نویسندگان
1
* استادیار، دانشگاه گیلان (نویسنده مسئول)
2
** استادیار، دانشگاه گیلان.
3
*** کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان
,
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
10.29252/jbmp.15.26.123
چکیده
چکیده هدیهدادن از ویژگیهای جوامع سنتی و همچنین امروزی محسوب میشود و یک تبادل تشریفاتی نمادین است. هدف پژوهش حاضر، کشف تأثیر ارزش هدیه دریافتی بر قصد جبران هدیه است که در این رابطه، احساس تعهد، متغیر میانجی و جنسیت، متغیر تعدیل گر در نظر گرفته شده است؛ در این راستا تعداد 348 پرسشنامه در میان مشتریان فروشگاههای هدیه، توزیع و به 341 مورد پاسخ داده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار Smart PLS استفاده شد. بررسی و تحلیل یافتهها نشان میدهد که ارزشهای هدیه دریافتی بر قصد جبران هدیه تأثیرگذار است و این تأثیر از طریق متغیر میانجی احساس تعهد بیشتر است؛ همچنین نتایج نشان داد که جنسیت، رابطه بین ارزش هدیه دریافتی و قصد جبران هدیه را تعدیل میکند و مردان بیشتر قصد جبران هدیه دریافتی را دارند.
- Anton, C., Camarero, C., & Gil, F. (2014). The culture of gift giving: What do consumers expect from commercial and personal contexts? Journal of Consumer Behaviour, 13(1), 31-41.
- Beatty, S. E., Kahle, L. R., & Homer, P. (1991).Personal values and gift-giving behaviors: A study across cultures. Journal of Business Research, 22(2), 149-157.
- Cravens, D. W., Holland, C. W., Lamb, C. W., &Moncrief, W. C. (1988). Marketing's role in product and service quality. Journal of Industrial Marketing Management, 17(4), 285-304.
- CruzâCardenas, J. (2014). The status of gifts in the receiver's life: Reasons for the transformation of commercial products into special, common or hated objects. International Journal of Consumer Studies, 38(2), 139-145.
- Davies. G., Whelan. S., &Walsh. M. (2010).Gift and gifting. International Journal Management Reviews,12(4), 413-343.
- Dwyer, F. R., Schurr, P. H., & Oh, S. (1987).Developing buyer-seller relationships. The Journal of Marketing, 51(2), 11-27.
- Fornell, C., &Larcker, D. F. (1981).Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
- Fischer, E., & Arnold, S. J. (1990). More than a labor of love: Gender roles and Christmas gift shopping. Journal of consumer research, 17, 333-345.
- Ferrandi, J. M., Louis, D., Merunka, D., & Valette-Florence, P. (2015). The Influence of Personal Values and Materialism on Motivations towards Gift-Giving: A Model and Empirical Evidence. In Assessing the Different Roles of Marketing Theory and Practice in the Jaws of Economic Uncertainty (pp. 1-6). Springer International Publishing.
- Goodwin, C., Smith, K. L., &Spiggle, S. (1990). Gift giving: Consumer motivation and the gift purchase process. Journal of Advances in Consumer Research, 17(1), 690-698.
- Giesler, M. (2006).Consumer gift systems. Journal of Consumer Research, 33(2), 283-290.
- Gouldner, A. W. (1960). The norm of reciprocity: A preliminary statement. Journal of American Sociological Review, 25(2), 161-178.
- Henseler, J., Ringle, C. M., &Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. Journal of Advances in International Marketing (AIM), 20, 277-320.
- Lawler, E. J., & Yoon, J. (1996). Commitment in exchange relations: Test of a theory of relational cohesion. Journal of American Sociological Review, 61(1), 89-108.
- Moorman, C., Zaltman, G., & Deshpande, R. (1992).Relationships between providers and users of marketing research: The nature of trust within and between organizations. Journal of Marketing Research, 10, 404-409.
- Mayet, C., & Pine, K. J. (2010).The psychology of gift exchange. University of Hertfordshire.
- Mowen, J.C., & Minor, M. (1998).Consumer Behavior, 5thedn. London: Prentice Hall.
- Palan, K. M., Areni, C. S., & Kiecker, P. (2001). Gender role incongruency and memorable gift exchange experiences. Advances in Consumer Research, 28, 51-57.
- Schwartz, B. (1967). The social psychology of the gift. American Journal of Sociology, 73(1), 1-11.
- Stephen, M. (2000). Reparation and the gift. Ethos, 28(2), 119-146.
- Sheth, J. N., Newman, B. I., & Gross, B. L. (1991). Why we buy what we buy: A theory of consumption values. Journal of Business Research, 22(2), 159-170.
- Sque, M., & Payne, S. A. (1994).Gift exchange theory: Acritique in relation to organ transplantation. Journal of Advanced Nursing, 19(1), 45-51.
- Sherry, J. F. Jr. (1983). Gift giving in anthropological perspective. Journal of Consumer Research, 10(2), 157-168.
- Yang, K., & Jolly, L. D. (2009). The effects of consumer perceived value and subjective norm on mobile data service adoption between American and Korean consumers. Journal of Retailing and Consumer Services, 16(6), 502-508.
- Zeithaml, V. A. (1988). Consumer perceptions of price, quality, and value: A means-end model and synthesis of evidence. The Journal of Marketing, 52(3), 2-22.