شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر تصویرسازمانی با رویکرد تحقیق آمیخته

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

دانشگاه تهران

چکیده

مدیریت راهبردی برند دربرگیرنده مجموعه ای از فعالیت ها به منظور ایجاد، حفظ و گسترش ارزش ویژه برند است. در این میان، پیاده سازی راهبرد های برندینگ، جهت حفظ و گسترش این ارزش از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. از اینرو تحقیق مزبور درصدد است تا عناصر اصلی پیاده سازی راهبرد های برندینگ )با تمرکز بر تقویت تصویر برند( در صنعت بانکداری را شناسایی کند و آنها را در قالب الگوی مفهومی بازنمایی و سنجش نماید. به این منظور از روش تحقیق آمیخته اکتشافی )کیفی- کمی( برای شناسایی ذهنیت های اصلی حاکم بر برندهای بانکها استفاده شده است. در این رابطه یافته ها نشان دادند که چهار متغیر تصویر سازمانی، تصور از کارکنان، تصور از خدمات و تصور از شعب، اصلی ترین ابعاد ذهنی برند بانکها بوده و تصویر سازمانی، به عنوان یکی از منابع ایجادکننده ارزش ویژه برند، تحت تأثیر سه عامل دیگر قرار می گیرد. بنابراین تصور از کارکنان، تصور از خدمات و تصور از شعب، اصلی ترین عناصر پیاده سازی راهبرد برند در صنعت بانکداری محسوب می شوند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and evaluating factors affecting organizational image with a mixed research approach

  1. .1 حسینی، م،. و قادری، س. )3329(. مدل عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات بانکی. چشم انداز مدیریت بازرگانی، 36)3(، .335-29

    .2 دیواندری، ع،. الهیاری، ا،. باقری، ت،. و حقیقی، م. )3322(. بهبود ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری توسط ایجاد تصور از مزیتهای کارکردی و غیرکارکردی )مطالعه موردی: بانک ملت(. چشم انداز مدیریت، ،39 .52-29 .

    3 سیدجوادین، س،. امینی، ع،. و امینی، ز. )3329(. ارزیابی تأثیر برند بر وفاداری مشتریان صنعتی. چشم انداز مدیریت بازرگانی، 36)3(، .23-52

    1. Abratt, R., & Mofokeng, T. N. (2001). Development and management of corporate image in South Africa. European Journal of Marketing, 35(3/4), 368- 386.
    2. Akdag, H., & Zineldin, M. (2011). Strategic positioning and quality determinants in banking service. The TQM Journal, 23(4), 446-457.
    3. Anca E., C., & Roderick J., B. (2007). The influence of brand image and company reputation where manufacturers market to small firms: A customer value perspective. Industrial Marketing Management, 36, 230 – 240.
    4. Andreassen, T. W., & Lindestad, B. (1998). Customer loyalty and complex services. International Journal of Service Industry Management, 9(1), 7-23.
    5. Backhaus, K., & Tikoo, S. (2004). Conceptualizing and researching employer branding. Career Development International, 9(5), 501-517.
    6. Baldauf, A., Cravens, K. S., Diamantopoulos, A., & Zeugner-Roth, K. P. (2009). The Impact of Product-Country Image and Marketing Efforts on Retailer[1]Perceived Brand Equity: An Empirical Analysis. Journal of Retailing, 85(4), 437-452.

    10.Balmer, J., & Greyser, S. (2002). Managing the multiple identities of the corporation. California Management Review, 44(3), 72-86.

    11.Batey, M. (2008). Brand Meaning. United States of America: Routledge.

    12.Bloemer, J., Ruyter, K. d., & Peeters, P. (1998). Investigating drivers of bank loyalty: the complex relationship between image, service quality and satisfaction. International Journal of Bank Marketing, 16(7), 276–286.

    13.Brodie, R. J., Whittome, J. R., & Brush, G. J. (2009). Investigating the service brand: A customer value perspective. Journal of Business Research, 62(3), 345– 355.

