مدل عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات بانکی

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

دانشگاه پیام نور، واحد تهران مرکز

چکیده

هدف همۀ مؤسسات خدماتی از جمله بانکها ارائه خدمات مناسب و مورد رضایت مشتریان است. از آنجا که سازمانهای ارائه دهنده خدمات مالی و به ویژه بانکها در محیطی با محصولات غیرمتمایز فعالیت می کنند، کیفیت خدمات در آنها به عنوان اولین سلاح رقابت شناخته می شود. این پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات بانکی انجام شده است. در این راستا ، پس از دو مرحله توزیع پرسشنامه و تحلیل نتایج به دست آمده از آنها، 50 شاخص به عنوان مهمترین شاخصهای مؤثر بر کیفیت خدمات بانکی حاصل شد. پس از قرار دادن این 50 شاخص در پرسشنامه نهایی و توزیع آن، از روش تحلیل عاملی جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات و تقلیل متغیرها استفاده گردید. نتایج به دست آمده از تحلیل عاملی نشان داد که در حدود 65 % کل واریانسِ متغیرها توسط نه عامل قابل توجیه است و حدود %35 بقیه واریانس به وسیله متغیرهای دیگری توضیح داده میشود که اندازه گیری نشده است. در نتیجه نه عامل به عنوان مهمترین عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات بانکی شناسایی شد. این نه عامل به ترتیب اهمیت عبارت اند از: 1) رفتار کارکنان ؛ 2) شایستگی و مهارت کارکنان ؛ 3) نوآوری در خدمات بانکی ؛ 4) سود و تسهیلات؛ 5) نحوة پاسخگویی و ارائه خدمات بانکی؛ 6) امکانات فیزیکی بانک؛ 7) قابلیت اعتماد ؛ 8) تنوع در خدمات و 9) سهولت در خدمات.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Model of Influencing factors on the quality of banking services

  1. .1 برادران کاظم زاده، رضا و مهدی بشیری (1384)، "تعیین پارامترهای بحرانی در افزایش رضایتمندی مشتریان : مطالعه موردی در فعالیت بانکی" ، مجله دانشوررفتار ، شماره ..11

    .2 رسول اف، جلال؛ منصور، سیفی و داریوش، رشیدی (1380) "شناسایی سطوح نیازها و عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان : پیش نیازی برای اصلاحات ساختاری در نظام بانکی" ، یازدهمین کنفرانس سالانه سیاستهای پولی و ارزی، تهران: پژوهشکده پولی و بانکی.

    .3 ریاحی ، بهروز (1384)، " نظریۀ نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی ایران (طراحی دولت کیفیت مدار)"، چاپ اول، تهران: انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران .

    .4 فیتز سیمونز ، جیمز ای. و موناجی،. فیتز سیمونز (1382)، "مدیریت خدمات ؛استراتژی، عملیات و تکنولوژی اطلاعات"، ترجمۀ دکتر سید محمد اعرابی و داود ایزدی، چاپ اول، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.

    .5 کیم، جا- آن ؛ مولر ، دبلیو چارلز (1378)، " کاربرد تحلیل عاملی در پژوهش اجتماعی همراه با دستورات PC / SPSS" ، مسعود کوثری ، چاپ اول، تهران: سلمان.

    .6 لاولاک، کریستوفر و لارن. رایت (1382)، " اصول بازاریابی و خدمات"، ترجمۀ دکتر ابوالفضل(اردشیر)تاج زاده نمین، چاپ اول ، تهران: سمت.

    .7 منصوری، علی رضا؛ زهرا، یاوری، (1382)،" QFD ابزاری برای انتقال صدای مشتری به فرایند طراحی و توسعه محصول" ، مجله پژوهشی شیخ بهایی.

