نوع مقاله : مروری
چکیده
تشکیل اتحادهای راهبردی یکی از مهمترین راهبردهای بنگاهها در صنعت نفت و صنایع وابسته آن است. از این رو ارزیابی عملکرد آنها نیز یکی از مهمترین عرصههای مطالعاتی به شمار میرود. به همین منظور در این پژوهش الگوی عملکرد اتحادهای راهبردی ارائه شده است. 113 پرسشنامه در میان بنگاههای مشارکتکننده در اتحادهای راهبردی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی توزیع شد که 73 پرسشنامه قابلاستفاده برگشت داده شد. پایایی متغیرهای مکنون همگی در بازه قابلقبول قرار دارد. برای آزمون الگو نیز از روش کمترین مربعات جزیی و نرمافزار Smart PLS-Graph نسخه 0/2 استفاده شد. نتایج نشان داد که تجربه اتحاد بر دو بعد قابلیت اتحاد یعنی قابلیت مدیریت اتحاد و سازوکارهای اتحاد و عملکرد اثر مثبتی دارد. همچنین تأثیر قابلیت مدیریت اتحاد بر قابلیتهای عملیاتی و اثر مزیت رقابتی بر عملکرد نیز تأیید شد. تفکیک آثار نشان داد که تجربه اتحاد تأثیر بسزایی در عملکرد اتحادها دارد.