نویسندگان
1
کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
2
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، گروه مدیریت فناوری اطلاعات
,
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
چکیده
با توجه به پتانسیل بالای شبکههای اجتماعی و به دنبال آن نیاز روزافزون برندهای تجاری بهمنظور تبلیغات بهینه در شبکههای اجتماعی و همچنین به نبود تحقیقات کافی در این زمینه، در این تحقیق ما در تلاش هستیم تا ضمن معرفی یک مدل مفهومی در قالب 11 فرضیه پژوهشی به ارزیابی عوامل مؤثر بر محبوبیت برندها در شبکههای اجتماعی بپردازیم. بهمنظور جمعآوری دادهها تعداد380 پرسشنامه در میان کاربران صفحه طرفداران سه برند معروف ایرانی در اینستاگرام توزیع شد. پس از جمعآوری پرسشنامهها، بهمنظور تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آزمون فرضیات از نرمافزارAmos Graphics استفاده شد.یافتههای این پژوهش نشان میدهد که عواملی چون "پستهای سرگرمکننده"، "استفاده از عکسهای پویا در برند پستها"، "استفاده از هشتگها "، " ایجاد پستهای تعاملی"، "کامنتهای مثبت کاربران"، "استفاده ویدئوهای پویا در برند پستها"و"قرار دادن مطالب آموزشی در برند پستها"، "برگزاری مسابقات در قالب پستها" در اینستاگرام میتوانند تأثیر مثبتی برافزایش محبوبیت پستهای برند داشته و همچنین عواملی مانند "کامنتهای منفی کاربران " بر روی محبوبیت پستهای برند بیتأثیر میباشند.
- Ameneh, R., (2012), "Instagram History, Photography on the Mobile Frame", available at: http://socialmedia.ir/social-networks/instagram-history.html. (Accessed June 16, 2016) (in Persian).
- Bickart, Barbara and Robert M. Schindler (2001), âInternet Forums as Influential Sources of Consumer Information,â Journal of Interactive Marketing,
- , 3, 31â40.
- Chevalier, J. A., & Mayzlin, D. (2006) âThe effect of word of mouth on sales: online book reviewsâ. Journal of Marketing Research 43, 345â354.
- Creswell, JW. 2002, Educational Research: âPlanning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative researchâ, Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
- De Vries.L, Gensler.S, Leeflang.P.S,H (2012) âPopularity of Brand Posts on Brand Fan Pages: An Investigation of the Effects of Social Media Marketing Original Research Articleâ Journal of Interactive Marketing, 26,2, 83-91.
- Dholakia, Utpal M., Richard P. Bagozzi, and Lisa K. Pearo (2004), âA Social Influence Model of Consumer Participation in Network- and Small- Group-Based Virtual Communities,â International Journal of Research in Marketing, 21, 3, 241â63.
- Eisend, Martin (2006), âTwo-Sided Advertising: A Meta-Analysis,â International Journal of Research in Marketing, 23, 2, 187â98.
- Fortin, D. R. and Dholakia, R. R. (2005) âInteractivity and vividness effects on social presence and involvement with a web-based advertisementâ, Journal of Business Research, Vol. 58, No. 3, pp. 387â396.
- Helmrich.B, (2016), Instagram for Business: Everything You Need to Know, Available at: http://www.businessnewsdaily.com/7662-instagram-business-guide.html/, (accessed July 12, 2016).
- Iranian Manager, (2015), "Gold and Practical Tips for Using Instagram in the Shortest Time with the Most Business At Work", Available at: www.saramad.ir/Content/media/image/2015/07/90805_orig.pdf? T, (Accessed June 27, 2016) (in Persian).
- Jahn B, Kunz W (2012): (2012) "How to transform consumers into fans of your brand", Journal of Service Management, Vol. 23 Iss: 3, pp.344 â 361.
- Kozinets, Robert V. (1999), âE-Tribalized Marketing?: The Strategic Implications of Virtual Communities of Consumption,â European Management Journal, 17, 3, 252â64.
- Lin, Kuan-Yu and Hsi-Peng Lu (2011), âWhy People Use Social Networking Sites: An Empirical Study Integrating Network Externalities and Motivation Theory,â Computers in Human Behavior, Vol. 27, No. 3, pp. 1152â1161.
- Liu, Y. and Shrum, L.J. (2002), âWhat is interactivity and is it always such a good thing? Implications of definition, person, and situation for the influence of interactivity on advertising effectivenessâ, Journal of Advertising, Vol. 31 No. 4, pp. 53-64.