نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: در جهانی که هزاران نفر، میلیاردها دلار صرف خرید ارزشهای لذتبخش میکنند و از درد دوری میجویند، بسیار عجیب است که تعداد مصرفکنندگان زیادی هستند که برای محصول یا تجربههایی که باعث درد آنها میشوند، حاضرند هزینه کنند، پژوهشهای متعددی در زمینه بازاریابی دردناک لذتبخش انجامشده است که این پژوهش، با هدف ارائه فراترکیب ارائه مدل بازاریابی دردناک لذتبخش انجام گردیده است.
روش: روش تحقیق پژوهش حاضر، ازنظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت، کیفی با رویکرد اکتشافی است. جامعة آماری این پژوهش، مطالعات شامل مقالاتی است که در زمینة بازاریابی لذت و درد بهصورت مشترک یا مجزا صورت گرفته است. ابزار جمعآوری اطلاعات بهصورت مرور نظاممند و مطالعات کتابخانهای ادبیات و پژوهشهای پیشین، با روش فراترکیب برای استخراج عوامل، انتخابشده است. روش نمونهگیری نیز بر اساس معیارهای ورود و خروج روش پریزما انتخاب شده است.
یافتهها: در راستای پاسخ به سؤالات پژوهش، 32 مقاله مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت که منجر به استخراج 11 مفهوم و 132 کد معنادار شد. شایانذکر است به دلیل اینکه مفهوم درد لذتبخش مصرفکننده در ادبیات پژوهشی داخلی، جدید و ناشناخته بهحساب میآمد، ابتدا پیشایندها و پیامدهای درد لذتبخش مصرفکننده، شناسایی و سپس با پیشزمینة شناختی که مخاطب نسبت به چگونگی پیدایش و آثار دردهای لذتبخش پیدا میکند، استراتژیهای بازاریابی دردناک لذتبخش، تدوین و ارائه گردید.
نتیجهگیری: باتوجه به یافتهها مشخص گردید که محرکهای فرهنگی، اجتماعی، احساسی-شناختی، عصبی و فیزیولوژیک میتوانند بنا بر شرایط محصول، محیط، بازاریابی و رویکردهای شخصی و اجتماعی مصرفکننده، موجب ایجاد دردهای لذتبخش گردند که شامل لذتهای حسی، عصبی(خیال) و روانی(معنوی)، خواهد شد. به همین صورت، بازاریابی دردناک لذتبخش میتواند از طریق نورواستراتژی(استراتژی عصبمحور)، بازاریابی هیجانی، تبدیل درد به لذت و تسهیل ادراک درد لذتگونه انجام پذیرد.
کلیدواژهها