بررسی عوامل تعیین کننده ارزش برند با رویکرد مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

چکیده

در اندازه گیری ارزش برند دو دیدگاه قالب: مشتری محور و شرکت محور وجود دارد. دیدگاه مشتری محور همان دیدگاه بازاریابی و رفتارگرایان است که در تحقیقات آکر و کلر مورد اشاره قرار گرفته است. دیدگاه شرکت محور مبتنی بر داده های مالی است و جنبه سخت دارد. در رویکرد دوم شاخص کیو توبین از اوایل دهه 1990 به عنوان ارزش برند مورد استفاده قرار گرفته است. در ایران طی سالهای اخیر تحقیقات صورت گرفته در حوزه ارزش برند همگی از دید بازاریابی و رفتاری انجام شده و پرسشنامه محور هستند. در این تحقیق تلاش شده است تا با رویکرد شرکت محور و به کارگیری داده ها ی واقعی ارزش برند و عوامل مؤثر بر آن شناسایی شود. با مطالعه ادبیات موضوع و الگوها و نتایج تحقیقات پیشین چهار فرضیه متناسب با چهار عامل اصلی مؤثر بر ارزش برند شرکتها تدوین شد. با به کارگیری الگوی پانل دیتای نامتوزان شامل 393 مشاهده از 48 شرکت طییک دوره 9 ساله (1388- 1380) لگوی تحقیق آزمون شد. نتایج نشان داد که شدت تبلیغات(246/0= ;β. 525/2= t) عمر شرکت (209/0= ;β. 24/2= t) و عمر برند (045/0= ;β. 326/3= t) بر ارزش برند اثر مثبت دارند. خروجیها همچنین حاکی از تأییدنشدن اثر سهم بازار بر ارزش برند در سطح اطمینان است (467/0= ;β. 695/1= t)

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the determinants of brand value with a financial approach in companies listed on the Tehran Stock Exchange

  1. .1 حسینی، . م،. ابوالفضلی، ، ا،. و هلری، م. ر. )0344(. بررسی تاثیر ارزش ویژه نام و نشان تااری بر پاسخ ممرف کننده )مطالعه موردی: نام و نشان تااری ایرانول(. چشم انداز مدیریت، ،32 -9

    .24 .2 دیواندری، ع،. حقیقی، م،. اللخیاری، ا،. و باقری، ت. )0340(. بخبود ارزش ویژه برند بر مشتری توسط ایااد تمور از مزیت های کارکردی و غیرکارکردی)مطالعه موردی: بانک ملت(. چشم انداز مدیریت، 31)بخار(، .84-29

    .3 رهنمای رود پشتی، ف،. و جلیلی، م. )0340(. مبانی علمی و روشخای نوین ارزش افزوده اقتمادی و کاربرد آن برای ارزیابی عملکرد مالی و مدیریت سرمایه در بور اوراق بخادار تخران . فملنامه بمیرت، .21-30 ،02

    .4 حسینی، م. ح،. و احمدی نژاد، م.)0340(. بررسی تأثیررضایتمندی مشتری، اعتماد مشتری به نام تااری وارزش ویژه نام تااری در وفاداری رفتاری و نگرشی مشتری(مطالعه موردی بانک رفاه). بررسیخای بازرگانی، 33 )بخمن و اسفند(، .20-82

    1. Aaker, D. A. (1992). Managing the Most Important Asset: Brand Equity. Planning Review , 20 (5), 56-58.
    2. Aaker, D. A., & Joachimsthaler (2006). Brand Leadership. New York, NY: Free press.
    3. Aaker, D. A., & Shansby J.G. (1982). Positioning Your Product. Business Horizons, 25, 56-62.
    4. Aaker, D. A., (1991). Managing Brand Equity, San Francisco: Free Press.
    5. Acquaah, M. (2003). Organizational Competence and Firm-Specific Tobin's q: The Moderating Role of Corporate Reputation. Strategic Organization, 1(4), 383-411.
    6. Alba, J., & Hutchinson, J. (1987). Dimensions of consumer expertise. Journal of Consumer Research 13(March), 411-454.
    7. Anderson, J.R. (1983). The Architecture of Cognition. Cambridge, MA: Harvard University Press.

    12.Bass, F.M., & Clarke, D.G. (1972). Testing Distributed Lag Models of Advertising Effect. Journal of Marketing Research , 9(August), 298-308.

    13.Bharadwaj, S.G., Varadarajan, R.P. & Fahy, J. (1993). Sustainable competitive advantage in service industries: a conceptual model and research propositions. Journal of Marketing, 57(October), 83-99.

    14.Business Week, 2003, Branding for banks, Prophet, Access at: www.prophet.com/.../Branding%20for%20Banks%20_%20Root.pdf

    15.Carol, S.J. & Sullivan, M.W (1993). The Measurement and Determinants of Brand Equity: A Financial Approach. Marketing Science, 12(1), 28-52. Tauber, E. M. (1988). Brand Leverage: Strategy For Growth in a Cost-Control World. Journal of Advertising Research, 28(August/September), 26-30.

