نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: امروز، کسبوکارها برای حفظ بقا در بازارهای به شدت نوآور و پیچیده در تولید ایدهها، نیازمند ابزارهایی جز آمیخته بازاریابی میباشند. بازیوارسازی با پتانسیلهای بالقوه خود در ایجاد تغییرات رفتاری و خلق ارزشهای مختلف برای کسبوکارها، یکی از بهترین ابزارهاست. به همین منظور، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مزایای بازیوارسازی مشتریان در فروشگاههای آنلاین ایران انجام شد.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی است که در آن با 10 نفر از متخصصین بازاریابی شاغل در فروشگاههای آنلاین ایران بر مبنای اصل اشباع نظری، مصاحبه نیمهساختار یافته صورت گرفت. دادههای حاصل از مصاحبهها با روش تحلیل تم مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج تحلیل دادهها نشان دادند که مزایای شناختی، مزایای یکپارچه شخصی، مزایای یکپارچه اجتماعی و مزایای مالی از مزایای پروژههای بازیوارسازی شده می باشند و همچنین، نتایج تحلیل دادهها نشان دادند که بازیوارسازی از طریق خلق ارزشهای لذتجویانه و منفعتطلبانه احتمال خرید مشتریان را بالا میبرد.
نتیجه گیری: مزایای شناختی بازیوارسازی در واقع به تامین نیاز به یادگیری و سرگرمی و لذت در مشتریان، مزایای یکپارچه شخصی به تامین نیازهای مقام و شهرت، خودتوانمندی و غلبه بر چالشها مربوط میشوند. همچنین، مزایای یکپارچه اجتماعی به تامین نیازهای دوستیابی، رقابت با دیگران و به اشتراکگذاری تجارب مربوط هستند. در نهایت، مزایای مالی مشتریان به تامین نیاز به پاداش، جایزه و هر نوع مزیت مادی اشاره دارد. لذا متخصصین بازاریابی هنگام به کارگیری بازیوارسازی باید به این دستهبندی از مزایای بازیوارسازی توجه کرده و با پوششدهی تمام آنها نیازهای بیشتری را از مشتریان مرتفع نمایند.