نویسندگان
1
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دبی
2
دانشگاه شهید بهشتی
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
,
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ارزیابی آمادگی صادرات برای شرکتهای کوچک و متوسط ایران انجام شده است. به جهت عدم کفایت مدلهای ارائه شده در ادبیات موجود برای تبیین مفهوم آمادگی صادرات، از روش پژوهش کیفی مبتنی بر رویکرد دادهبنیاد از نوع نظامند استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را خبرگان، مدیران، مشاوران و صاحبنظران مرتبط با شرکتهای کوچک و متوسط تشکیل میدهند که از بین آنها 25 نفر برایگردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته برگزیده شدند. تجزیه و تحلیل دادهها منجر به شناسایی مقولههای فرعی و محوری و همچنین روابط بین آنها در قالب مدل پارادایمی ارزیابی آمادگی صادرات شامل مقوله محوری (آمادگی صادرات- 5مقوله)، شرایط علی (۲مقوله)، شرایط مداخلهگر (6مقوله)، راهبردها (5مقوله)، عوامل زمینهای (۲مقوله) و پیامدها (5مقوله) گردید. از تحلیل یافتههای این پژوهش اینگونه استنباط میشود که پیادهسازی و ارتقاء آمادگی صادرات شرکتهای کوچک و متوسط مستلزم برنامهریزی صحیح برای تمامی عوامل شناسایی شده پیرامون آن میباشد
- Bidokhti, Ali Akbar Amin & Zargar, Seyyed Mojtaba. (2011). Investigating Barriers to SMEs Development and providing a framework for supporting these firms. Work & Society, No. 138, 34-48 (in Persian).
- Cacchione, M. (1996). The development of an Export Readiness Model: An indexing tool used to measure, quantify and compare a company's preexport position, MBA dissertation, University of Cape Town.
- cbi.ir. (2014). The position of SMEs in the country's economy. <www.cbi.ir/showitem/12096.aspx>. (in Persian).
- Creswell, J.W. & Miller, D.L. (2000) Determining Validity in Qualitative Inquiry. Theory into Practice, 39, 124-130.
- Danaee-fard, hassan & Emami, Ali. (2007). Qualitative Research Strategies: Reflections on Grounded Theory. Management Thinking, Vol 1, No. 2, 69-97 (in Persian).
- DFAT. (2009). Benefits of Trade and Trade Liberalisation. Sydney: Department of Foreign Affairs and Trade.
- Ferasat-khah, Maqsoud. (2008). Future Thinking about the quality of higher education in Iran; An example from basic theory. Research and planning in higher education, Vol. 14, No. 4, 67-97 (in Persian).
- Food Export USA Northeast. (2002). Export 101: Export Readiness. <www.foodexportusa.org/why_export/ready.html>.
- Glaser, B.G. & Strauss, A.L. (1967). Discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Hawthorne, NY: Aldine de Gruyter.
- Inpia.ir. (2016). What are small and medium enterprises? <inpia.ir/shownews/5100> (in Persian).
- Jaffe, E.D. & Pasternak, H. (1994). An attitudinal model to determine the export intention of non-exporting, small manufacturers, International Marketing Review, 11(3): 17-32.
- Li, N., & Dimitratos, P. (2013). How" export-able" are you? A Review of the export readiness literature. A Report for Scottish Development InternationalâAdam smith Business SchoolâUniversity of Glasgow Available at: www. evaluationsonline. org. uk/evaluations/Documents. do.
- Nes, E. B., Solberg, C. A., & Silkoset, R. (2007). The impact of national culture and communication on exporterâdistributor relations and on export performance. International Business Review, 16(4), 405-424.
- Norouzi, Hossein, Davood-abadi, Farahani & Fariba, Bahamin. (2018). Investigating the Impact of Social Capital on the Use of International Business Opportunities for SMEs. Managing International Business, Vol. 2, No. 1, 45-65 (in Persian).
- PASourcenet. (1997). Export readiness assessment form. <www.pasourcenet.com/scripts/export_readiness.asp>.
- Rosnan, H., Saihani, S. B., Yusof, N. M., & Daud, N. M. (2015). An Export Readiness Model. Advanced Science Letters, 21(6), 1960-1963.
- Rousta, Ahmad & Sabz-ali Yamaqani, Kobra. (2011). Export readiness analysis. Mahvare Pub., Tehran (in Persian).
- Senobar, Nasser, Sarvari, Rahim & Jabbar-zade, Younes. (2018). Internationalization of Knowledge-Based Companies: The Role of Foreign Market Knowledge and International Entrepreneurial Opportunity Recognition. Entrepreneurship Development Quarterly, Vol 11, No. 3, 461-479 (in Persian).
- Somsuk, N., Wonglimpiyarat, J., & Laosirihongthong, T. (2012). Technology business incubators and industrial development: resourceâbased view. Industrial Management & Data Systems, 112(2), 245-267.
- Strauss, A. L. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded Theory procedures and techniques. Translates by Ebrahim Afshar, Ney Pub., Tehran (in Persian).
- Tan, A., Brewer, P., & Liesch, P. W. (2007). Before the first export decision: Internationalisation readiness in the pre-export phase. International Business Review, 16(3), 294-309.
- Trade Point Pretoria. (2003). Organisational Readiness to Export. <tradepoint.org.za/pretoria/services/export_guide/organisational_readiness.html>.
- Trade port. (2003). Getting Started in International Trade:Assessing Export Readiness. <www.tradeport.org/ts/trade_expert/assess/index.html>.
- Ulzana, S., Prasetya, B., & Khakim, L. (2016). ANALYSIS OF BUSINESS READINESS TO EXPORT FOR SMALL AND MEDIUM ENTERPRISE EMBROIDERY SECTOR IN KUDUS REGENCY. JOBS (Jurnal Of Business Studies), 1(2), 117-128.
- Van Eldik, S., & Viviers, W. (2005). The measurement of export readiness of companies in South Africa. Southern African Business Review, 9(2), 1-11.