برداشت ادراکی از لوازم خانگی ایرانی و کره ای

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

در بازارهای کنونی که مشتریان برای تنظیم قوانین بازی رقابتی دارای قدرت کافی اند می باشند، لزوم توجه به کلیه اصول بازاریابی از سوی شرکتها به منظور بقا و موفقیت در هر کسب و کاری بیش از پیش احساس میشود. در سالهای اخیر، افزایش انواع محصولات وارداتی در بازار لوازم خانگی از یک سو و سیاست دولت در حمایت از محصولات مشابه ساخت داخل از سوی دیگر، باعث ایجاد فضای رفابتی جدیدی در این کسب وکار شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات، پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات آن، پرسشنامه است. طی این تحقیق، جایگاه برند محصول یخچال فریزر شرکتهای مذکور از دیدگاه مشتریان آنها با استفاده از فن نقشه ادراکی ترسیم شد و درنهایت بر اساس نتایج بهدست آمده، نقاط قوت و ضعف برند محصولات مزبور، در قالب چهار متغیرآمیخته بازاریابی شناسایی شد که برایناساس، به غیر از متغیر قیمت، شرکت ال جی از حیث سایر متغیرها در موقعیت و جایگاه بهتری نسبت به شرکت امرسان قرار دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Perception of Iranian and Korean home appliances

  1. .1 تروث، جک (1384)"تمایز یا نابودی"، ترجمه میراحمد امیرشاهی، چاپ دوم، تهران: انتشارات فرا.

    .2 رایس، آل و تروث، جک (1388)، " 22 قانون تغییر ناپذیر مدیریت بازاریابی: استراتژیهای بازاریابی"، ترجمه سهراب خلیلی شورینی، چاپ سوم، تهران : انتشارات یادواره کتاب.

    .3 واکر، اورویل سی؛ بوید، هاربردابلیو؛ مالینز، جان و لرش، ژان کلود(1389)، "استراتژی بازاریابی : با رویکردی تصمیم محور"، ترجمه سید محمد اعرابی و داوود ایزدی، چاپ سوم، تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.

    1. Benedict, E. John; Hans, C. M. Amp; Steen, Van ;Tripp , Berg & Ten, JoseM. F, (1994),"Perceptual Mapping based on Idiosyncratic Sets of Attribute", Journal of Marketing Research, February, 15, (3), 15-30. 5. Blankson, Arnot (2004), "Positioning Strategies & Incidence of Congruence of two UK Store Card Brands", Journal of Product & Brand Management, 25, (5), 315-328.
    2. Chen, Joseph S, Uysal, Muzaffer, (2002), "Market Positioning Analysis: A Hybrid Approach", Journal of Tourism Research, 29 , (4), 9107- 1003.
    3. Darling, John. R, (2002), "Successful Competitive Positioning: the Key for Entry Into the European Consumer Market", European Business Review, 13, (4), 210.
    4. Fiedler, John A, (1999), "Current practices in Perceptual Mapping", Sawtooth Software Conference, Virginia: Populus,Inc., Idoho, p.100.
    5. Grant A, Schlesinger L, (1995),"Realize your customer's full profit potential", Harvard Business Review, 17, (3), 59.
    6. Gary L., Lilien; Rangaswamy, Arvind, (2006), "Marketing Engineering: Computer-Assisted Marketing Analysis and Planning, 2nd Edition, London: Published by Trafford Publishing Co., 18 , (2) 120-150.
    7. Gwin, Carol F, (2003), "Product Attributes Model: a tool for Evaluating Brand Positioning", Journal of Marketing, 8, (6) 5.
    8. Kalafatis, Stavros.p, (2000), "Positioning Strategist in Business Market", Journal of Business & Industrial Marketing, 15, (6), 416-437.
    9. Kaul, Anil R; Rao, Vithala,(1995), "Research for Product Positioning & Design Decision an Integrative review", International Journal of Research in Marketing, 12, 293.
    10. Kotler,Philip; Keller, Kevin lane (2009), "Marketing management, 13th Edition", New Jersey: Prentice Hall Inc, 240-310,318-321.
    11. Martínez-Ruiz , María; González-Benit, Óscar,(2009), "Using Store Level Scanner Data to Improve Category Management Decisions: Developing Positioning Maps", European Journal of Operational Research, 198, (2), 666-674.
    12. Porter, Michel (1996),"What is Strategy", Nov-Dec, Business review, 15, (6), 62-72.
    13. Pride,William M.; Ferrell O. C., (1997), "Marketing", 15th Edition, U. S. A, Houghton Mifflin Company,. 18. Prigent, Jean-Luc; Palma, André de (2008), "Utilitarianism and Fairness in Portfolio positioning" , Journal of Banking & Finance, 32, (8), 1648-1660.
    14. Rodríguez-Pinto, Javier; Gutiérrez-Cillán, Jesús, (2008), "Order, Positioning, Scope and Outcomes of Market Entry", Industrial Marketing Management, 37, (2), 154-166.
    15. Ries & Trout, (2008), "The Battle for your Mind", New York, Ny: McGraw[1]Hill, 24th Edition.
    16. Stanton, William J; Etzel, Michael J. & Walker, Bruce J (2008), "Fundamentals of Marketing", 16th Edition, New York, Ny: McGraw-Hill, 64-67.
    17. Trout, Jack, (2007), "The New Positioning: the latest on the World's, New York, Ny: McGraw-Hill, 4th Edition, p.49.
    18. Terry, Mark; Doherty, Neil F.(2009),"The Role of IS Capabilities in Delivering Sustainable Improvements to Competitive Positioning", The Journal of Strategic Information Systems, 18, (2), 100-116.
    19. Walker, Orville C; Boyd, Harper W.; Mullins, John & Larreche, Jean- Claude, (2008), "Marketing Strategy : A Decision – focused Approach", New York, Ny: McGraw-Hill, 6th Edition,.
    20. Zikmund W.G; Amici, Micheal, (1995), Effective Marketing: Creating & Keeping Customers, New York, Ny: West Publishing Company,.