چکیده
هدف: جایگاه تعیینکننده مشتریان در بقا، رکود و وضعیت رقابتی سازمانها بسیار مهم است. بنابراین در دنیای امروز، محیط بازار که شامل مشتری و خواستهها و نیازهایش است، تعیینکننده صلاحیت سازمانها برای ادامه حیاتشان است. هدف از پژوهش حاضر، ارزشآفرینی برای مشتری از طریق ایجاد آگاهی از خدمات، سهولت و سودمندی ادراک شده از خدمات و نگرش نسبت به خدمات ارائهشده توسط اپلیکیشن آسان پرداخت (آپ) است.
روش: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی است و ازنظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل استفادهکنندگان این اپلیکیشن است که با توجه به جدول مورگان، و روش نمونهگیری در دسترس تعداد 384 نمونه انتخاب شدند. روایی پرسشنامه از روش صوری و محتوایی، روایی همگرا و واگرا و تحلیل عاملی تأییدی؛ و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و پایایی مرکب مورد تأیید قرارگرفته است. جهت آزمون فرضیههای تحقیق از روش SMART PLS3 استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که آگاهی از خدمات اپلیکیشن آپ بر سهولت، سودمندی و نگرش به کاربرد تأثیر مثبت و معنیداری دارد. درنهایت نگرش به کاربرد اپلیکیشن آپ بر ایجاد ارزش برای مشتری (کاربر) تأثیرگذار است.
نتیجهگیری: بر این اساس طراحان و بازاریابان لازم است به عواملی چون آگاهسازی از نحوه کاربرد اپلیکیشن تا، سهولت کاربرد آن و سودمندی استفاده از آن، توجه بیشتری داشته باشند تا بتوانند نگرش مثبت به آن را ترغیب کرده و درمجموع به فکر ارزشآفرینی برای مشتری باشند.
کلیدواژهها