تأثیر نیروهای رقابتی سازمان بر کاربرد دانش جهت بهبود عملکرد زنجیره تأمین در صنعت خودرو

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشگاه علامه طباطبایی

3 دانشگاه سمنان

چکیده

هدف اصلی مقاله، بررسی نحوه اثرگذاری نیروهای رقابتی در صنعت خودروسازی ایران به عنوان محرکی برای کاربرد مدیریت دانش در بهبود عملکرد مالی زنجیره تأمین با تاکید بر نقش میانجی گر محرکهای نوآوری سازمانی است. این تحقیق با رویکردی توصیفی علی با روش پیمایشی از طریق توزیع پرسشنامه بین نمونه ای 150 نفره از کارشناسان بخشهای متفاوت زنجیره تأمین صنعت خودرو صورت گرفته است. داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی برای پاسخگویی به سئوالات مطروحه و سنجش اعتبار پاسخ ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. در نتیجه مشخص شد که مؤلفه هایی همچون قدرت چانه زنی تأمین کنندگان، تهدید ورود کالاهای جایگزین )در بعد نیروهای رقابتی صنعت(، انعطاف پذیری و عدم تمرکزگرایی در وظایف )در بعد محرکهای نوآوری سازمانی( و میزان ابتکارات تأمین کنندگان جهت کاهش هزینه ها )در بعد عملکرد مالی زنجیره تأمین( از مؤلفه های نامؤثر در زنجیره تأمین هستند. درحالیکه، تمامی مؤلفه های کاربرد دانش در زنجیره از عوامل موثر در عملکرد زنجیره تأمین تشخیص داده شده اند. برای بررسی فرضیه های تحقیق نیز از تحلیل رگرسیون خطی و چندگانه استفاده شده است. در این قسمت مشخص شد، نیروهای رقابتی صنعت بر محرکهای نوآوری سازمانی اثر مثبتی دارند. در خاتمه، تأثیر مثبت دو عاملِ نیروهای رقابتی و محرکهای نوآوری سازمانی بر کاربرد دانش و بهبود عملکرد مالی در زنجیره تأمین نشان داده شدهاند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The impact of organizational competitive forces on knowledge application to improve supply chain performance in the automotive industry

  1. .1 اعرابی، س. م. )1327(، دستنامه برنامه ریزی استراتژیک )چاپ دوم(. تهران: دفتر نشر پژوهشهای فرهنگی.

    . 2 الوانی، س, م .)1323(. مدیریت عمومی )چاپ بیست و چهارم(. تهران: نشر نی

    . .3 برفروشان، س. )1325(.خالقیت در کانه های آشوب. تهران: موسسه انتشارت فرازاندیش سبز و مرکز آموزش ایران خودرو

    . 4 شفیعی, ن. آ. م,. جلیلی بوالحسنی, ا,. و خاتمی فیروزآبادی, ع. )1322(. نقش نوآوری های سازمانی در پیاده سازی کسب و کار الکترونیک در شرکتهای مادر در صنعت خودرو، فصلنامه رشد فناوری. سال ششم. 5)21(, -11 .12

     .5 عباسی, م,. و مکی, م. )1329(. ضرورت نوآوری در اجرای برنامه های مدیریت دانش و مدیریت فناوری اطالعات در ایران. فصلنامه رشد فناوری, 5)23( 21-12, .

    1. Abdullah, R., Selamat, M. H., Sahibudin, S., & Alias, R. A. (2005) .A Framework for Knowledge Management System Implementation In Collaborative Environment For Higher Learning Institution. Journal of Knowledge Management Practice, March 2005, available: http://www.tlainc.com/articl83.htm.(15 may 2009).
    2. Alavi, M. (1997). KPMG Peat Marwick U.S.: One Giant Brain. Harvard Business School (Case), 9-397-108, Rev. July 11, 1997.
    3. Alavi, M. & Leidner, D. E. (2001). Review: Knowledge Management & Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations & Research Issues. MIS Quarterly, 25(1), 107-136.
    4. Andersen, A., & the American Productivity & Quality Center (APQC) (1996). the Knowledge Management Assessment Tool. External Benchmarking Version, winter, 1996.

    10.Bechtel, C., Jayaram, J. (1997).Supply chain management: A strategic perspective. Logistics Management, 8 (1), 15–34.

    11.Bhagwat, R., Sharma, M. K. (2007). Performance measurement of supply chain management: A balanced scorecard approach. Computers & Industrial Engineering, 53, 43–62.

    1. Chopra, S., & Meindl, P. (2007), Supply chain management, New Jersey: Prentice-Hall publication.

    13.Civi, E. (2000). Knowledge management as a competitive asset: A review. Marketing Intelligence & Planning, 18 (4),166-174.

