چکیده
هدف: پلتفرمهای اقتصاد اشتراکی، مدلهای کسبوکار جدیدی ایجاد کردهاند که باعث تغییراتی در نحوه احساس و بیان تجربیات مشتریان به وجود آورده اشت. شرکتهایی که در بستر اقتصاد اشتراکی فعالیت میکنند از جنس استارتآپها (کسبوکارهای نوپا) میباشند و بازیگران اصلی در اقتصاد اشتراکی، مصرفکنندگانی هستند که بهطور مداوم با شرکتها و سایر مصرفکنندگان خلق ارزش میکنند. همآفرینی ارزش فرآیند همکاری بین مشتری و تامینکننده در فعالیتهای ایده-پردازی مشترک، طراحی مشترک و توسعه مشترک محصولات جدید میباشد. از اینرو، پژوهش حاضر به دنبال شناسایی پیشایندهای همآفرینی ارزش در استارتآپها در بستر اقتصاد اشتراکی است.
روششناسی: در این پژوهش به تحلیل کیفی مصاحبه 10 نفر از خبرگان و صاحبنظران حوزه استارتآپهای اقتصاد اشتراکی در ایران پرداخته شد. این افراد به صورت هدفمند انتخاب شدند و از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته دادهها گردآوری شدند. پس از تحلیل دادهها تعداد 131 مضمون پایه استخراج شدند و از میان این مضامین 32 مضمون سازماندهنده و 8 مضمون فراگیر به دست آمدند.
یافتهها: یافتههای این پژوهش بیانگر این است که پیشایندهای همآفرینی ارزش در استارتآپهای اقتصاد اشتراکی شامل 8 مضمون فراگیر شامل «ادراکات اخلاقی مصرفکنندگان»، «قدرت برند»، «بازاریابی رابطهمند»، «ارزش مورد انتظار»، «تجربه مشتری»، «پایداری»، «کمک به رشد و توسعه کسبوکارها» و «زیرساختها» میباشند.
نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش مشخص شد که استارتآپهای فعال در حوزه اقتصاد اشتراکی قبل از هر چیزی و هر نوع اقدامی باید بدانند که برای مشتریان چه چیزی اهمیت دارد الزامات شکلگیری همآفرینی ارزش کداماند.
کلیدواژهها