چکیده
هدف: دیجیتالی شدن، فرصتها و تغییرات جدیدی را به کسبوکارهای B2B ارائه میدهد از جمله اینکه چگونه وارد بازارهای جدید شوند. کسبوکارهای B2B در پاسخ به محیط رقابتی فزاینده، بیشتر از پلتفرم-های دیجیتال برای حمایت از استراتژیهای کسبوکار خود استفاده میکنند و از این طریق توانستهاند خود را در سطح بینالمللی مطرح کنند. موضوع بینالمللیسازی پلتفرمهای دیجیتال B2B کمتر در ادبیات مورد توجه قرار گرفته است. لذا پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی بینالمللیسازی پلتفرمهای دیجیتال B2B انجام گرفت.
روش: این پژوهش از حیث هدف، کاربردی است و ماهیتی اکتشافی دارد؛ همچنین از نظر نوع دادهها، یک پژوهش کیفی میباشد. دادهها در پژوهش حاضر از مصاحبه با متخصصان آشنا به موضوع تحقیق و مدیران پلتفرمها بهدست آمده است؛ این دادهها با استفاده از نرمافزار اطلس و با روش تحلیل تماتیک استقرایی کدگذاری شدند.
یافتهها: سرانجام با استخراج 74 کد پایه، 11 مضمون فرعی و 4 مضمون اصلی (مسئولیت خارجی، هماهنگی، خلق ارزش و حجم بحرانی)، الگوی عوامل موثر بر بینالمللیسازی پلتفرمهای B2B ایجاد شد.
نتیجهگیری: این الگو میتواند بینش جدیدی به صاحبان کسبوکار پلتفرمی B2B جهت دسترسی به بازارهای بینالمللی، بهبود تصویر کلی کسبوکار و افزایش ظرفیت تولید ارائه دهد.
کلیدواژهها