    .8 مهرگان ، محمدرضا؛ عزت االله، اصغری زاده، حسین و صفری (1387)، "طراحی مدلی برای بررسی رقابت پذیری در سطح بنگاه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاریافته، مطالعه موردی: شرکت ملی پتروشیمی ایران"، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره .46

    . 9هوروتیز، ژاک (1380)، "هفت کلید استراتژی خدمات" ،ترجمه سید محمد اعرابی و داوود ایزدی، تهران: پژوهشهای فرهنگی

    1. Aldlaigan, A. H., and Buttle, F. A. (2002), "SYSTRA-SQ: A New Measure of Bank Service Quality", International Journal of Service Industry Management, 13(4), 362-381.
    2. Al-Hawari, M., Ward, T., and Newby, L., (2009)," The Relationship between Service Quality and Retention within the Automated and Traditional Contexts of Retail Banking", Journal of service Management, 20(4), 455-472.
    3. Angur, M. G., Nataraajan, R. and Jaheera, J. S. Jr (1999), "Service Quality in the Banking Industry: An Assessment in a Developing Economy", International Journal of Bank Marketing,13( 3), 116-23.
    4. Anthony, T., Allred, H., and Lon Addams, (2000),"Service Quality at Banks and Credit Unions: What Do Their Customers Say?", Managing Service Quality, 10 (1), 52-60.
    5. Arasli, H., Mehtap-Smadi, S. and Turan Katircioglu, S. (2005), "Customer Service Quality in the Greek Cypriot Banking Industry", Managing Service Quality,15(1), 41-56.
    6. Bahia, K., and Nantel, J. (2000), "A Reliable and Valid Measurement Scale for the Perceived Service Quality of Banks", International Journal of Bank Marketing, 18, (2), 1-15.
    7. Ghobadian, A., Speller, S., and Jones, M., (1994), "Service Quality: Concepts and Models", International Journal of Quality & Reliability Management, 11(9), 43- 66.
    8. Gronroos, C., (2001), "Service Management & Marketing", Willey.
    9. Guo, X., Duff, A., & Hair, M. (2008), "Service Quality Measurement in the Chinese Corporate Banking Market", International Journal of Bank Marketing, 26(5), 305-327.
    10. Jabnoun, N., and Khalifa, A. (2005), "A Customized Measure of Service Quality in the UAE", Managing Service Quality, 15(4), 374-388.
    11. Johns, N. (1999), "What s this Thing Called Service?", European Journal of Marketing, 33(9/10), 958-973.
    12. Johnson, M. D., and Nilsson, L. (2003), "The Importance of Reliability and Customization from Goods to Services", Quality Management Journal, 10, (1-15).
    13. Karatepe, O.M., Yavas, U. and Babakus, E. (2005), "Measuring Service Quality of Banks: Scale Development and Validation", Journal of Retailing and Consumer Services, 12(5), 373-83.
    14. Kotler, P. (1997), "Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation, and Control", Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall, Inc.
    15. Lundahl, N., Veghom, F., and Silver. L. (2009)," Technical and Functional Determinants of Customer Satisfaction in the Bank-SME Relationship", Managing Service Quality, 19(5), 581-594.
    16. Mattsson, J. (1992), “A service quality model based on ideal value standard”, International Journal of Service Industry Management, 3(3), 18-33.
    17. Mishkin, F. S. (2001), "The Economics of Money, Banking and Financial Markets", 6 th Edition, MA: Addison-Wesley, Reading.
    18. Othman, A., and Owen, l. (2002), Adopting & Measuring Customer Service Quality (sq) in Islamic Banks”, International Journal of Islamic Financial Services, 3, 1-10.
    19. Parasuraman, A., Zeithaml, V. A. and Berry, L. L., (1988), "SERVQUAL: A Multiple Item Scale for Measuring Consumer Perception of Service Quality", Journal of Retailing, 64(1), 12-37.
    20. Stafford, M. R., and et al., (1998), "Determinants of Service Quality and Satisfaction in the Auto Casualty Claims Process", Journal of Service Marketing, 12(6), 426-440.
    21. Sureshchandar, G. S., Chandrasekharan, R., and Anantharaman, R. N., (2002), "Determinants of Customer – Perceived Service Quality: A Confirmatory Factor Analysis Approach", Journal of Service Marketing, 16(1), 9 –34