ارزیابی عوامل مؤثر بر محبوبیت صفحات طرفداران برند در شبکه‌های اجتماعی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی

2 استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، گروه مدیریت فناوری اطلاعات

چکیده

با توجه به پتانسیل بالای شبکه‌های اجتماعی و به دنبال آن نیاز روزافزون برندهای تجاری به‌منظور تبلیغات بهینه در شبکه‌های اجتماعی و همچنین به نبود تحقیقات کافی در این زمینه، در این تحقیق ما در تلاش هستیم تا ضمن معرفی یک مدل مفهومی در قالب 11 فرضیه پژوهشی به ارزیابی عوامل مؤثر بر محبوبیت برندها در شبکه‌های اجتماعی بپردازیم. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها تعداد380 پرسشنامه در میان کاربران صفحه طرفداران سه برند معروف ایرانی در اینستاگرام توزیع شد. پس از جمع‌آوری پرسشنامه‌ها، به‌منظور تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و آزمون فرضیات از نرم‌افزارAmos Graphics استفاده شد.یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که عواملی چون "پست‌های سرگرم‌کننده"، "استفاده از عکس‌های پویا در برند پست‌ها"، "استفاده از هشتگ‌ها "، " ایجاد پست‌های تعاملی"، "کامنت‌های مثبت کاربران"، "استفاده ویدئوهای پویا در برند پست‌ها"و"قرار دادن مطالب آموزشی در برند پست‌ها"، "برگزاری مسابقات در قالب پست‌ها" در اینستاگرام می‌توانند تأثیر مثبتی برافزایش محبوبیت پست‌های برند داشته و همچنین عواملی مانند "کامنت‌های منفی کاربران " بر روی محبوبیت پست‌های برند بی‌تأثیر می‌باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the factors influencing popularity of the brand’s fan pages in social networking

چکیده [English]

Regarding the high potential of social networks and consequently increasing demand brands to advertise on social networks as well as the lack of adequate research in this field, in this paper we are trying to introduce a conceptual model in the form of 11 research hypothesis to examine the factors affecting the popularity of brands post in social networks.
In order to collect data on the number of 380 questionnaires were distributed among brand fans of three Iranian famous brands. After collecting the questionnaires, to analyze the data, SPSS and Amos Graphics software was used to test the hypothesis.
The findings suggest that factors such as "entertainment post", "vivid images ", "use of hashtags", "interactive brand post", "positive comments ", " vivid videos " and "putting educational materials on brand posts", "competition in the form of posts" on Instagram could have a positive effect on brand posts and factors such as the increasing popularity of "negative comments "based on the popularity of their posts are ineffective.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social networking
  • Instagram
  • Fan page
  • Fan pages
  • Posts
  1. Ameneh, R., (2012), "Instagram History, Photography on the Mobile Frame", available at: http://socialmedia.ir/social-networks/instagram-history.html. (Accessed June 16, 2016) (in Persian).
  2. Bickart, Barbara and Robert M. Schindler (2001), “Internet Forums as Influential Sources of Consumer Information,” Journal of Interactive Marketing,
  3. , 3, 31–40.
  4. Chevalier, J. A., & Mayzlin, D. (2006) “The effect of word of mouth on sales: online book reviews”. Journal of Marketing Research 43, 345–354.
  5. Creswell, JW. 2002, Educational Research: “Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research”, Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  6. De Vries.L, Gensler.S, Leeflang.P.S,H (2012) “Popularity of Brand Posts on Brand Fan Pages: An Investigation of the Effects of Social Media Marketing Original Research Article” Journal of Interactive Marketing, 26,2, 83-91.
  7. Dholakia, Utpal M., Richard P. Bagozzi, and Lisa K. Pearo (2004), “A Social Influence Model of Consumer Participation in Network- and Small- Group-Based Virtual Communities,” International Journal of Research in Marketing, 21, 3, 241–63.
  8. Eisend, Martin (2006), “Two-Sided Advertising: A Meta-Analysis,” International Journal of Research in Marketing, 23, 2, 187–98.
  9. Fortin, D. R. and Dholakia, R. R. (2005) ‘Interactivity and vividness effects on social presence and involvement with a web-based advertisement’, Journal of Business Research, Vol. 58, No. 3, pp. 387–396.
  10. Helmrich.B, (2016), Instagram for Business: Everything You Need to Know, Available at: http://www.businessnewsdaily.com/7662-instagram-business-guide.html/, (accessed July 12, 2016).
  11. Iranian Manager, (2015), "Gold and Practical Tips for Using Instagram in the Shortest Time with the Most Business At Work", Available at: www.saramad.ir/Content/media/image/2015/07/90805_orig.pdf? T, (Accessed June 27, 2016) (in Persian).
  12. Jahn B, Kunz W (2012): (2012) "How to transform consumers into fans of your brand", Journal of Service Management, Vol. 23 Iss: 3, pp.344 – 361.
  13. Kozinets, Robert V. (1999), “E-Tribalized Marketing?: The Strategic Implications of Virtual Communities of Consumption,” European Management Journal, 17, 3, 252–64.
  14. Lin, Kuan-Yu and Hsi-Peng Lu (2011), “Why People Use Social Networking Sites: An Empirical Study Integrating Network Externalities and Motivation Theory,” Computers in Human Behavior, Vol. 27, No. 3, pp. 1152–1161.
  15. Liu, Y. and Shrum, L.J. (2002), “What is interactivity and is it always such a good thing? Implications of definition, person, and situation for the influence of interactivity on advertising effectiveness”, Journal of Advertising, Vol. 31 No. 4, pp. 53-64.