ارائه مدل توسعه صادرات کالاهای صنعتی به بازار عراق با تأکید بر اقلام سرمایه‌ای

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی.

2 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران

4 استاد، گروه پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

چکیده

هدف: هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدل بازاریابی برای ورود به بازار عراق در حوزه کالاهای صنعتی با تاکید بر اقلام سرمایه‌ای است که بتواند سیاست‌های صادراتی کشور و پیامدهای عملی آنها را تسهیل کند.

روش‌شناسی: پژوهش با رویکرد تئوری زمینه‌ای ظاهرشونده براساس داده‌های خبرگان دانشگاهی، سیاست‌گذاران اقتصادی و شرکت‌های صادرکننده به تعداد 21 نفر تا حصول اشباع انجام گرفته است. در جمع‌آوری ‌داده‌ها از پروتکل مصاحبه نیمه‌ساختار یافته و اجرای مصاحبه انفرادی استفاده شده و انتخاب خبرگان براساس نمونه‌‌گیری نظری با راهبرد حداکثر تنوع صورت گرفته است. مصاحبه‌ها با کدنویسی حقیقی (باز و انتخابی) و نظری با استفاده از نرم افزار «مکس‌کیو‌دی‌ای» تجزیه و تحلیل شده است.

یافته‌ها: در کدگذاری باز 226 مفهوم شناسایی و با کدگذاری انتخابی در 19 مولفه دسته‌بندی شده است. براساس کدگذاری نظری، سه مضمون: دولت، دانشگاه و صنایع در کنار مضمون راهبردهای توسعه صادرات بر مضمون محوری توسعه صادرات به عراق تاثیرگذار هستند و در نهایت توسعه صادرات منجر به توسعه پایدار می شود.

نتیجه‌گیری: این پژوهش نقش حمایت دولت، مراکز علمی و صنایع را در تسهیل تولید و صادرات کالاهای صنعتی و سرمایه ای برجسته کرده و استفاده از این بینش کسب‌ و کارهای اقلام صنعتی و سرمایه‌ای را قادر می‌سازد تا بازارهای هدف بویژه بازار عراق را که براساس استراتژی خودکفایی سعی بر کاهش واردات کالاهای مصرفی و افزایش کالاهای صنعتی و ایجاد کارخانجات در عراق دارند را شناسایی و نفوذ بازار را افزایش دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting an Export Development Model for Industrial Goods to the Iraqi Market with an Emphasis on Capital Goods

نویسندگان [English]

  • Mahdi Nejatnia 1
  • Kambiz Heidarzadeh Hanzaee 2
  • Mohammad Ali Abdolvand 3
  • Seyed Hesam Seyedin 4
1 PhD Student, Department of Business Management, Emirates Branch, Islamic Azad University, Dubai, United Arab Emirates.
2 Associate Professor, Department of Business Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Business Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Professor, Department of Medicine, Iran University of Medical Sciences (School of Health Management and Information Sciences), Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: The main purpose of this research is to present a marketing model for entering to the Iraqi market in the field of industrial goods with an emphasis on capital goods that can facilitate the country's export policies and their practical consequences.

Methodology: A mixed method was used, with the first part being conducted with a qualitative approach and the second part with a quantitative approach. The qualitative part was conducted with an emergent grounded theory approach based on data from academic experts, economic policymakers, and exporting companies with a total of 21 people until saturation was achieved. In data collection, a protocol and individual interviews were used, and experts were selected based on theoretical sampling with a maximum diversity strategy. The interviews were analyzed using real (open and selective) and theoretical coding using the MaxQDA software.

Findings: In open coding, 226 concepts were identified and categorized into 19 components with selective coding. Based on theoretical coding, three themes: government, university, and industries, along with the theme of export development strategies, influence the central theme of export development, and ultimately export development leads to sustainable development.

Conclusion: This study highlights the role of government support, academic centers, and industries in facilitating production and exports, and using this insight enables capital goods businesses to identify target markets and increase market penetration.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Capital goods
  • University position
  • Government position
  • Industry position
  • Export development