نوع مقاله : علمی - پژوهشی
چکیده
هدف: یکی از مهمترین چالشهای اصلی کسبوکارهای پلتفرمی ازدستدادن مشتریان باارزش است و وفادارسازی مشتریان منجمله هدفهایی است که کسبوکارهای پلتفرمی به دنبال آن هستند؛ لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی پیشایندهای وفاداری کاربران در پلتفرمها از دیدگاه اثرات شبکه است.
روششناسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ راهبرد پژوهش، تحلیل تم یا مضمون است. دادهها از طریق مصاحبه عمیق گردآوری شده است. ویژگی این افراد استفاده و ترجیح یک پلتفرم تا کسی اینترنتی برای انجام فعالیت خود بوده است. جمعآوری دادهها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت و تعداد 19 مصاحبه عمیق انجام گرفت.
یافتهها: پس از اشباع نظری و پیادهسازی مصاحبهها فرایند کدگذاری انجام شد و 250 کد خام استخراج گردید و درنهایت به دلیل کثرت کدهای مشابه از لحاظ معنایی و مفهومی، کدها تبدیل به 12 مضمون پایه و 6 مضمون سازماندهنده شد. مضامین سازمانیافته شامل پاداش به مشارکتکنندگان، مشارکت با یک پلتفرم و یا صنعت دیگر، ارتقای زیر ساخت پلتفرم، مکانیسم بازخورد مثبت بین طرف تقاضا و عرضه، اعتماد در بازیگران سمت تقاضا و رقابت تهاجمی است و درنهایت مدل نهایی ارائه شد.
کلیدواژهها
موضوعات