شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر بروز رفتار ضدمصرف در میان مصرف‌کنندگان ایرانی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی-مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانشیار، مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 دانشیار، مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

هدف: از چالش­های عمده­ای که صاحبان نام­ های تجاری و بازاریابان با آن روبه ­رو هستند، رفتار ضدمصرف است. با توجه به اهمیت روزافزون این مفهوم و لزوم کاهش و از­بین­بردن اثرات مخرب آن، در این مطالعه به دنبال پاسخ به این پرسش اساسی هستیم که عوامل اصلی و مؤثر بر بروز رفتار ضدمصرف از دید مصرف­کنندگان کدام ­اند؛ از­ این­رو تلاش شد تا از طریق تجربه زیسته مصرف­کنندگان (آزمودنی­ ها) کالاها و خدمات، این عوامل شناسایی شود.
روش:  برای این منظور از روش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد و در­مجموع با انجام 21 مصاحبه با مشارکت­ کنندگان که با استفاده از نمونه ­گیری گلوله ­برفی انتخاب شده بودند، اشباع نظری حاصل شد؛ همچنین علاوه بر روش ون­مانن از کدگذاری باز، محوری و انتخابی هم استفاده شد
یافته­ها: یافته­ های پژوهش نشان می­دهد که عوامل کلیدی مؤثر بر بروز رفتار ضدمصرف از دید مصرف ­کنندگان کالاها و خدمات شامل ذهنیت مصرف­ کننده، فرهنگ مصرف­کننده، خودآگاهی، عدم­ مصرف به­ صورت تعمدی، مالیات بر ارزش ­افزوده، آمیخته بازاریابی و رضایت­مندی است.
نتیجه: در‌نهایت نتایج این پژوهش با مطالعات گذشته مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفت و الگویی جامعی در این زمینه ارائه گردید

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying Key Factors Influencing Anticonsumption Behavior among Iranian Consumers

نویسندگان [English]

  • mohammad nazarian 1
  • Hosein Vazifehdust 2
  • Kambiz Heidarzadeh 3
  • Karim Hamdi 4
1 PhD Student in Business Management-Marketing Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Marketing Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Marketing Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Associate Professor, Department of Marketing Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: Anti-consumption is one of the challenges faced by owners of Brands and marketers. Regarding the increasing importance of this concept and the necessity for decreasing and removing its detrimental effects, this study is to answer the main question: what are the main factors affecting on anti-consumption behavior from consumers’ viewpoints. Therefore, we have tried to discover factors behind this behavior from consumers’ life experience. Metodology: So phenomenology approach with qualitative approach has been used. Totally 21 interviews with participants which have been selected by snowball sampling have been done. In addition to Van Monnen method, the open, axial and optional encoding for exploring concepts have been used. Finding: The findings show that key factors affecting consumer behavior in terms of priority are: consumer subjectivity, consumer culture, self-awareness, intentional non-consumption, value added tax, Marketing mix and Satisfaction.  Conclution: Finally, the results of the study were compared with previous studies. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • anti-consumption behavior
  • phenomenological
  • consumer behavior
  • consumer subjectivity
  • non-consumption
ایمان، محمدتقی(1393). روش­شناسی تحقیقات کیفی، چاپ دوم، قم، انتشارات جعفری.
دارتیگ، آندره(1396). پدیدارشناسی چیست؟، محمود نوالی، چاپ دهم، تهران، سمت.
سوزان، لاینر. فرهنگ توصیفی اصطلاحات بین­المللی مالیاتی، توکل، محمد (1379)، چاپ اول، تهران: مجله تخصصی مالیات- دانشکده امور اقتصادی.
کاووسی، م و سقایی، ع.(1384). روش­های اندازه­گیری رضایت مشتری. تهران: انتشارات سبزان.
طیب­نیا، علی (1383). مالیات بر ارزش افزوده (VAT) مروری بر ادبیات موضوع و تجربیات (جلد اول)، طرح پژوهشی، چاپ اول، تهران، وزارت امور اقتصادی و دارایی، دفتر طرح مالیات بر ارزش افزوده: سازمان امور مالیاتی کشور.
کاتلر، فیلیپ و آرمسترانگ، گری (2001). اصول بازاریابی (مجموعه دوجلدی)، بهمن فروزنده، (1395) چاپ سوم، اصفهان، آموخته.
محمدپور، احمد (1397). ضد روش، چاپ اول، تهران: نشر لوگوس. ص 300-301.
میرزایی، خلیل (1395). پژوهش، پژوهشگری و پژوهشنامه نویسی، چاپ پنجم، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
 
