,
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
چکیده
با عنایت به اینکه پیادهسازی بانکداری شرکتی توسط بانکهای ایرانی امری بسیار پرهزینه و زمانبر است و با توجه به اینکه پیادهسازی بهینه آن نیاز به ایجاد تغییرات وسیع سازمانی دارد؛ سطحبندی اقدامات اجرایی بر پایه مدل کسب و کار هر بانک میتواند منجر به اخذ بیشترین نتیجه از اقدامات صورت پذیرفته شود. در این پژوهش از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری جهت سطحبندی بلوکهای مدل کسب و کار بانکداری شرکتی در ایران استفاده شده است. این رویکرد اولویتهای اجرا و نیز خروجیها و ورودیهای هر بلوک کسب و کار را جهت سطحبندی چهارچوب کسب و کار مدنظر قرار میدهد. نتیجه نهایی این پژوهش چهارچوبی سطحبندی شده است که ابزار تولید مدل کسب و کار بهینه بانکداری شرکتی را در هر بانک فراهم میآورد.
- حاجیحیدری نسترن. (1388). ارایهی روششناسی تغییر و بهروزرسانی مدل کسب و کار متأثر از تغییرات فناوری اطلاعات و ارتباطات. (رساله دکترا). دانشگاه تهران. ایران.
- حاجی حیدری، نسترن، سید جوادین، سید رضا. (1390). توسعه و تغییر مدل کسب وکار با بهکارگیری رویکرد پویایی سیستمها. فصلنامه علوم مدیریت ایران. 21، 17-1.
- محقر، علی، حاجی حیدری، نسترن. (1389). روششناسی تغییر مدل کسب و کار بر اثر ورود فناوری موبایل به سازمان. نشریه مدیریت فناوری اطلاعات. 4، 192-175.
- Bhattacharya, S. & Momaya, K. (2009). Interpretive structural modeling of growth enablers in construction companies. Singapore Management Review, 31(1): 73-97
- Brettel, M. Strese, S. Flatten, T.C. (2012) Improving the performance of business models with relationship marketing efforts- An entrepreneurial perspective. European Management Journal, (30): 85-98
- Casadesus-Masanell, R. & Ricart, J.E. (2010). From strategy to business models and onto tactics. Long Range Planning, 43(2-3): 195-215
- Doganova, L. Eyquem-Renault, M. (2009) What do business models do? Innovation devices in technology entrepreneurship. Research Policy, (38): 1559-1570
- Dubosson-Torbay, M. Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2002). E-business model design, classification, and measurements. Thunderbird International Business Review, 44(1): 5-23
- George, J.P. & Paramod, V.R. (2014). An interpretive structural model (ISM) analysis approach in steel re-rolling mills (SRRMs). International Journal of Research in Engineering & Technology, 2(4): 161-174
- Kindstrom, D. (2010). Towards a service-based business model: Key aspects for future competitive advantage. European Management Journal, (28): 479-490
- Kujala, S. Artto, K. Aaltonen, P. Turkulainen, V. (2010) Business models in project-based firms- Towards a typology of solution-specific business models. International Journal of Project Management, (28): 96-106
- Lee, Y. Shin, J. & Park, Y. (2012). The changing pattern of SMEs innovativeness through business model globalization. Technological Forecasting & Social Change, (79): 832-842
- Mason, K. & Spring, M. (2011). The sites and practices of business models. Industrial Marketing Management, (40): 1032-1041
- Miller, M. (1987). Accounting theory and policy, Harcourt Brace Jovanovich Inc. Orlando, Florida. USA.
- Miller, M. & Islam, A. (1988). The definition and recognition of assets. Australian Accounting Research Foundation.
- Morris, M. Schindelhutte, M. & Allen, J. (2005). The entrepreneur’s business model: Toward a unified perspective. Journal of Business Research,58: 726-735
- Mutka, S. Aaltonen, P. (2013) The impact of a delivery project’s business model in a project based firms. International Journal of Project Management, (31) 166-176
- Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2009). Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Modderman Drukwerk Amsterdam, Netherlands.
- Panagiotopoulos, P. Al-Debei, M.M. Fitzgerald, G. & Elliman, T. (2012). A business model perspective for ITCs in public engagement. Government Information Quarterly, (29): 192-202
- Shahabadkar, P. Hebbal, S.S. & Prashant, S. (2012). Deployment of Interpretive Structural Modeling Methodology in Supply Chain Management –An Overview. International Journal of Industrial Engineering & Production Research, 23(3): 195-205
- Shao, J. Chen, K. (2011) Research on the measurement of customer equity of corporate banking business. Procedia Engineering, (15): 4790-4794
- Storbacka, K. (2011). A solution business model:Capabilities and management practices for integrated solutions. Industrial Marketing Management, (40): 699-711
- Wikstrom, K. Artto, K. Kujala, J. Soderlund, J. (2010) Business models in project business. International Journal of Project Management, (28): 832-841