چکیده
از آنجا که مصرفکنندگان نقطه عطف فعالیتهای بازاریابی هستند لذا شناخت رفتار شهروندی (داوطلبانه) آنان از اهمیت برخوردار است. با جهانی شدن بازارها و ورود کالاهای خارجی به کشورچگونگی نگرش مصرفکنندگان به محصولات خارجی میتواند بر این رفتار اثر بگذارد. لذا هدف بررسی عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی مشتری و پیامدهای این رفتار در مشتریان محصولات خارجی (با تمرکز بر لوازم خانگی) و طراحی مدل آن با رویکرد آمیخته است. در بخش کیفی، از نظریه دادهبنیاد و در بخش کمّی، از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه مورد مطالعه بخش کیفی خبرگان صنعت لوازمخانگی و استادان دانشگاه و در بخش کمی، مصرفکنندگان لوازم خانگی بودند. نمونهگیری بخش کیفی، هدفمند و در بخش کمی بهصورت نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس بود.پس از تجزیهوتحلیل کیفی دادههای مصاحبهها، مدل رفتار شهروندی مشتری ارائه شد. یافتههای آزمون کمّی مدل پژوهش را تأیید کرد و نشان داد که نوع نگرش مشتریان بر ایجاد رفتار شهروندی مشتری تأثیر معناداری دارد. بین رفتار شهروندی مشتری و پیامدها (خرید، خرید مجدد، سودآوری، قصد خرید و مزیت رقابتی) رابطه معناداری وجود دارد. بین عوامل زمینهای (عوامل اقتصادی عوامل سیاسی مسائل اجتماعی مسائل فرهنگی و ویژگیهای فردی مشتریان) و عوامل مداخلهگر (رفتار تولیدکننده و رفتار فروشنده) با رفتار شهروندی مشتری، رابطه معناداری وجود داردیافتهها رابطه معنادار بین راهبردها (نقش حکومت و نقش شرکتها) را با رفتار شهروندی مشتری تأیید کردند
نتایج : ریشه رفتار شهروندی مشتریان محصولات خارجی، در نگرش آنان است که با تأثیر از راهبردها و عوامل مداخلهگر،در بستر عوامل زمینهای شکل میگیرد و منجر به پیامدهای مثبتی میشود.