    1. Craighead, W. C., Hult, M. G. T., & Ketchen Jr J. D. (2009).The effects of innovation–cost strategy, knowledge, & action in the supply chain on firm performance. Journal of Operations Management. 27 (5), 405–421.
    2. Daft, R.L. (1978). A Dual Core Model of Organizational Innovation. Academy of Management Journal, 21,193-210.
    3. David, F. R. (1997).Strategic management, UK: Prentice Hall,.
    4. Davis, T. (1993). Effective supply chain management. Sloan Management Review, 12, 35–46.
    5. Deshp Andé, R., Farley, J. U., & Webster, F. E. (1993). Corporate culture, customer orientation, & innovativeness in Japanese firms: A Quadra analysis. Marketing, 57, 23−27.
    6. Edwards, J. E., Thomas, M.Rosenfeld. D. P. &Booth-Kewley,S. (1997). How to Conduct Organizational Survey: A Step-by-Step Guide. Thous & Oaks, CA: Sage.
    7. Fathian, M., Akhavan, P., & Hoorali, M. (2008).E-readiness assessment of non-profit ICT SMEs in a developing country: The case of Iran. Technovation, 28, 578–590.
    8. Freeman, C. (1990). The Economics of Innovation. Brookfield: Edwards Elgar
    9. Fugate, S. B., Stank, P. T., & Mentzer, T. J. (2009). Linking improved Knowledge Management to Operational & Organizational Performance, Journal of Operations Management. 27 (3), 247-264.
    10. Gold, A. H., Malhotra, A., & Segars, H. (2001). Knowledge Management: An Organizational Capabilities Perspective. Journal of Management Information Systems. 18 (1), 185-214.
    11. Gunasekaran, A., Patel, C., & Tirtiroglu, E. (2001). Performance measures & metrics in a supply chain environment. 21(1/2), 71-78.
    12. Hafeez, K., Rudiguaz-Falcon, E. M., Abdelmeguid, H., & Malak, N. (2000). Knowledge Management in Supply Chains, 1st International Conference in System Thinking in Management, available at: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.86.7479&rep=rep1&ty pe=pdf (7 August 2010).
    13. Hair J. F., Anderson, R. E. Tathman, R. L. & Black, W. C. (1995). Multivariate Data Analysis, NJ: Prentice Hall, Englewood Cliffs.
    14. Hanafizadeh, P. & Shafiei Nikabadi, M. (2011). A Framework to select an appropriate e-business Model I Managerial Holding Companies, Case Study: Iran Khodro, Journal of Enterprise Information Management, 24(3), 237-267.
    15. H&field, R. B., & Nichols,E. L. (1999). Introduction to Supply Chain Management, NJ: Prentice-Hall,Upper Saddle River.
    16. Hayes, J. & Finnegan, P. (2005) Assessing the potential of e-business models: towards a framework for assisting decision-makers. European Journal of Operational Research, 160, 365–379.
    17. Hult, T.M., Ketchen, D., & Chabowski, B. (2007). Leadership, the buying center, & SCM performance: A study of linked users, buyers & suppliers. Industrial Marketing Management. 36, 393–403.
    18. Hutcheson, G. D. Sofroniou,N. (1999). The Multivariate Social Scientist: Introductory statistics using generalized linear models. London: Sage.
    19. Kaiser, H. F. (1958). The Varimax criterion for analytic rotation in factor analysis, Psychometrika, 23 (3), 187–200.
    20. Kannan, V. R., & Tan, K. Ch. (2005). Just in time, total quality management & supply chain management: understanding their linkages & impact on business performance. Omega. 33, 153 – 162.
    21. Kaplan, R. S. & Norton, D. P. (1992).the balanced scorecard: measures that drive performance. Harvard Business Review, 70, 71-79.
    22. Kiessling, T. S., Glenn Richey, R., Meng, J., & Dabic, M. (2009).Exploring knowledge management to organizational performance outcomes in a transitional economy.Journal of World Business. 44 (4). 421-433.
    23. Kim, S. W. (2007).Organizational structures & the performance of SCM. International Journal of Production Economic.106. 323–345
    24. Kline, P. (1994).an Easy Guide to Factor Analysis. Routledge.
    25. Kline, S.L., & Rosenberg, N. (1986).An Overview of Innovation. Washington D.C: National Academy Press.
    26. Krause D. R. (1997).Supplier development: current practices & outcomes, Purchasing & Materials Management.33 (2). 12–9.
    27. Kwon, T., & Zmud R. (1987).Unifying the Fragmented Models of Information Systems Implementation, Critical Issues in information Research. NY: John Wiley.
    28. Lai, K. H., Ngai, E. W. T. & Cheng, T. C. (2002). Measures for evaluating supply chain performance in transport logistics. Transportation Research Part E, 38, 439–456.
    29. Li, S., Ragu-Nathan, B., Ragu-Nathan,T. S., & Subba, R. S. (2006).The impact of SCM practices on competitive advantage & organizational performance. Omega, 34, 107 – 124.
    30. Liu, P. L., & Tsai, C. H. (2007). Effects of Knowledge Management Systems on Operating Performance: An Empirical Study on High-Tech Companies using the Balanced Score Card Approach.International Journal of Management, 24 (4), 734-743.
    31. Massa, S. & Testa, S. (2009). A knowledge Management approach to Organizational Competitive Advantage: Evidence from the food Sector. European Management Journal, 27, 129-141.
    32. McElroy, M. (2002). The new Knowledge Management, Complexity, Learning, & Sustainable Innovation. England: Butterworth-Heineman, Burlington.
    33. Morgan, N.A., Zou, S., Vorhies, D.W., & Katsikeas, C.S. (2003). Experiential & informational knowledge, architectural marketing capabilities, & the adaptive performance of export ventures: A cross-national study. Decision Sciences, 34 (2). 287-321.
    34. Nevo, D. & Chan, Y. E. (2007). A Delphi of Knowledge Management Systems: Scope of Requirements. Information & Management, 44 (6). 583- 597.
    35. Nonaka, I. (1994). A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. Organization Science. 5 (1). 14-37.
    36. Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995).the Knowledge Creating Company. NY: Oxford University. Press.
    37. O'Leary, D. (1999). Using AI in Knowledge Management: Knowledge bases & Anthologies. the Knowledge Management Yearbook 1999-2000. Butterworth-Heinemann.
    38. Pearce, J. & Robinson, R. (2007). Strategic Management. NY: McGraw-Hill.
    39. Porter, M. E. (1998).Competitive strategy: Techniques for analyzing industries & competitors. NY: FREE Press.
    40. Poutsma, F. E., Vanuxem, W. F., & Walravens, H. C. A. (1987). Process Innovation & Automation in Small & Medium-Sized Business. Deft Netherland: Deft University Press
    41. Probst, G. (2002). Managing Knowledge, Building Blocks for Success. England: Wiley, West Sussex.
    42. Rastogi, P. N. (2000). Knowledge Management & Intellectual Capital - The new virtuous reality of competitiveness. Human Systems Management, 19 (1). 39-49.
    43. Rogers, M.E. (2003). Diffusion of Innovation (5th Ed.), NY: Free Press.
    44. Sabherwal, R. & Becerra –Fernandez, I. (2003). An Empirical Study of the effect of Knowledge Management processes at individual, group, and organizational Level. Decision Science, 34 (2). 225-259.
    45. Sarvari, M. (1999). Knowledge Management & Competition in the Consulting Industry. California Management Review, 41 (2). 95-107.
    46. Shaw, N., Meixell, M., & Tuggle, F. (2003), A Case Study of Integrating Knowledge Management into the Supply Chain Management Process, Proceedings of the 36th Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS'03) - Track 4 - Volume 4, IEEE Computer Society, Washington, DC, USA.
    47. Sousa, C. A. A. & Hendriks, P. H. J. (2006). The Diving bell & the Butterfly[1]the need for grounded theory in developing Knowledge based view of Organizations. Organizational Research Methods. 9 (3). 315-339.
    48. Stank, T. P., & Lackey C.W. (1997). Enhancing performance through logistical capabilities in Mexican maquiladora firms. Journal of Business Logistics, 18 (1). 91–123.
    49. Sundbo, J. (1995).Three Paradigms in Innovation Theory. Journal of Science & Public Policy, 22. 399-410
    50. Supply-Chain Council (2006), Supply-chain operations reference-model version 8.0, available: www.supply-chain.org (16 August 2009).
    51. Swanson, B. E. (1994). Information Systems Innovation among Organization. Management Science, 9, 1036-1092.
    52. Thong, J. Y. L. (1999). An Integrated Model of Information Systems Adoption in Small Businesses. Journal of Management Information Systems, 15, 187-214
    53. Tornatzky, G. L., & Fleischer, M. (1990). The Process of Technological Innovation. Lexington.
    54. Von Krog, G. & Nonaka, I. (2000). Knowledge Creation: A Source of Value. Palgrave.
    55. Wiig, K. (1993). Knowledge Management Foundation. Arlington: Schema Press.
    56. Wiig, K. M. (1994). Knowledge Management. USA: Schema Press.
    57. Wisner, J., Leong, G.K., &Tan K. (2005). Principle of supply chain management. Thomson publication.
    58. Xu, J, Li, B., &Wu, D. (2009). Rough data envelopment analysis & its application to supply chain performance evaluation. International Journal of Production Economics,122, 628–638.
    59. Zarrage, C. & Garcia-Falcon, J. M. (2003).Factor Favoring Knowledge Management in Work Teams. Journal of Knowledge Management, 7 (2), 81- 95.
    60. Zokaei, K., & Hines, P. (2007). Achieving consumer focuses in supply chains. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 37 (3), 223-247