نوع مقاله : علمی - پژوهشی
چکیده
هدف: ارائه مدل تبدیل شایستگیهای مدیران باشگاههای لیگ برتر فوتبال به عملکرد بازاریابی است.
روششناسی: این پژوهش از نوع اکتشافی و دارای ماهیت کیفی است. جامعه مورد پژوهش شامل مدیران باشگاههای لیگ برتر فوتبال و اساتید متخصص دانشگاهها (نخبگان امر) است که مشارکتکنندگان در پژوهش با روش نظری و شیوه گلوله برفی انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها 17 مصاحبه عمیق بهصورت سؤالات باز تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. سپس دادههای حاصل با نظریه دادهبنیاد و رهیافت گلیزر تجزیهوتحلیل گردید.
یافتهها: کدهای حاصل از مصاحبهها 667 کد بود که پس از تلخیص به 162 کد و سپس به 40 کد محوری تبدیل شدند. کدهای محوری در مرحله کدگذاری انتخابی در 4 گروه شایستگی مدیران بازاریاب شامل شایستگیهای پایه، شایستگیهای هوشی، شایستگیهای حرفهای و شایستگیهای عملیاتی و 4 گروه عوامل تبدیل شامل عوامل تبدیل فردی، درون سازمانی، بالادستی و محیطی کلان جای گرفتند، سپس مدل مفهومی بر اساس ادبیات پژوهش و نظرات نخبگان طراحی و تأیید شد.
نتیجهگیری: مدل ارائهشده میتواند بهعنوان ابزاری جهت شناسایی شایستگیهای مدیران بازاریاب ورزشی باشگاههای فوتبال و عوامل تبدیل این شایستگیها به عملکرد مورداستفاده قرار گیرد و در ادامه بازاریابی، کسب درآمد و استقلال مالی باشگاه و حل مشکلات موجود بهگونهای منطقی و اصولی انجام شود.
موضوعات