چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوه مدیریت کلان دادهها و تأثیر آن بر رضایت مشتری و عملکرد سازمانی در صنعت خرده فروشی ایران، انجام شده است.
روششناسی: این پژوهش از نظر هدف، توسعهای-کاربردی بوده و به صورت آمیخته انجام گرفته و از نوع توصیفی-اکتشافی است. برای دستیابی به هدف پژوهش، ابتدا از مصاحبه باز با 50 نفر از مدیران، متخصصین و خبرگان ستادی حوزه خردهفروشی در تهران که از طریق نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند، دادههای مرتبط با شناسایی مولفهها و اولویتبندی اهمیت مولفههای استخراج و این دادهها با روش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرار گرفت. در ادامه پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامه، دادهها با نمونهگیری در دسترس از 385 نمونه کارشناسان حوزه خردهفروشی، در پاییز 1401 جمعآوری و با استفاده از نرم افزار SPSS و لیزرل مورد تحلیل همبستگی قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای پژوهش شامل شناسایی 56 مفهوم و 27 مقوله در 7 بعد و اولویتبندی و استخراج راهبردهای دو راهی و تحلیل شبکههای اجتماعی و ابزارهای الگوی پایگاه دادهها و استخدام منابع انسانی ماهر برای مدیریت کلان دادهها است که منجر به قابلیتهایی مانند سفارشیسازی در خرده فروشی خواهد شد، که این قابلیتها باعث افزایش رضایت مشتریان و بهبود فروش سازمان به عنوان مهمترین مولفههای مورد بررسی در پژوهش خواهد شد.
نتیجهگیری: نتایج بیانگر این است که راهبردها و ابزارهای مدیریت کلان دادهها، تاثیر مثبت و معناداری در ایجاد قابلیتهای صنعت خرده فروشی مانند سفارشی سازی گسترده دارد و این قابلیتها نیز، اثر معناداری بر رضایت مشتریان و افزایش فروش سازمانهای صنعت خرده فروشی ایران دارند.
کلیدواژهها
موضوعات