment on Blogs and Social Media. Journal of Consumer Policy, 44(4), 559-583.
  21. Mañas Viniegra, L., García García, A. L., & Martín Moraleda, I. J. (2020). Audience attention and emotion in news filmed with drones: A neuromarketing research. Media and Communication, 8(3), 123-136.
  22. Meyerding, S. G., & Mehlhose, C. M. (2020). Can neuromarketing add value to the traditional marketing research? An exemplary experiment with functional near[1]infrared spectroscopy (fNIRS). Journal of Business Research, 107, 172-185.
  23. Nairn, A., & Fine, C. (2008). Who’s messing with my mind? The implications of dual-process models for the ethics of advertising to children. International Journal of Advertising, 27(3), 447-470.
  24. Nazari, D., Hami, M., Bagherian Farahabadi, M., Shakeri, N. (2021). The Effect of Intense Support on Visual Attention to the Sponsor Brand of the Premier league football team shirts by neural marketing. Journal of Sport Management, 12(4), 997-1014. (persian).
  25. Núñez, R., Allen, M., Gao, R., Rigoli, C. M., Relaford-Doyle, J., & Semenuks, A. (2019). What happened to cognitive science?. Nature human behaviour, 3(8), 782-791.
  26. Robertson, D. C., Voegtlin, C., & Maak, T. (2017). Business ethics: The promise of neuroscience. Journal of Business Ethics, 144(4), 679-697.
  27. Schlein, C. (2020). Critical and narrative research perspectives on in-service intercultural teaching. Theory into Practice, 59(3), 321-331.
  28. Torkestani, M. S., Ghazinoori, S. S., & Jahedi, P. (2021). Identifying elements of social construction of innovation in knowledge enterprise using memory-work method. Science and Technology Policy Letters, 11(1), 101-112. (persian).
  29. Zuschke, N. (2020). An analysis of process-tracing research on consumer decision[1] Journal of business research, 111, 305-320