    14.Chen, A. C.-H. (2001). Using free association to examine the relationship between the characteristics of brand associations and brand equity. Journal of Product & Brand Management, 10(7), 449-451.

    15.Chien, P. M., Cornwell, T. B., & Pappu, R. (2010). Sponsorship portfolio as a brand-image creation strategy. Journal of Business Research, doi:10.1016/j. jbusres.2010.02.010.

    16.Cretu, A. E., & Brodie, R. J. (2007). The influence of brand image and company reputation where manufacturers market to small firms: A customer value perspective. Industrial Marketing Management, 36(2), 230−240.

    1. Danes, J. E., Hess, J. S., Story, J. W., & York, J. L. (2010). Brand image associations for large virtual groups. Qualitative Market Research: An International Journal, 13(3), 309-323.
    2. Davis, D. F., Golicic, S. L., & Marquartdt, A. J. (2008). Branding a B2B service: Does a brand differentiate a logistics service provider? Industrial Marketing Management, 37(2), 218−227.
    3. Fichter, C., & Jonas, K. (2008). Image effects of newspapers: How brand images change consumers' product ratings. Zeitschrift für Psychologie, 216(4), 226-234.
    4. Ghodeswar, B. M. (2008). Building brand identity in competitive markets: a conceptual model. Journal of Product & Brand Management, 17(1), 4-12.
    5. Grace, D., & O'Cass, A. (2002). Brand associations: looking through the eye of the beholder. Qualitative Market Research: An International Journal, 5(2), 96- 111.
    6. Hinson, R., Owusu-Frimpong, N., & Dasah, J. (2011). Brands and service[1]quality perception. Marketing Intelligence & Planning, 29(3), 264-283.

     23.Jamal, A., & Goode, M. M. (2001). Consumers and brands: a study of the impact of self-image congruence on brand preference and satisfaction. Marketing Intelligence & Planning, 19(7), 482-492.

    24.Janonis, V., Dovaliene, A., & Virvilaite, R. (2007). Relationship of brand identity and image. Engineering Economics, 1, 69-79.

    25.Ji-Hern, K., & Yong J., H. (2010, July). A model to investigate the influence of marketing-mix efforts and corporate image on brand equity in the IT software sector. Industrial Marketing Management.

    1. Kapferer, J.-N. (2008). The new strategic brand management: creating and sustaining brand equity long term (4 th ed.). London, England: Kogan Page.
    2. Kayaman, R., & Arasli, H. (2007). Customer based brand equity: evidence from the hotel industry. Managing Service Quality, 17(1), 92-109.
    3. Keller, K. (2001). Building Customer-Based brand equity. Marketing Management, 10(2), 14-19.
    4. Keller, K. L. (1993, Jan). Conceptalizing, Measuring, and Managing Customer[1]based brand equity. Journal of Marketing, 57(1), 1-22.
    5. Keller, K. L. (2008). Strategic Brand Management - building, Measurig, and Managing Brand Equity (Third ed.). United States: PEARSON - Prentice Hall.
    6. Lin, L.-Z., & Hsu, T.-H. (2011). Designing a model of FANP in brand image decision-making. Applied Soft Computing, 11(1), 561-573.
    7. Ling, I.-L., Yang, C.-M., Liu, Y.-F., & Tsai, Y.-H. (2009). Penetrating adolescents' mental models of mp3 with ZMET. Adolescence, 44(176), 949-963.
    8. Locke, K. D. (2003). Grounded Theory in Management Research. London: SAGE Publications.
    9. Mehmet I., Y., Abhijit, B., & Sujay, D. (2009). Effects of comparative advertising format on consumer responses: The moderating effects of brand image and attribute relevance. Journal of Business Research, 62, 768–774.
    10. Mudambi, S., Doyle, P., & Wong, V. (1997). An exploration of branding in industrial markets. Industrial Marketing Management, 26(5), 433−446.
    11. Papasolomou, I., & Vrontis, D. (2006). Building corporate branding through internal marketing: the case of the UK retail bank industry. Journal of Product & Brand Management, 15(1), 37–47