نوع مقاله : علمی - پژوهشی
چکیده
هدف: با وجود تمرکز کسبوکارهای مدرن بر پاسخ به نگرانیهای موجود در مورد مسائل زیست-محیطی و پرداختن به حلوفصل چالشهای آن برپایه اقدامات سبز و صحت ادعای مزایای زیست-محیطی در محصولات برخی شرکتها، شرکتهای درگیر در فرآیند سبزنُمایی، مصرفکنندگان را گمراه کرده و علیرغم عملکرد ضعیف زیستمحیطی، گزارشهای مثبتی ارائه میدهند. از اینرو، هدف این پژوهش ارائه مدل جامع پیامدهای سبزنُمایی بوده است.
روششناسی: در راستای هدف پژوهش، بااستفاده از روش فراترکیب و طی مراحل هفتگانه ساندلوسکی و باروسو، نتایج پژوهشگران پیشین بهطور نظاممند مرور و وزن عوامل مستخرج با روش آنتروپیشانون، تعیین گردیده است.
یافتهها: 60 پیامد شناساییشده با تجزیهوتحلیل دادههای 47 مطالعه منتخب، در 14 مفهوم و 6 مقوله اصلی طبقهبندی گردیدهاند.
نتیجهگیری: طبق نتایج آنتروپیشانون مهمترین پیامدهای متاثر از سبزنُمایی عبارتنداز: ریسک ادارکشده، وفاداری و اعتماد و قصد خریدسبز در خصوص پیامدهای مصرفکنندگان؛ گرایش ارزشی کارکنان، کیفیت محصول، مشروعیت برندسبز و تصویر برندسبز در مورد پیامدهای سبزنُمایی شرکت؛ تغییر دیدگاهها و نگرشهای داخلی و خارجی در مورد پایداری محیطزیست صنعت؛ تغییر نگرش و قصدخرید نسبت به سایر برندها و محصولات سبز در رابطه با پیامدهای مربوط به سایر محصولات سبز؛ ادراکات ذینفعان در مورد مسئولیت زیستمحیطی شرکتها و واکنش آنها نسبت به رسواییهای زیستمحیطی شرکتها در حوزه پیامدهای ذینفعان و تخریب اکوسیستم و استفاده بیرویه از منابع تجدیدناپذیر زیرمجموعه پیامدهای زیستمحیطی سبزنُمایی شرکتها. این مطالعه با ارائه مدلی از پیامدهای سبزنُمایی، بینش عمیقی از ادبیات موجود ایجاد کرده که مدیران سازمان-های مربوطه میتوانند در راستای پیشگیری از پیامدهای سبزنُمایی موثر بر گروههای مختلف، از آن استفاده نمایند.
کلیدواژهها