بررسی شناسه‌سازی داخلی در صنعت خدمات درمانی

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

شناسه‌سازی داخلی در ایران از سابقه طولانی پژوهشی برخوردار نیست. در صنعت خدمات درمانی نیز با توجه به اهمیت منابع انسانی برای اعتلای نام یک مرکز درمانی ابتدا باید بر روی ایجاد و تقویت شناسه‌سازی داخلی آن برنامه‌ریزی نمود. در این مطالعه به بررسی ابعاد شناسه‌سازی داخلی و اثر آن بر روی عملکرد کارکنان نسبت به شناسه پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی بوده و جامعه آماری آن کارکنان بیمارستان‌های سه شهر اهواز، اصفهان و همدان بوده که از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای، نمونه‌ای به اندازه 390 نفر انتخاب شد که از طریق آزمون‌های همبستگی، رگرسیون خطی ساده و چندگانه، آزمون کروسکال-والیس و آزمون فریدمن به تحلیل داده‌ها پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان داد که شناسه‌سازی داخلی با هویت شناسه (β=0.421 , t=8.623) و با تعهد کارکنان نسبت به شناسه (β=0.355 , t=7.022)، همچنین هویت شناسه با تعهد کارکنان نسبت به شناسه (β=0.230 , t=4.434) و دانش کارکنان نسبت به شناسه و تعهد کارکنان نسبت به شناسه (β=0.167, t=3.037) و نیز تعهد کارکنان نسبت به شناسه و عملکرد کارکنان نسبت به شناسه (β=0.454 , t=9.461)، تمایزات بیمارستان‌ها و تعهد کارکنان نسبت به شناسه ( =17.097 , df=2).دارای رابطه مثبت و معنادار بوده.

