منابع رابطه ای ایجاد ارزش در اجرای راهبرد تنوع از طریق توسعه درونی

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی

2 موسسه مطالعات بین المللی انرژی

3 دانشگاه عالی دفاع ملی

چکیده

افزایش تمایل شرکتها به اتخاذ راهبردهای تنوع طی چهار دهه گذشته سبب شده است تا شرکتهای بزرگ چند کسب و کاره رشد کنند. ضرورت آگاهی از مسائل مدیریتی در چنین سازمانهایی تحقیقات بسیاری را پیرامون آنها شکل داده است. یکی از نتایج مهم در این تحقیقات، اهمیت اجرای تنوع در ایجاد ارزش برای شرکتها و مدیریت روابط درونی آنها است. یکی از مکانیزمهای پرکاربرد در اجرای راهبردهای تنوع، توسعه درونی از طریق ایجاد واحدهای مستقل جدیدی است که شرکت مادر سهامدار عمده آنها بشمار می آید. هدف اصلی این پژوهش مطالعه مکانیزمهای ایجاد ارزش در توسعه درونی با استفاده از این روش است. زمانی که این روش به عنوان یکی از راهبردهای توسعه در سطح شرکت به کار گرفته شود، انتظار می رود که بتواند برای واحدهای جدید کسب و کار شرکت ، ایجاد ارزش کند. با این توضیح که این بار عوامل ایجاد ارزش از نگاه شرکتهای فرعی و با استفاده از رویکرد رابطه ای مورد مطالعه قرارگرفته و به طور خاص، در صنعت پتروشیمی ایران آزمون شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relational resources for creating value in implementing diversity strategy through internal development

  1. .1 حبیبی، معصومه (1385) ، "طراحی و تبیین راهبردهای تنوع از دیدگاه مکانیزمهای ایجـاد ارزش در اجرای تنوع از طریق توسعه درونی"، رساله دکتری مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت و حسابداری.

    .2 حمیدیزاده ، محمدرضا و حبیبی، معصومه (1386) ،" مزیت رقابتی در شرکتهای چندکسب و کاره و رویکرد رابطهای" ، دانش مدیریت، ،76 ..68-39

    1. Achrol, Ravi S. (1997), "Changes in the Theory of Interorganizational relations in Marketing : Toward a Network Paradigm". Journal of the Academy of Marketing Science, 25, 56-71.
    2. Backholm, Ari (1999),"Corporate Venturing : An Overview"; Working Paper Series 1, Helsinki University of Technology, Department of Industrial Engineering and Management.
    3. Barringer, Bruce R. & Harrison, Jeffrey S. (2000), "Walking a Tightrope: Creating Value Through Interorganizational Relationships", Journal of Management , 26, (3) (Database : Business Source Premier).
    4. Bood , Rovert Paul (2001), "Images of Unfolding Diversification Projects : Charting Organizational Learning in Small and Medium – Sized Enterprises from a Cognitive Perspective", PhD Thesis , Eburon , Delft.
    5. Burgelman , Robert A. and Valikangas , Lisa (2005), "Managing Internal Corporate Venturing Cycles", MIT Sloan Management Review, 46 (4) , 26 – 34
    6. De Clercq , Dirk and Sapienza , Harry J. (2001), "The Creation of Relational Rentsin Venture Capitalist – Entrepreneur Dyads", Venture Capital , 3(2) , 107 – 127
    7. Dodd, Simon (2004), "An Exploratory Study of Success and Failure Factors in Internal Corporate Venturing", Master’s degree Dissertation, Massachusetts Institute of Technology (MIT).
    8. Dyer, J. H., and Singh, H. (1998), "The Relational View: Cooperative Strategy and Sources of Interorganizational Competitive Advantage", Academy of Management Review, 23(4), 660-679.
    9. Edlund, Martin (2001); "Diversification as a Process of Relating", Working Paper (2), May 2001, Chalmers University of Technology , Innovation Engineering and Management
    10. Fan, Joseph P. H and Larry H.P. Lang (2000), "Choosing the Best Diversification Strategy", The Journal of Business, 73(4), 70-85.
    11. Faulkner , David O: and de Rond , Mark (2000), "Perspectives on Cooperative Strategy ", 3-39 in Strategy", Critical Perspectives on Business and Management , David Faulkner , Routledge , 2002 , 4 , 69-105.
    12. Inkpen, Andrew C. and Tsang, Eric W. K. (2005), "Social Capital, Networks and Knowledge Transfer", Academy of Management Review , 30(1) , 146 – 165.
    13. Jap, Sandy D. (2001), "Perspectives on Joint Competitive Advantages in Buyer– Supplier Relationships", International Journal of Research in Marketing (18), 19 – 35.
    14. Johnson, Gerry; Scholes, Keven (1999), "Exploring Corporate Strategy", Prentic[1]Hall.
    15. Kazanjian, Robert Kand Drazin, Robert (1987), "Implementing Internal Diversification: Contingency Factors for Organization Design Choices", Academy of Management Review , 12(2) , 342 – 354.
    16. Knyphausen – Ausfseb , Dodo Zu. (2005), "Corporate Venture Capital: Who Add Value?" Venture Capital , 7(1) , 23-49
    17. Lavie, Dovev (2006), "The Competitive Advantage of Interconnected Firms: An Extensoin of the Resource – Based View". Academy of Management Review31 ( 3), 638 – 658
    18. Markides, Constantinus C. and Williamson, Peter J. (1996), "Corporate Diversification and Organizational Structure: "A Resourse – Based View". Academy of Management Journal, 39(2), 340- 367
    19. Maula , Markku and Murray , Gordon (2001), "Complementary Value Adding Roles of Corporate Venture Capital and Independent Venture Capital Investors", Working Paper Series 7 , Finland: Helsinki University of Technology.
    20. Maula , Markku V. J. (2001), "Corporate Venturing Capital and The Value– Added for Technology- Based New Firms" Doctoral Dissertation , Helsinki University of Technology .
    21. Miller , Alex; Spann, Mary S . and Linda Lerner (1991), "Competitive Advantages in New Corporate Ventures: The Impact of Resource Sharing and Reporting level", Journal of Business Venturing , 6(5), 335 – 350
    22. Ranta , Tapio (2005), "Oragnizational Value Creation and Destruciton in Corporte Venturin: In Search of international Competitive Advantage", Doctoral dissertation , Helsinki University of Technology.
    23. Sapienza , Harry J. (1992), "When do Venture Capitalists Add Value?", Journal of Business Venturing, 7(1) , 9 – 27
    24. Singh, S. P. (2004), "Corporate Strategy", New York, Ny: A. I. T. B. S. Publisher & Distributors.
    25. Thornhill, Stewart and Amit, Raphael (2000), "A Dynamic Perspective of Internal fit in Corporate Venturing", Journal of Business Venturing , 16(1), 25 – 50.
    26. Tsai, W. (2000), "Social Capital, Strategic Relatedness and the Formation of Intraorganizational linkages", Strategic Management Journal, 21, 925-939.
    27. Tsai, W., and S. Ghoshal. (1998), "Social Capital and Value Creation: The Role of Intrafirm Networks", Academy of Management Journal, 41(4), 464–476.
    28. Yli-Renko, H., Autio, E., and Sapienza, H. J. (2001), "Social Capital, Knowledge Acquisition, and Knowledge Exploitation in Young Technology-based Firms", Strategic Management Journal, 22: 587-613.
    29. Zook, Chris (2004), "Beyond the Core: Expand Your Market Without Abandoning Your Roots", New York, Ny: Harvard Business School Press.