چکیده
صنایعدستی ایران به دلیل تنوع، اصالت، هویت و کارکردهایی که دارد، میتواند به یکی از منابع ارزشمند تولید داخلی و ملی تبدیل شود، اما جهانیشدن و رقابت شدید تهدیدی برای بازاریابی این نوع محصولات به شمار میآید. بعلاوه، استفاده از ابزارها و فنآوریهای روز دنیا باعث شده که در امر تجارت بهبود و پیشرفت بهتری نسبت به گذشته ایجاد شود، بهطوریکه ظهور اینترنت، شرکتهای صنایع دستی را قادر میسازد که بهطور مؤثر و کارآمد در بازارهای داخلی و بینالمللی رقابت کنند و از طریق بازاریابی آنلاین فضایی بزرگ و مجازی برای ارائه محصولات خود، در بستر فناوری اطلاعات، به وجود آورند. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانها و بازدارندههای بازاریابی آنلاین محصولات صنایع دستی و درنهایت تدوین راهبردهای مناسب آن شکل گرفت. بدین منظور، ابتدا شش معیار اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی، قانونی- حقوقی، تکنولوژیکی، مربوط به مشتریان و محیطی جهت دستیابی به هدف شناسایی گردید. پس از شناسایی عوامل دارای تاثیر مثبت یا منفی بر بازاریابی آنلاین در حوزههای ششگانه فوق، از طریق مصاحبه با خبرگان حوزه صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان پیشرانها و نیروهای بازدارنده بازاریابی آنلاین شناسایی شده و سپس بر اساس روش تحلیل شبکه (ANP) در محیط نرمافزاری Super Decision اولویتبندی گردیدند. نتایج اولویتبندی پیشرانها و بازدارندههای بازاریابی آنلاین نشان داد "تسهیلات خرید" و "اعتماد به فروشنده" مهمترین نیروهای پیشران و "عدم شناخت بازار هدف" مهمترین نیروی بازدارنده هستند. درنهایت با استفاده از مدل PIP مناسبترین راهبردها به ازاء مهمترین نیروها تدوین گردید و درنهایت پیشنهاداتی ارائه شد.
کلیدواژهها