تحلیل محتوا و مقایسه کیفیت بیانیه مأموریت شرکتهای صنعتی و خدماتی برتر ایران

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

دانشگاه مازندران

چکیده

تعریف روشن از مقصد راهبردی و مأموریت سازمان میتواند تحقق هدفهای واقع بینانه آنرا ممکن می سازد. بیانیه مأموریت سندی است که علت و فلسفه وجودی سازمان را بیان میکند و سازمانهایی که هویت شخصی خود را میدانند نسبت به آنهایی که درک واضح و روشنی از علت وجودی خود ندارند، موفق تر عمل می کنند. هدف اصلی این تحقیق تحلیل محتوا و مقایسه کیفیت بیانیه مأموریت شرکتهای صنعتی و خدماتی برتر ایران، و انتخاب شاخص مناسب برای قضاوت در مورد کیفیت بیانیه مأموریت شرکتهای مورد مطالعه است. برای جمع آوری داده ها، 100 شرکت برتر صنعتی و خدماتی ایران در سال 1387 انتخاب شده اند که لیست آن توسط وزارت صنایع و معادن اعلام شده است. جهت دستیابی به بیانیۀ مأموریت آنها به صورت الکترونیکی اقدام شد. روش تحقیق تحلیل محتوا است که در این راستا، 15 عنصر و 12 ویژگی به عنوان شاخص های مناسب برای تحلیل محتوا و مقایسه کیفیت بیانیه مأموریت در نظر گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان داد که، بهتر است در بررسی کیفیت بیانیه مأموریت به جای بررسی عناصر از بررسی ویژگیهای مأموریت استفاده شود و نیز کیفیت بیانیه مأموریت شرکتهای خدماتی بهتر از شرکتهای صنعتی است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content analysis and quality comparison of mission statements of top Iranian industrial and service companies

  1. .1 داناییفرد، حسن؛ الوانی، سیدمهدی و آذر، عادل (1388)، "روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع"، تهران: انتشارات صفار-اشراقی. .

    2 رضوانی، حمیدرضا و اکبرزاده، زینالعابدین (1388)، "مطالعه عناصر و ویژگیهایی مأموریت سازمان"، چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک، تهران، سالن همایشهای بینالمللی رازی. .

    3 ناصحیفر، وحید و پورحسینی، سید جواد (1387)، "مطالعه تطبیقی اجزای تدوین بیانیۀ مأموریت شرکت های فناوری اطلاعات داخلی و خارجی"، دانش مدیریت، دوره 21 (80)، صص.123-142

    1. Bart, C. (2007), "A comparative Analysis of Mission Statement Content in Secular and Faith-Based Hospitals". Journal of Intellectual Capital, 8(4), 682- 694.
    2. Bart, C. K., & Hupfer, M. (2004), "Mission Statements in Canadian Hospitals", Journal of Health Organization and Management, 18 (2), 92-110.
    3. Bartkus, B. R., Glassman, M., & McAfee, R. B. (2000), "Mission Statements: Are they Smoke And mirrors?" Business Horizons, 43 (6), 23-28.
    4. Bartkus, B. R., Glassman, M., & McAfee, R. B. (2002), "Do large European, US and Japanese Firms use their Web Sites to Communicate their Mission?" European Management Journal, 20 (4), 423-429.
    5. Bartkus, B. R., Glassman, M., & McAfee, R.B. (2004), "A Comparison of the Quality of European", Japanese and U.S. mission statements: A content analysis", European Management Journal, 22 (4), 393-401.
    6. Biloslavo, R., & Lynn, M. (2007), "Mission Statements in Slovene Enterprises Institutional Pressures and Contextual Adaptation," Management Decision, 45 (4), 773-788.

    10.Brown, W. A., & Yoshioka, C.F. (2003), "Mission Attachment and Satisfaction as Factors in Employee Retention", Nonprofit Management & Leadership, 14 (1), 5-18.

    11.Campbell, A., & Yeung, S. (1991), "Creating a Sense of Mission". Long Range Planning, 24 (4), 10-20.

    1. David, F. R. (2007), "Strategic Management: Concepts and Cases", Upper Saddle, N. J: Pearson Practice.
    2. Dess, G. G., Lumpkin, G.T., & Eisner, A. B. (2008), "Strategic Management: Text and cases", Boston: McGraw Hill, Irwin.
    3. Forbes, D., & Seena, S. (2006), "The Value of a Mission Statement in an Association of not-for-profit Hospitals", International Journal of Health Care Quality Assurance, 19(5), 409-419.
    4. Grant, R. M. (2002), "Contemporary Strategy analysis: Concepts, Techniques, Applications", Malden, MA, USA: Black Well Publishers.
    5. Harrison, J. S., & John, C. H. ST. (1998), "Strategic Management of Organizations and Stakeholders: Concept and case", South Western Collage: Cincinnati.
    6. Kemp, S., & Dwyer, L. (2003), "Mission Statements of International Airlines: A Content Analysis", Tourism Management, 24, 635-653.
    7. Klemm, M., Sanderson, S., & Luffman, G. (1991), "Mission Statements: Selling Corporate Values to Employees", Long Range Planning, 24(3), 73-78.
    8. Miller, A., & Dess, G. G. (1996), "Strategic Management". New York: Ny: McGraw Hill.
    9. Nimwegen, G. V., Bollen, L., Hassink, H., & Thijssens, T. (2008), "A Stakeholder Perspective on Mission Statements: An International Empirical Study", International Journal of Organizational Analysis, 16 (1/2), 61-82.
    10. Pearce, J. A., & Robinson, R. (1988), "Strategic management: Strategy formulation and implementation", Homewood, Ill, Irwin.
    11. Sufi, T., & Lyons, H. (2003), "Mission Statement Exposed", International Journal of Contemporary Hospitality Management, 15 (5), 255-262.
    12. Thompson, A. A., & Strickland, A. J. III. (2003), "Strategic Management: Concepts and Cases", Boston: McGraw Hill, Irwin. 24.Wright, P., Kroll, M. J., & Parnell, J. (1996), "Strategic Management: Concepts and Cases", Q Englewood Cliffs, N.J., Prentice Hall.