تأثیر کیفیت خدمات و تصمی مگیری مشتری بر ارزش ویژه شناسه

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

امروزه توجه به شناسه(برند) و به کارگیری راهبردهای شناسه سازی نه تنها در حوزه تولید بلکه در حوزه خدمات جایگاه ویژه ای دارد. کیفیت نیز به عنوان یکی از عوامل مهم و ضروری در این بحث مطرح می شود. مطالعات مربوط نشان می دهد در شناسه سازی خدمات، بعد کیفیت نقش قابل توجهی دارد. هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین کیفیت خدمات، تصمیم گیری مشتریان و ارزش ویژه شناسه است.در این تحقیق با استفاده ازپرسشنامه محقق ساخته به بررسی یک نمونه 200 تایی از مشتریان 5 بیمه خصوصی (پارسیان، کارآفرین، ملت، سینا و دی) در سطح شهر تهران پرداخته شده است. براساس ادبیات تحقیق مدلی برای نشان دادن تاثیر متغیرها انتخاب شده که با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد آزمون قرار گرفته است. بر اساس نتایج حاصل از انجام تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه، مشخص شد که کیفیت خدمات یکی از عوامل مهم و اثر گذار بر ارزش ویژه شناسه است و این رابطه با در نظر گرفتن متغیر میانجی تصمیم گیری مشتریان یعنی به طور غیرمستقیم قوی تر میباشد. نتایج بطور جزئی در ادامه آورده خواهد شد. در مدل مورد بررسی مقدار شاخص های برازش ( GFI=0/93 و AGFI=0/91) نشان دهنده مناسب بودن مدل است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The impact of service quality and customer decision-making on the brand equity

  1. Aaker,D. (1996), "Managing Brand Equity", New York, Ny: The Free Press.
  2. Aaker,D.(1991), "Managing Brand Equity", New York, Ny: The Free Press.
  3. Besterfield, D., Besterfield-Michnam, C., Besterfield, G., & Besterfield[1]Sacre, M. (2003), "Total Quality Managemen", New Jesey: Prentice Hall.pp76-89.
  4. Collier, D. (1994), "The service/ Quality Solution, Wisconsin: ASQC Quality Press.
  5. Gronroos,Christian.(1991), "A Service Quality Model and its Marketing Implications". European Journal of Marketing 8,(4). 45-62.
  6. Howard, J. (1994), "Buyer Behavior in Marketing Strategy. New Jersey: Prentice Hall. 12-20.
  7. Isabelle Szmigin, Deirdre, O’Loughlin (2007), "Service Branding: Revealing the Rhetoric Within Retail Banking", The Service Industries Journal. 27. (4). 435-452.
  8. Kotler, P. (1997), "Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control", New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
  9. Ladda Vatjanasaregagul (2007), "International Business & Economics", Research Journal. 6, (3). 120-145.
  10. Mariampolski, H. (2001), "Qualitative Market Research". London: SAGE Publication Ltd.
  11. Oliver, R. (1993), "A Conceptual Model of Service Quality and Service Satisfaction. Advances in Service Marketing and Management, 65-85.
  12. Parasuraman. (1990), "An Empirical Examination of Relationships in an Extended Service Quality Model". Cambridge, MA: Marketing Science Institution.
  13. Ross, Swift, J., and Omachonu, V. (2003), "Principles of Total Quality", Florida: St. Lucie Press.
  14. Susan Cottam, Leslie.de Chernatony (2006), "Internal Brand Factors Driving Successful Financial Service Brands". European Journal of Marketing, 40. (5/6), 40-60