• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

چشم انداز مدیریت بازرگانی

  1. صفحه اصلی
  2. طراحی مدل عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی مشتری و پیامدهای آن در مشتریان محصولات لوازم خانگی خارجی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

طراحی مدل عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی مشتری و پیامدهای آن در مشتریان محصولات لوازم خانگی خارجی

    نویسندگان

    • فروغ پورواحدی 1
    • سید ابوالفضل ابوالفضلی 2
    • مهران رضوانی 3
    • نیلوفر میرسپاسی 4

    1 گروه مدیریت دانشکده مدیریت و حسابداری تهران شمال

    2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه

    3 گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران

    4 گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر

,

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

10.52547/jbmp.21.49.95
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

از آن‌جا که مصرف‌کنندگان نقطه عطف فعالیت‌های بازاریابی هستند لذا شناخت رفتار شهروندی (داوطلبانه) آنان از اهمیت برخوردار است. با جهانی شدن بازارها و ورود کالاهای خارجی به کشورچگونگی نگرش مصرف‌کنندگان به محصولات خارجی می‌تواند بر این رفتار اثر بگذارد. لذا هدف بررسی عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی مشتری و پیامدهای این رفتار در مشتریان محصولات خارجی (با تمرکز بر لوازم خانگی) و طراحی مدل آن با رویکرد آمیخته است. در بخش کیفی، از نظریه داده‌بنیاد و در بخش کمّی، از مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه مورد مطالعه بخش کیفی خبرگان صنعت لوازم‌خانگی و استادان دانشگاه و در بخش کمی، مصرف‌کنندگان لوازم خانگی بودند. نمونه‌گیری بخش کیفی، هدفمند و در بخش کمی به‌صورت نمونه‌گیری غیراحتمالی در دسترس بود.پس از تجزیه‌وتحلیل کیفی داده‌های مصاحبه‌ها، مدل رفتار شهروندی مشتری ارائه شد. یافته‌های آزمون کمّی مدل پژوهش را تأیید کرد و نشان داد که نوع نگرش‌ مشتریان بر ایجاد رفتار شهروندی مشتری تأثیر معناداری دارد. بین رفتار شهروندی مشتری و پیامدها (خرید، خرید مجدد، سودآوری، قصد خرید و مزیت رقابتی) رابطه معناداری وجود دارد. بین عوامل زمینه‌ای (عوامل اقتصادی عوامل سیاسی مسائل اجتماعی مسائل فرهنگی و ویژگی‌های فردی مشتریان) و عوامل مداخله‌گر (رفتار تولیدکننده و رفتار فروشنده) با رفتار شهروندی مشتری، رابطه معناداری وجود داردیافته‌ها رابطه معنادار بین راهبردها (نقش حکومت و نقش شرکت‌ها) را با رفتار شهروندی مشتری تأیید کردند
نتایج : ریشه رفتار شهروندی مشتریان محصولات خارجی، در نگرش آنان است که با تأثیر از راهبردها و عوامل مداخله‌گر،در بستر عوامل زمینه‌ای شکل می‌گیرد و منجر به پیامدهای مثبتی می‌شود.

کلیدواژه‌ها

  • "رفتار شهروندی مشتری"
  • " محصولات خارجی"
  • "صنعت لوازم خانگی"
  • "رویکرد آمیخته"
  • XML
  • اصل مقاله 1.08 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 517
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 255
چشم انداز مدیریت بازرگانی
دوره 21، شماره 49 - شماره پیاپی 83
خرداد 1401
صفحه 95-123
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.08 M
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 23 فروردین 1401
  • تاریخ بازنگری: 16 تیر 1401
  • تاریخ پذیرش: 17 تیر 1401
  • تاریخ اولین انتشار: 17 تیر 1401
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 517
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 255

APA

پورواحدی, فروغ, ابوالفضلی, سید ابوالفضل, رضوانی, مهران, & میرسپاسی, نیلوفر. (1401). طراحی مدل عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی مشتری و پیامدهای آن در مشتریان محصولات لوازم خانگی خارجی. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 21(49), 95-123. doi: 10.52547/jbmp.21.49.95

MLA

فروغ پورواحدی; سید ابوالفضل ابوالفضلی; مهران رضوانی; نیلوفر میرسپاسی. "طراحی مدل عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی مشتری و پیامدهای آن در مشتریان محصولات لوازم خانگی خارجی". چشم انداز مدیریت بازرگانی, 21, 49, 1401, 95-123. doi: 10.52547/jbmp.21.49.95

HARVARD

پورواحدی, فروغ, ابوالفضلی, سید ابوالفضل, رضوانی, مهران, میرسپاسی, نیلوفر. (1401). 'طراحی مدل عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی مشتری و پیامدهای آن در مشتریان محصولات لوازم خانگی خارجی', چشم انداز مدیریت بازرگانی, 21(49), pp. 95-123. doi: 10.52547/jbmp.21.49.95

VANCOUVER

پورواحدی, فروغ, ابوالفضلی, سید ابوالفضل, رضوانی, مهران, میرسپاسی, نیلوفر. طراحی مدل عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی مشتری و پیامدهای آن در مشتریان محصولات لوازم خانگی خارجی. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 1401; 21(49): 95-123. doi: 10.52547/jbmp.21.49.95

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • واژه نامه اختصاصی
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب