هم خوانی میان راهبرد بازاریابی و محیط درونی و بیرونی سازمان

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشگاه پیام نور

چکیده

شکل گیری و تدوین راهبرد بازاریابی نیازمند شناختی است که از وضعیت بازار و توانمندی های سازمانها ایجاد میشود. بنابراین، تدوین راهبرد بازاریابی باید بر اساس همخوانی با توانمندیهای درونی و وضعیت بازار(هم خوانی بیرونی) باشد. این پژوهش به تعیین روابط میان متغیرهایی نظیر: قوّت راهبرد بازاریابی و همخوانی درونی و بیرونی می پردازد و با توجه به این که عوامل مؤثر بین متغیرهای مذکور را در سطح سازمانها بررسی می کند، یک پژوهش بنیادی به شمار میرود. همچنین از نظر نحوة گردآوری داده ها، این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهایی است که خدمات اینترنتی را در کشور عرضه میکنند. از آن جا که این تحقیق به صورت کمّی به بررسی رابطه میان متغیرها می پردازد، نتایج آن قابل تعمیم به کل جامعه هستند. با توجه به داده های گردآوری شده از 87 نمونه آماری، می توان گفت که همخوانی درونی و بیرونی و قوّت بازاریابی، با هم ارتباط متقابل دارند و وجود یکی از آنها در سازمان، احتمال وقوع دیگری را افزایش میدهد. هنگامی که همخوانی بیرونی در سازمان وجود داشته باشد، میتواند به عنوان نمایندهای از وجود هم خوانی درونی باشد و احتمال افزایش قوّت راهبرد بازاریابی را در پی خواهد داشت

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Alignment between marketing strategy and the organization's internal and external environment

  1. .1 سید مهدی الوانی، عادل آذر حسن داناییفر( 1386)، "روش شناسـی پـژوهش کیفـی در مـدیریت: رویکردی جامع"، تهران: انتشارات صفار.

    .2 علی دلاور (1374)، "مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی"، تهران: انتشـارات رشد.

    .3 زهره سرمد، عباس بازرگان و الهه حجازی (1382)، "روشـهای تحقیـق در علـوم رفتـاری"، چـاپ هفتم، تهران: انتشارات آگاه .

    1. Arnold, H. J. (1982), "Moderator Variables: a Clarification of Conceptual, Analytical and Psychometric Issues", Organizational Behaviour and Human Performance, 29, 143–147.
    2. Cooper, Donald R. and Pamela S. Schindler, (2003), "Business Research Methods", New York, Ny: McGraw-Hill.
    3. Galbraith, C., and D. Schendel, (1983), "An Empirical Analysis Of Strategy Types", Strategic Management Journal, 4, 153-173.
    4. Ishak, I., Hasnah, H., Daing N. I. and Salmi M. I. (2006), "Service Quality, Client Satisfaction and Loyalty towards Audit Firm", Managerial Auditing Journal, 21 (7), 738-756.
    5. McDonald, M. H. B. (1989), "Ten Barriers to Marketing Planning", Journal of Marketing Management, 5 (1), 1-18.
    6. McDonald, M. H. B. (1996), "Strategic Marketing Planning: Theory, Practice, and Research Agendas", Journal of Marketing Management, 12, 5-27.
    7. Mintzberg, H. (2000), "View from the Top: Henry Mintzberg on Strategy and Management", Academy of Management Review, 14 (3), 31-42.
    8. Pelham, A. M. (1999), "Influence of Environment, Strategy and Market Orientation on Performance in Small Manufacturing Firms", Journal of Business Research, 45 (1), 33-46.
    9. Rhee, M. and Mehra, S. (2006), "Aligning Operations, Marketing, and Competitive Strategies Enhance Performance: An Emprical test in the retail Banking Industry", Omega, 34, 505-515.
    10. Smith, B.(2004a),"Making Marketing Happen: How Great Medical Companies Make Strategic Marketing Planning Work For Them", International Journal of Medical Marketing, 4 (2), 129-142.
    11. Smith T.M., Reece J.S. (1999), The Relationship of Strategy, Productivity, and Business Performance in a Service Setting", Journal of Operations Management, 17, 145-61.
    12. Venkatraman N. (1990), Performance Implications of Strategic Coalignment: A Methodological Perspective", Journal of Management Studies, 27(1),19-41.
    13. Xu, S., Cavusil, S. T. and White, C. (2006), "The Impact Of Strategic Fit Among Strategy, Structure, and Processes on Multinational Corporate Performance: A Mutimethod Assessment", Journal of International Marketing, 14 (2), 1-31