کلیدواژه‌ها


ایزدی، مرتضی؛ ایوبیان، علی؛ نصیری، طه؛ جنیدی، نعمت‌اله؛ فاضل، مژگان؛ حسینی پور فرد، محمدجواد (1391). وضعیت گردشگری سلامت در ایران فرصت یا تهدید. طب نظامی، 14(2)، 69-75.
عزیزی، شهریار؛ جمالی، شهرام؛ صناعی، ایمان (1391). ارائه الگوی عوامل موثر بر عملکرد کارکنان در مورد شناسه در صنعت بانکداری (مطالعه موردی: بانک کشاورزی). مدیریت بازرگانی، 4(11)، 89-104.
هادیزاده مقدم، اکرم؛ جمالی کاپک، شهرام؛ رضایی، مرتضی (1391). الگوی تأثیر شناسه‌سازی داخلی بر رفتار شهروندی شناسه در صنعت هتلداری. پژوهش‌های مدیریت ایران، 3(16)، 203-233.
Aaker, David A. (2004). Leveraging the Corporate Brand. California Management Review, 46(3), 6-18.
Aaker, David A., & Joachimsthaler, E. (2000). Brand Leadership. London, Free Press.
Ahmed, P.K. & Rafiq, M. (2003). Internal marketing issues and challenges. European Journal of Marketing, 37(9), 1177-86.
Allen, N.J., Meyer, J.P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63, 1-18.
Alimen, N., & Guldem Cerit, A. (2009). Dimentions Of Brand Knowledge: Turkish University Students’ Consumption Of International Brands. European and Mediterranean Conference on Information Systems, July 13-14 2009, Crowne Plaza Hotel, Izmir.
Burmann, C., Jost-Benz, M. & Riley, N. (2009) Towards an Identity-Based Brand Equity Model. Journal of Business Research, 62 (3), 390-397.
Burmann, C. & Zeplin, S. (2005). Building Brand Commitment: A Behavioral Approach to Internal Brand Management. Journal of Brand Management, 12, 279-300.
De Chernatony, L., & Segal-Horn, S. (2004). Identifying and Sustaining Services Brands' Values. Journal of Marketing Communications, 10, 73-93.
De Chernatony, L, (1999). Brand Management Through Narrowing the Gap Between Brand Identity and Brand Reputation. Journal of Marketing Management, 15, 157-179.
Drake, S.M., Gulman, M. J., & Roberts, S.M. (2005). Light their Fire, Dearborn, Chicago, IL.
Ewing M, T., Caruana A. (1999). An internal marketing approach to public 15. sector management. The International Journal of Public Sector Management, 12(1).
Gull, Shamaila., Ashraf, Sahar M. (2012). Impact of Internal Branding on Service Employees Quality Commitment-Study on I.T. Soloution Sector of Pakistan. Intrdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4(3), 814-829.
Gupta, S., Melewar, T.C., & Bourlakis, M. (2010). Transfer of brand knowledge in business-to-business markets: a qualitative study. Journal of Business & Industrial Marketing, 25(5), 395–403.
Hall, D.T., Schneider, B. & Nygren, H.T. (1970). Personal factors in organizational identification. Administrative Science Quarterly, 15, 176-190.
Hogg, M. A., Abrams, D. (1988). Social identifications: A social psychology of intergroup relations and group processes. London: Routledge.
Jacobs, R. (2003). Turn employees into brand ambassadors. Bank Marketing, 35(3), 22-6.
John, A. S. (2009). Both sides now: aligning external and internal branding for a socially responsible era. Marketing Intelligence and Planning, 27(5), 681-697.
Kim, K.H., Kim, K.S., Kim, D.Y., Kim, J.H., & Kang, S.H. (2008). Brand equity in hospital marketing. Journal of Business Research, 61, 75-82.
Kimpakorn, N., Tocquer, G. (2009). Employees' commitment to brands in the service sector: Luxury hotel chains in Thailand. Journal of Brand Management, 16, 532–544.
Kimpakorn, N., & Dimmitt, N. (2007). Employer branding: The perspective of hotel management in the Thai luxury hotel industry. Australasia Marketing Journal, 15(3), 49-68.
Kimpakorn , N ., & Tocquer, G. (2005). Employer brand equity: Employee contribution to service brand equity. SERVSIG Research Conference, Singapore, 2nd – 4th June 2005,
King, C. (2009). One size doesn’t fit all”Tourism and hospitality employees’ response to internal brand management. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22(4), 517-534.
Kotler, P. (2000). Marketing Management. The Mellinium Edition (10th edd), Upper Saddle River, Prentice Hall.
Leuca M, Fastenmeier H. (2007). Chances Challenges in the Changing Health care Market, Fascicle of management and technological engineering. Hospital Branding, 6(16), 87-102.
Mael, F., Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification. John Wiley & Sons, Ltd , 103-123.
Meenaghan, T. (1995). The role of advertising in brand image development. Journal of Product & Brand Management, 4(2), 23-34.
Memon, M.A., & Kolachi, N.A. (2012). TOWARDS EMPLOYEE BRANDING: A NEXUS OF HR & MARKETING. INTERDISCIPLINARY JOURNAL OF CONTEMPORARY RESEARCH IN BUSINESS, 2(4).
Mudie, P. (2003). Internal customer: by design or by default. European Journal of Marketing, 37(9), 1261-1276.
O’Callaghan, E. (2009). Internal Branding and Brand Commitment: A quantitative investigation into Corporate Brand Building in a Retail Store Network, Paper presented at EIRASS conference, Niagara Falls, July, 2009.
O'Cass, AG., & Weerawardena, J. (2009). The effects of perceived industry competitive intensity and marketing-related capabilities: Drivers of superior brand performance. Industrial Marketing Management, 39, (4), 571-581.
O’Reilly, C., & Chatman, J. (1986). Organisational Commitment and psychological attachment: the effects of compliance, identification and internalization on pro-social behavior. Journal of Applied Psychology, 71, 492-499.
Park, C. Whang., Jaworski, Bernard J., & Deborah J, Macinnis. (1986). Strategic Brand Concept-Image Management. Journal of Marketing, 50, 135-145.
Patel, J., Gadhavi, D., & Shukla, Y. (2011). Measuring Employees’ Brand Commitment in Universities Settings: An Empirical Study in India. GFJMR, 2.
Punjaisri, K., & Wilson, A. (2011). Internal Branding Process: Key Mechanisms, Outcomes and Moderating Factors. European Journal of Marketing, 45 (9/10), 1521-1537.
Punjaisri, KH., Wilson , A., & Evanschitzky, H. (2009). Internal branding: an enabler of employees’ brand-supporting behaviors. Journal of Service Management, 20(2), 209-226.
Punjaisri, Kh., Wilson, A. (2007).The role of internal branding in the delivery of employee brand promise. Brand Management, 15(1).
Raj, P. D., Cheryl, L. B., Timothy, W. A., & Kimberly, M. J. (2010). Building brand community membership within organizations: a viable internal branding alternative?. Journal of Product and Brand Management, 19(3), 210–217.
Rooney, J. A. (1995). Branding: a trend for today and tomorrow. Journal of Product and Brand Management, 4(4), 48-55.
Speark, K. D. (1998). Brand Stewardship. Design Management Journal, 32-37.
Thomson, K., de Chernatony, L., Arganbright, L. & Khan, S. (1999). The buying benchmark how staff understanding and commitment impact brand and business performance. Journal of Marketing Management, 15(8), 819-35.
Wang, H. (2008). Global brand equity model: combining customer-based with
product-market outcome approaches. Journal of Product & Brand Management,
(5), 305-316.
Wiener, Y. (1982). Commitment in Organisations: a normative view. Academy of Management Science, 7, 418-428.