ارائه الگوی موقعیت برند و تأثیر آن بر برتری قیمتی در صنعت لوازم‌خانگی با تمرکز بر نقش میانجی ارزش ویژه برند

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه اصفهان

10.52547/jbmp.2020.103516

چکیده

موقعیت برند ازجمله موضوعات مهمی است که طی سال های اخیر مورد تأکید قرارگرفته است. امروزه افزایش رقابت پذیری بین تولید کنندگان، آنها را به ایجاد برند قوی ترغیب کرده است. تمرکز بر موقعیت رقابتی برند در بازار و ایجاد مدلی از آن در ذهن مصرف کننده و تأثیر آن بر برتری قیمتی امری مهم است. پژوهش حاضر بینشی برای مدیران به وجود می آورد که با خلق موقعیتی منحصر به فرد بتوانند نسبت به رقبا برتری قیمتی ایجاد کنند. هدف پژوهش بررسی تأثیر موقعیت برند بر برتری قیمتی، از طریق نقش میانجی ارزش ویژه برند، در میان تولید کنندگان لوازم خانگی است. نمونه مورد مطالعه 166 نفر از مشتریان فروشگاه های لوازم خانگی در اصفهان بودند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی است. برای  بررسی فرضیه ها و تأیید الگوی مفهومی پژوهش از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزارهای 22SPSS و 23Amos استفاده شد. نتایج نشان داد که موقعیت برند بر برتری قیمتی، تأثیر مثبت و معنادار دارد. این درحالی‌است که ارزش ویژه برند در رابطه ذکر شده نقش میانجی ایفا می کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presentation of Brand Positioning Model and its Impact on Price Premium in Home Appliances Industry with the Mediating Role of Brand Equity

نویسندگان [English]

  • Effat Sadat Mahboobi Renani
  • Seyed Fathollah Amiri Aghdaie
  • Majid Mohammad Shafiee
  • Azarnoush Ansari
university of Isfahan
چکیده [English]

Brand position is one of the most important issues, which has been emphasized on, in recent years. Today, increasing competitiveness among manufacturers has encouraged them to create a strong brand. The focus on brand competitive position in the market and the creation of a model of it in consumer minds and its impact on price premium is an important issue. The present study provides an insight for managers that by creating a distinctive position they can create price premium over competitors. The aim of this research is to investigate the effect of brand position on price premium with the mediating role of brand equity among Home Appliances manufacturers. The sample of this study was 400 customers of the Home Appliances stores in Isfahan. The data collection tool was a questionnaire. This research is practical in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection. To examine the hypotheses and confirm the conceptual model of the research, exploratory and confirmatory factor analysis and structural equation modeling were used, by using SPSS22 and Amos23 software. The results indicated that brand position has a positive and significant effect on price premium; however, brand equity plays a mediating role in the above relationship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • brand position
  • price premium
  • brand equity
  • home appliance industry