چکیده
هدف این پژوهش، تفکیک فعالیتهای خلق ارزش مشترک از مسئولیت اجتماعی شرکتها در بنگاههای ایرانی است. از طریق بررسی تجارب فعالیتهای اجتماعی بنگاههای ایرانی، با تمرکز به اقداماتی که دارای ویژگیهای خلق ارزش مشترک هستند، اقدام به بررسی نوع فعالیتهای اجتماعی بنگاههای ایرانی گردید. به علت عدم وجود مدل مشابه، از نظریه داده بنیاد استفاده گردید تا با استفاده از تجارب عملی، به کشف مسیر پیموده شده در انجام اقدامات اجتماعی شرکتهای ایرانی بپردازیم. تعداد 37 مصاحبه با مدیران و خبرگان مرتبط انجام گردید. مدل بهدستآمده در این پژوهش، فعالیتهای اجتماعی بنگاههای ایرانی را به شش دسته تقسیم میکند، که نشاندهنده اقدامات خلق ارزش مشترک بنگاههای ایرانی در یک طیف هستند. دو دسته اول، قابلیت خلق ارزش مشترک ندارند. چهار دسته دیگر، میتوانند ارزش مشترک را با شدت و قابلیت اثرگذاری متفاوتی خلق نمایند. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که شرکتهای ایرانی از چهار مسیر (بهبود وجهه عمومی از طریق اقدامات اجتماعی، کاهش ریسکها و هزینهها از طریق اقدامات محافظت از محیطزیست، افزایش درآمد از طریق خلق فرصتهای کسبوکاری ناشی از حل مشکلات اجتماعی، و از طریق افزایش درآمد از طریق بهبود منافع انتقالیافته به یک گروه از ذینفعان) به انجام اقدامات خلق ارزش مشترک میپردازند.