نوع مقاله : مروری
چکیده
با توجه به شدت روزافزون تغییرات، مدیران باید برای حفظ مزیتهای رقابتی سازمان خود با ایجاد انعطافپذیری و پویایی در محیط درون سازمانی به بهترین وجه به ایجاد تغییرات مناسب در راهبُردها و عوامل درون سازمان همت گمارده و سازمان را با شرایط و خواستههای متغیر محیطی انطباق دهند. یکی از مهمترین ابزارهای پژوهش این امر نوسازی راهبُردی است. ایجاد و پیادهسازی نوسازی راهبُردی در سازمان متاثر از عوامل مختلفی است. یکی از این عوامل موثر و تسهیلکننده نوسازی راهبُردی، یادگیری سازمانی است. از این رو مقاله حاضر به دنبال بررسی نقش یادگیری سازمانی در نوسازی راهبُردی میباشد. بدین منظور پس از شناسایی و بومیسازی مؤلفههای نوسازی راهبُردی و نظرسنجی از خبرگان، پرسشنامه پژوهش در قالب دو دسته سوالهای نوسازی راهبُردی و یادگیری سازمانی تدوین و در جامعه آماری پژوهش (گروه صنعتی سایپا) توزیع گردید. دادههای این پژوهش پس از جمعآوری توسط نرم افزارهای SPSS و Visual pls تحلیل گردید. نتایج تحلیل دادهها حاکی از آن است یادگیری سازمانی تأثیر بسزایی در نوسازی راهبُردی دارد. از میان هفت فرضیه فرعی، تأثیر چهار فرضیه فرعی چشمانداز مشترک، تفکر سیستمی، رهبری مشارکتی و توسعه شایستگیهای کارکنان بر نوسازی راهبُردی مورد تأیید قرار گرفت؛ و تأثیر سه فرضیه فرهنگ سازمانی، کار و یادگیری گروهی و اشتراک دانش بر نوسازی راهبُردی مورد تأیید قرار نگرفت.
کلیدواژهها