    1. Chauvin, K. W., & Hirschey, M. (1993). Advertising, R&D Expenditures and the Market Value of the Firm. Financial Management, 22(4), 128-140.
    2. Cheng, C. S. A., & Chen C. J. P. (1997). Firm valuation of advertising expense: an investigation of scalar effects. Manage Finance, 23(10), 41–62.
    3. Conchar, M.P., Crask, M.R., & Zinkhan, G.M. (2005). Market Valuation Models of the Effect of Advertising and Promotional Spending: A Review and Meta-Analysis. Journal of the Academy of Marketing Science, 33(Fall), 445- 460.
    1. David B. M., & Alvin J. S. (1972). Estimating Dynamic Effects of Market Communications Expenditures. Management Science, 18(10), 485-501.
    2. Dekimpe, M.G., & Hanssens, D. (1995). The persistence of marketing effects on sales. Marketing Science, 14, 1-21.
    3. Fama, E. F. (1970). Efficient capital markets: a review of theory and empirical work. Journal of Finance. 25, 383–417.
    4. Farquhar, P.H. (1989). Managing Brand Equity, Marketing Research, 1, 24-33.
    5. Fazio, R. H., & Zanna, M. P. (1978). On the predictive validity of attitudes: The roles of direct experience and confidence. Journal of Personality, 46, 228-243.
    6. Granens & Guilding (1999). Brand equity: a perspective on its meaning and measurement, Working Paper. 91-124, Marketing Science Institute, Cambridge, MA.
    7. Hoch, S.J. & Ha, Y.W (1986). Consumer Learning: Advertising and the Ambiguity of Product Experience. Journal of Consumer Research, 13(September), 221-33.

    26.Interbrand. (2011). Brand Valuation: The financial value of brands. Access at: http://www.brandchannel.com/papers_review.asp?sp_id=357

    1. Kapareliotis, I. & Panopoulos, A. (2010). The determinants of brand equity. Journal of Managerial Finance, 36(3), 225-233.
    2. Keller, K. L. (1993), Conceptalizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity. Journal of Marketing, 57(1), 1-22.
    3. Keller, K. L. (2005). Building, Measuring, and Managing Brand equity, New Delhi: Prentice Hall of India.
    4. Kevin, L.K (1991). Memory and Evaluations in Competitive Advertising Environments. Journal of Consumer Research, 17(March), 463-76.
    5. Klock, M. & Megna, P. (2000). Measuring and valuing intangible capital in the wireless communications industry. The Quarterly Review of Economics and Finance, 40(4), 519-532.
    6. Kotler, P. (1991). Marketing Management: Analysis, Planning and Control, 8th Edition, Englewood Cliffs, New Jersey, Prentice Hall.
    7. Lindenberg, E. B., & S. A. Ross. (1981). Tobin’s Q Ratio and Industrial Organization. Journal of Business, 54(1), 1-32.
    8. Loftus, E.F., & Loftus, G.R. (1980). On the permanence of stored information in the human brain. American Psychologist, 35, 409-420.
    9. Montgomery, D.B & Silk, A.J. (1972). Estimating Dynamic Effects of Market Communications Expenditures. Management Science, 18(10), 485-501.
    10. Morgan, N.A., & Rego, L.L. (2009). Brand Portfolio Strategy and Firm Performance. Journal of Marketing, 73(1), 59-74.
    11. Nelson, P. (1974). Advertising as information. Journal of political economy, 82(july/agust), 729-754.
    12. Perfect, S. B. & K. W. Wiles. (1994). Alternative Construction of Tobin’s Q: An empirical comparison. Journal of Empirical Finance, 1(3/4), 313-41.
    13. Rao, V.R., Agarwal, M.K., & Dahloff, D. (2004). How is Manifest Branding Strategy Related to the Intangible Value of a Corporation?. Journal of Marketing, 68, 126-141.
    14. Ries, A. & Trout, J. (1986). Positioning: The Battle for Your Mind, Warner Books, New York, NY.
    15. Robinson, W.T., & Fornell, C. (1985). Sources of market pioneer advantages in consumer goods industries. Journal of Marketing Research, 22(August), 305– 317.
    16. Sahay, A & Piliai, A. (2009). Differential impact of advertising and distribution expenditure on Tobin's Q. Journal of Indian Business Research, 1(2/3), 77-94.
    17. Simon, Carol J. & Mary, W. S. (1993). The Measurement and Determinants of Brand Equity: A Financial Approach. Marketing Science, 12(1), 28-52. Tauber, E. M. (1988), "Brand Leverage: Strategy For Growth in a Cost-Control World", Journal of Advertising Research, 28, (August/September), 26-30.
    18. Schmalensee, R. (1978). Entry Deterrence in the Ready to Eat Breakfast Cereal Industry. The Bell Journal of Economics, 9, 305-27.
    19. Srivastava, R.K., Shervani, T.A., & Fahey, L. (1998). Market-Based Assets and Shareholder Value: A Framework for Analysis. Journal of Marketing, 62(1), 2- 18.
    20. Stigler, G. J. (1961). The economics of information. The Journal of Political Economy, 69(3) , 213-225.
    21. Urban, G.L, Carter. T, Gaskin. S, & Mucha.Z. (1983). Market Share Rewards to Pioneering Brands: An Empirical Analysis and Strategic Implications. Working Paper, 1454-83 (revised January 1984), Alfred P. Sloan School of Management. Massachusetts Institute of Technology.
    22. Vakratsas, D., Ambler, T. (1999). ow Advertising Works: What Do We Really Know?. Journal of Marketing, 63(1), 26-43.
    23. Washburn, J.H. & Plank, R.E. (2002). Measuring brand equity: an evaluation of a consumer-based brand equity scale. Journal of Marketing Theory and Practice, 10(1), 46-62.
    24. Yoo, B. & Donthu, N. (2001). Developing and validating multidimensional consumer-based brand equity scale. Journal of Business Research Year, 52(1), 1- 14