در این تحقیق تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد صادراتی شرکتهای ایرانی مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور از یک نمونه آماری متشکل از 142 شرکت صادراتی شهر تهران استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در شرکتهای صادراتی شهر تهران فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد صادراتی تاثیر معنا داری دارد. اما این تاثیر بسته به نوع استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات متفاوت است. استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای جستجوی اطلاعات فقط بر بعد عملکرد در بازارهای بین المللی تأثیر گذار است ولی بر بعد دانش بازار جدید تأثیر گذار نمی باشد . همچنین استفاده ازفناوری اطلاعات و ارتباطات برای فعالیتهای فروش بر هیچ یک از دو بعد عملکرد صادراتی تأثیر گذار نیست و در نهایت بین استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توسعه ارتباطات و هر دو بعد عملکرد صادراتی یعنی عملکرد در بازارهای بین المللی و دانش بازار جدید ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج تحقیق بیانگر این مقوله است که از فناوری اطلاعات و ارتباطات در مرحله نخست به عنوان تسهیل کننده ارتباطات با مشتریان و پس از ایجاد تماس های چهره به چهره از آن به عنوان ابزاری با قابلیت بالا جهت پشتیبانی تعاملات طرفین مورد بهره برداری قرار گیرد
Anderson, J. C. and Narus, J. A. (1990), "A Model of Distributor Firm and Manufacturer Firmworking Partnerships", Journal of Marketing, 54, 42-58.
Cavusgil, S. T. and Zou, S. (1994), "Marketing Strategy-Performance Relationship: An Empirical Investigation of the Empirical Link in Export Market Ventures", Journal of Marketing1, 1-21.
Deresky, H. (2000), "International Management: Managing Across Borders and Cultures, 3rd ed., Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
Eid, R. and Trueman, M. (2004), "Factors Affecting the Success of Business[1]to-Business International Internet Marketing (B-t-B IIM): An Empirical Study of UK Companies", Industrial Management & Data System, 104(1), 16-30.
Evans, J. R. and King, V. E. (1999), "Business-to-Business Marketing and the World Wide Web: Planning, Managing, and Assessing Web Sites", Industrial Marketing Management, 28, 343-58.
Ganesan, S., Malter, A. J. and Rindfleisch, A. (2005), "Does Distance Still Matter? Geographic Proximity and New Product Development", Journal of Marketing, 69, 44-60.
Gordon, I. R. and McCann, P. (2005), "Innovation, Agglomeration and Regional Development", Journal of Economic Geography, 5, 523-43.
Hitt, M. A., Levin, M. T., Levitas, E., Arregle, J. and Borca, A. (2000), "Partner Selection Inemerging and Developed Market Contexts: Resource[1]based and Organizations Earning perspectives", Academy of Management Journal, 43 (3), 449-67.
Kanter, R. M. and Corn, R. I. (1994), "Do Cultural Differences Make a Business Difference: Contextual Factors Affecting Cross-Cultural Relationship Success", Journal of Management Development, 13 (2), 5-23.
Knight, G. A. and Cavusgil, S. T. (2004), "Innovation, Organizational Capabilities, and the Born-Global Firm", Journal of International Business Studies, 35, 124-41.
Lages, L. F., Lages, C. and Lages, C.R. (2005), "Bringing Export Performance Metrics into Annual Reports: The APEV Scale and the PERFEX Scorecard", Journal of International Marketing, 13 (3), 79-104. 12. Larson, A. (1992), "Networks Dyads in Entrepreneurial Settings: a Study of the Governance of Exchange Relationships", Journal of Business Research, 39 (1), 23-31.
Moen, Ø., Endresen, I. and Gavlen, M. (2003), "Executive Insights: Use of the Internet in International Marketing: a Case Study of Small Computer Software Firms", Journal of International Marketing, 11 ( 4), 129-49.
Moen, Ø., Gavlen, M. and Endresen, I. (2004), "Internationalization of Small, Computer Software Firms", European Journal of Marketing, 38 (9/10), 1236-
Moen, Ø, Tage Koed Madsen and Arild, Aspelund (2008), "The Importance of the Internet in International Business-to-business Markets", International Marketing Review 25 (5), 2008 487-503.
Morgan-Thomas, A. and Bridgewater, S. (2004), "Internet and Exporting: Determinants of Success in Virtual Export Channels", International Marketing Review, 21 (4/5), 393-
Nijssen, E. J., Douglas, S. P. and Calis, G. (1999), "Gathering and Using Information for Theselection of Trading Partners", European Journal of Marketing, 33 (1/2),. 143-62.
Overby, J. W. and Min, S. (2001), "International SupplyChain Management in an Internet Environment: a Network-Oriented Approach to Internationalization", International Marketing review, 18 (4), 392-419.
Porter, M.E. (1998a), On Competition, Boston, MA :Harvard Business School Press.
Porter, M. E. (1998b), New York, NY:The Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press.
Porter, M. E. (2001), "Strategy and the internet", Harvard Business Review, March.
Prasad, V. K., Ramamurthy, K. and Naidu, G. M. (2001), "The Influence of Internet-Marketing Integration on Marketing Competencies and Export Performance", Journal of International Marketing, 9 (4), 82-110.
Ring, P.S. and van de Ven (1994), "Development processes of cooperative Interorganisational Relationships", Academy of Management Review, 19 (1), 90-118.
Sethuraman, R., Anderson, J. C. and Narus, J. A. (1988), "Partnership advantage and its determinants in distributor and manufacturer working relationships", Journal of Business Research, 17, 327-47.
Sternberg, R. (1999), "Innovative Linkages and Proximity – Empirical Results From Recent Surveys of Small and Medium-Sized Firms in German regions", Regional Studies, 33, 529-40.
Sultan, F. and Rohm, A. J. (2004), "The Evolving Role of Internet in Marketing Strategy: an Exploratory Story", Journal of Interactive Marketing, 18 (2), 6-19.
Zou, S., Taylor, C.R. and Osland, G. E. (1998), "The EXPERF Scale: a Cross[1]National Generalized Export Performance Measure", Journal of International Marketing, 6 (3), 37-58.
حاجی کریمی, عباسعلی , جمالیه بسطامی, بهتاش و مکی زاده, وحید . (1389). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازارهای بین المللی صنعتی(مطالعه موردی شرکتهای صادراتی شهر تهران. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 9(1), -.
MLA
حاجی کریمی, عباسعلی , , جمالیه بسطامی, بهتاش , و مکی زاده, وحید . "بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازارهای بین المللی صنعتی(مطالعه موردی شرکتهای صادراتی شهر تهران", چشم انداز مدیریت بازرگانی, 9, 1, 1389, -.
HARVARD
حاجی کریمی, عباسعلی, جمالیه بسطامی, بهتاش, مکی زاده, وحید. (1389). 'بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازارهای بین المللی صنعتی(مطالعه موردی شرکتهای صادراتی شهر تهران', چشم انداز مدیریت بازرگانی, 9(1), pp. -.
CHICAGO
عباسعلی حاجی کریمی , بهتاش جمالیه بسطامی و وحید مکی زاده, "بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازارهای بین المللی صنعتی(مطالعه موردی شرکتهای صادراتی شهر تهران," چشم انداز مدیریت بازرگانی, 9 1 (1389): -,
VANCOUVER
حاجی کریمی, عباسعلی, جمالیه بسطامی, بهتاش, مکی زاده, وحید. بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازارهای بین المللی صنعتی(مطالعه موردی شرکتهای صادراتی شهر تهران. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 1389; 9(1): -.