Adams, Anne-Taylor. 2014. Global Consumers are Willing to Put Their Money Where Their Heart is When It Comes to Goods and Services From Companies Committed to Social Responsibility. Nielson.
Black, Iain R, Cherrier, H. (2010) Anti-consumption as part of living a sustainable Lifestyle: Daily practices, contextual motivations and subjective values. Journal of Consumer Behaviour, 9: 437-453.
Chatzidakis, A and Lee, M. S. (2013). Anti-consumption as the study of reason against. Journal of Macro marketing, 33(3), 190-203.
Cherrier, H., Black, Iain R, Lee, M. (2011). Intentional non-consumption for sustainability Consumer resistance and/or anti-consumption?. European Journal of Marketing, Vol. 45 No. 11/12, pp. 1757-1767.
Choi, S. (2011). Anti-consumption becomes a trend. SERI Quarterly, July, 117-120.
Henings, Nadine and Barbara seegebarth, (2015). Anti-consumption In wiely Encyclopedia of management, edited by Cary L. cooper. 3rd edition, Vol. 9. New yourk: Wiley & Sons.
Iyer, R. & Muncy, J.A. (2009). Purpose and object of anti-consumption. Journal of Business Research, 62, 160-168.
Jalil, N.A. Fikry, A. & Zainuddin, A. (2016). The impact of store atmospherics. Perceived value and customer satisfaction on behavioral intention, Procedia Economics & Finance, 37, pp.538-544.
Kvale, S. (1996). Interview Views: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Kozinets, R.V., Handelman, J.M., & Lee. M. S. (2010), Don’t Read This; or, who Cares what the Hell Anti-consumption Is, Any ways? Consumption Markets & Culture, 13 (3), 225-233.
Lee, Michael S.W., Karen V. Fernandez, and Michael R. Hyman. 2009. Anti-Consumption: An Overview and Research Agenda. Journal of Business Research, 62 (2): 145–147.
Lee, M.S., Fernandez, K.V., & Hyman, M. R. (2009b). Anti-consumption: an overview and research agenda. Journal of Business Research, 62 (2), pp. 145-147.
Lee, M. S. W., Fernandez, K. V., Hyman, M. R., 2009a. Anti-consumption: An overview and research agenda. Journal of Business Research. 62 (2), 145-147.
Lee, M., Roux, D., Cherrier, H., & Cova, B. (2011). Anti-consumption and consumer resistance: concepts, concerns, conflicts and convergence. European Journal of Marketing, 45(11/12), pp. 1680-1687.
Lee, M. S. W., Ahn, C. S. Y., 2016. Anti-consumption, materialism, and consumer well-being. The Journal of Consumer Affairs. 50(1), 18-47.
McWilliams, Abagail. 2015. Corporate Social Responsibility. In Wiley Encyclopedia of Management. John Wiley & Sons, Ltd.
Oral, C., Thurner, J.Y. (2019) The impact of anticonsumption on consumer wellbeing. International Journal of Consumer Studies, 43 (3), 277-288.
Rayapura, A. 2014. Millennials Most Sustainability-Conscious Generation Yet, But Don’t Call Them ‘Environmentalists’ | Sustainable Brands. Sustainable Brands.
Sharp, A., Høj, S. & Wheeler, M. (2010). Proscription and its impact on anti-consumption behavior and attitudes: the case of plastic bags. Journal of Consumer Behaviour, 9, 470-484.
Shama, A. (1985). The voluntary simplicity consumer. Journal of Consumer Markeying, 2 (4), p. 57-63.
Smith, N. Craig (1990), Morality and the Market: Consumer Pressure for Corporate Accountability. London, UK: Routledge.
Steenkamp, Jan-Benedict E.M. (2019), Global Versus Local Consumer Culture: Theory, Measurement, and Future Research Directions. Journal of International Marketing, ,1-19.
Prothero, Andrea, Susan Dobscha, Jim Freund, William E. Kilbourne, Michael G. Luchs, Lucie K. Ozanne, and John Thøgersen. 2011. Sustainable Consumption: Opportunities for Consumer Research and Public Policy. Journal of Public Policy & Marketing, 30 (1): 31–38.
Zavestoski, Stephen (2002a), Guest editorial: anti-consumption attitudes, Psychology & Marketing, 19 (2), 121-126.