نویسندگان
1
هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان
2
استادیار گروه مدیریت مالی و بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان
3
1- استاد گروه مدیریت دانشکده مدیریت و اقتصاد - دانشگاه سیستان و بلوچستان
4
استادیار گروه مدیریت،دانشکده علوم مدیریت، دانشگاه ولایت ایرانشهر
,
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
چکیده
سفر و گردشگری با اهداف جهت استفاده از منابع درمانی همچون آب های معدنی، گذراندن دوران نقاهت، معالجه و نظایر ان گردشگری سلامت یا توریسم درمانی می نامند. بازاریابی سبز که خود یک استراتژی در بازار کنونی تلقی می شود با هدف انطباق با محیط زیست و سلامت جامعه، افراد و کسب و کار روند رو به رشدی را داشته است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر بازاریابی سبز بر گردشگری سلامت در استان سیستان و بلوچستان می باشدکه در بازه زمانی مهر 97 تا اردیبهشت 98 انجام شده است. داده های مورد نیاز پژوهش حاضر با استفاده از روش های میدانی همچون مصاحبه و توزیع پرسشنامه جمع آوری و با استفاده روش های تحلیل توصیفی و تحلیل عاملی و T, P Value, و ... تجزیه و تحلیل شد. از 16 فرضیه مورد آزمون تعداد هشت فرضیه مورد پذیرش قرار گرفتند. طبق نتایج حاصله بازاریابی سبز بر گردشگری سلامت تاثیر معناداری دارد و رابطه متغیرهای فرصت و سطح درآمد، فرصت و محیط زیست، مسئولیت اجتماعی و امکانات فیزیکی، مسئولیت اجتماعی و دسترسی به اطلاعات، مسئولیت اجتماعی و سطح درآمد، مسئولیت اجتماعی و اثرات زیست محیطی و درنهایت امکانات فیزیکی و محیط زیست مورد پذیرش واقع شدند.
- Ahmet Savas¸an, Mesut Yalvac¸ Hu¨seyin Uzunboylu, Ediz Tuncel (2018), The attitudes of education, tourism and health sector managers in Northern Cyprus towards Education on Health Tourism, Qual Quant, Volume 52, Supplement 1, pp 285â303.
- Ahmet SavaÅan, Mesut Yalvaç, Ediz Tuncel (2017), Statistical reasoning for developing an attitude scale for health tourism stakeholders in North Cyprus context, Procedia Computer Science 120 (2017) 196â203.
- Arabshahi Crazy, Ahmad and Arianfar, Morteza (2012), Health Tourism and Medical Tourism Opportunities in Iran. Quarterly Journal of Tourism, Third Year, No. 9, 153-133 (In Persian).
- Azar, Adel (1381). Path Analysis and Reasoning in Management Science, Magazine of the Supreme Education Complex Qom, Year 4, No. 15, 59-96 (In Persian).
- Cho ua, Sh. W., & Chen, P. Y. (2009). The influence of individual differences on continuance intentions of enterprise resource planning (ERP). Int. J. Human Computer Studies, 67(6), 484â496.
- Daniel Beland and Amy Zarzeczny (2018), Medical tourism and national health care systems: an institutionalist research agenda, Globalization and Health, 14:68, 10.1186/s12992-018-0387-0
- For nell, C., & Larcker, D. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39â50.
- Gholami, Mohammad, Rastegar, Mohsen, Abdollahi, Alamdar, Mirjafari, Razieh Sadat (1394), Identification and Prioritizing Tourism Development Strategies in Shiraz Using SWOT and ANP Model, Geography and Environmental Stability, No. 15, 97-83 (In Persian).
- Golshiri, Zahra, Roknaddin Eftekhari, Abdolreza and Pourtaheri Mehdi (1393), Explaining the cycle of health tourism development pattern in rural areas of Iran (emphasizing hot springs), Journal of Planning and Development of Tourism, Third Year 11, 32-11 (In Persian).
- Mariantonietta Fiore, Raffaele Silvestri, Francesco Conto, Giustina Pellegrini (2017), Understanding the relationship between green approach and marketing innovations tools in the wine sector, Journal of Cleaner Production 142, 4085-4091.
- Mollashahi, Hossein and Akbari Nodeh, Mohammad Reza (2011), Investigating the role of mineral springs in the development of tourism in Sistan and Baluchestan province, Regional Conference on Economic Jihad, Approaches and Strategies, Islamic Azad University (In Persian).
- Nasrollahi, Zahra; Jahanbazi, Neda and Naseri, Tahereh (1393), Classification of the provinces of the country (Iran) in terms of tourist attractions, Journal of Management Studies and Tourism, Ninth Year, 28, 37-17 (In Persian).
- Oraphan Chanin, Ploykanok Khunchumnan, Suwapas Amphansookko, Kulteera Thongyai, Jutamas Rodneum, Piangpis Sriprasert (2015), Guidelines on Health Tourism Management for Middle Eastern Tourists in Phuket Province, Procedia Computer Science 65 ( 2015 ) 1146 â 1153.
- Ren, TianBao; Hyun, Hyowon; Park, Jungkun (2017), Medical Tourism Services: The Role of Patientsâ Perceived Health Consciousness and Value, Journal of Service Science Research ,9:179-195.
- Rezaei, Zahra; Mir Mehran Taghavi Khanqahah and Azam Rezaei, (1394), Examining the role of green marketing as a social responsibility in environmental health, The 2nd International Conference on Modern Research in Management, Economics and Humanities, Dubai, Karin Institute of Education (In Persian).
- Rory Johnston, Valorie A. Crooks and Meghann Ormond (2015), Policy implications of medical tourism development in destination countries: revisiting and revising an existing framework by examining the case of Jamaica, Globalization and Health ,11:29.
- Rosa Maria Dangelico & DanieleVocalelli (2017), Green Marketingâ: An analysis of definitions, strategy steps, and tools through a systematic review of the literature, Journal of Cleaner Production, 165, 1263-1279.
- Saqafi, Mehdi (1394), The Effect of Green Marketing on Economic Development, Journal of Management and Accounting Researches, No. 17, 31-41 (In Persian).
- Suess, Courtney, Baloglu, Seyhmus, Busser, James A.; Perceived impacts of medical tourism development on community wellbeing, Tourism Management 69, 232â245.
- zarei, Azim, Adel, Azar, Rezaei Rad, Mostafa (1395), Measurement of Social Marketing and Health Tourism, Journal of Planning and Development of Tourism :: Autumn 1395, Year 5 â NO 18, 33-53 (In Persian).
- Lee , J., Park, S., Baek, I., & Lee, C. (2008). The impact of the brand management system on brand performance in BâB and BâC environments. Industrial Marketing Management, 37(7), 848-855.
- Ronald Labonte,, Vivien Runnels, Valorie A. Crooks, Rory Johnston and Jeremy Snyder (2017), What does the development of medical tourism in Barbados hold for health equity? an exploratory qualitative case study, Labonte et al. Global Health Research and Policy, 2:5, 2-9.