هوشمندی رقابتی و تصمیم گیری استراتژیک

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

در سالهای اخیر، "هوشمندی رقابتی" به یکی از مفاهیم مهم مدیریت تبدیل شده و با شرکتهای بزرگ عجین شده است؛ اما باید پرسید، تأثیر هوشمندی رقابتی بر تصمیم گیری استراتژیک شرکت چیست؟ نوع آرمانی هوشمندی رقابتی ویژگی هایی دارد؛ از قبیل پویش و جست وجوی دقیق در منابع اطلاعاتی مختلف و داده کاوی؛ تشخیص زودهنگام خطرات و فرصتها؛ ارایۀ مؤثر به هنگام و چندرسانه ای اطلاعات؛ فشرده سازی داده ها و اطلاعات؛ تسهیم دانش و اطلاعات، توانایی ایجاد گزارشها در برابر پرس وجوها در لحظه و ذخیره سازی اطلاعات و محافظت از آنها. نتایج تحقیق نشان میدهد که این ویژگیها بر فرآیند تصمیم گیری استراتژیک مؤثرند، اما هوشمندی رقابتی بیشترین تأثیر را بر مراحل اولیه فرآیند تصمیم گیری استراتژیک دارد و کمترین تأثیر را بر توسعه گزینه های استراتژیک و انتخاب و ارزیابی گزینه ها(مراحل انتهایی تصمیمگیری استراتژیک) دارد. روش تحقیق در این مقاله استخراج نوع آرمانی بر مبنای مطالعات موردی چندگانه بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Competitive intelligence and strategic decision-making

  1. .1 بودون، ریمون (1369)، "روشهای جامعه شناسی"، ترجمه عبدالحسین نیک گهر، تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.

    .2 ساروخانی، باقر (1385)، "روش های تحقیق در علوم اجتماعی"، جلد اول، اصول و مبانی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

    .3 غفاریان، وفا و عمادزاده، مرتضی (1385)، "معانی نوظهور در مفهوم استراتژی"، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.

    .4 وبر، ماکس (1382)، "روش شناسی علوم اجتماعی"، ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران، تهران: نشر مرکز.

    .5 وبر، ماکس (1371)، "اخلاق پروتستان و روح سرمایه داری"، ترجمۀ عبدالمعبود انصاری، تهران: انتشارات سمت.

    .6 ین رابرت ک (1381)، "تحقیق موردی"، پارسائیان و اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.

    1. Achard, Pierre, Jean-Pierre Bernat,(1998), L’Intelligence Economique, Mode d’Emploi, ADBS Editions.
    2. Andrews, K. R. (1987). The Concept of Corporate Strategy, In Richard D. Irwin. Leveraging Information for Action. Homewood, IL: Third Edition.
    3. Ashley, D., and Mechael O. D., (1998), "Sociological Theory", New York, Ny: Allyn & bacon
    4. Ashton, W. B. dnd Stacey, G. S. (1995), "Technical Intelligence in Business: Understanding Technology Threats and Opportunity Int. J. Technology Management, Special Issue on the Management of Technological Flows Across Boundaries, 10, 79-104.
    5. Breuer, J., and Freud, S. (1895), "Studien uber Hysterie", Leipzig: F. Deuticke.
    6. Cerny, K. (1996), "Making Local Knowledge Global", New York, Ny: Harvard Business Review, 74, 1-15.
    7. Deschamps, J. & Nayack, P. R., ( 1995), "Product Juggernauts – How Companies Mobilize to Generate a Stream of Market Winners, Harvard Business School Press
    8. Douglas C. B. (1994), "I want it Fast, Factual, Actionable—Tailoring competitive Intelligence to Executives Needs", Long Range Planning 27, 12- 24.
    9. Edwin R., & Sybille S., (2001), "Challenges for Strategic Competitive Intelligence at the Corporate Level", Competitive Intelligence Review, 8, 54 – 64.
    10. Eisenhardt , K. M. (1989), "Building Theories from Case Study Research", The Academy of Management Review, 14, 532-550.
    11. Flyvbjerg, B. (2006), "Five Misunderstandings", About Case Study Research Qualitative Inquiry, 12, 219-245.
    12. Fuld, L. M. (1998), "Monitoring the Competition: Finding out what is Really Going over there", New York, Ny: John wiley.
    13. Fuld, L.M. (1995), "The New Competitor Intelligence, New York: John Wiley.
    14. Gilad, B. (1999)," Competitive Intelligence: The real knowledge management", Knowledge Management, 12, 33.
    15. Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967), "The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research", Chicago: Aldine.
    16. Goshal, S. & Westney D. (1991), "Organizing competitor analysis systems", Strategic Management Journal, 12, 17-31.
    17. GTI Lab’s Web site at http://research.eap.net/gtilab/
    18. Hamel, G. & Prahalad, C. K. (1989), "Strategic Intent", Harvard Business Review, 67, 63-76.
    19. Hansen, M.T., Nohria, N. & Tierney, T. (1999), "What’s Your Strategy For Managing Knowledge", Harvard Business Review, 77, 106-116.
    20. Harrison, E. Frank (1999), "The Managerial Decision-Making Process", 5th Edition, Houghton Mifflin Company.
    21. Hildreth, P. (2000), "Communities of Practice in the Distributed International Environment", Journal of Knowledge Management, 4, 27-38.
    22. Jaworski, B. and Liang C. W. (1993), "Competitive Intelligence: Creating Value for the Organization", VA: Society for Competitive Intelligence Professionals.
    23. Kahaner, L. (1996), "Competitive Intelligence: From Black Ops to Boardrooms – How Businesses Gather, Analyze, and Use Information to Succeed in the Global Marketplace, New York: Ny, Simon & Schuster.
    24. McGonagle, J. J. and Vella, C. M. (2002), "A Case for Competitive Intelligence", The Information Management Journal, 36, 35-40.
    25. McGonagle, J. J. and Vella, C. M. (1996), "A New Archetype for Competitive Intelligence", Quorum Books.
    26. McKinnon, S. and W. Burns. (1992), "The Information Mosaic", Boston: Harvard Business School Press.
    27. Mintzberg, H. (1973), "The Nature of Managerial work, New York: Ny, Harper and Row.
    28. Mintzberg, H., Raisinghani, D., & Theoret, A. (1976), "The Structure of Unstructured, Decision processes", Administrative Science Quarterly, 21, 246- 275.
    29. Oster, S. (1994), "Modern Competitive Analysis", New York: Ny, Oxford University Press.
    30. Parkin, frank (1991), "Max Weber", London: Routledge.
    31. Platt, J. (1992), "Case study in American methodological thought", Current Sociology, 40, 17-47
    32. Porter, M. (1980), "Competitive Strategy", New York, Ny: Free Press.
    33. Porter, M. (1982), "Industrial Organisation and the Evolution of Concepts for Strategic Planning, in T. H. Naylor (eds.) Corporate Strategy- the Integration of Corporate Planning Models and Economics", North-Holland Publishing, Amsterdam.
    34. Porter, M. E. & Millar, V. E. (1985), "How Information Gives You Competitive Advantage", Harvard Business Review, 63, 149-160.
    35. Porter, M. E. (1985), "Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance", New York, Ny:Free Press.
    36. Porter, M. E. (1987), "Corporate strategy: the State of Strategic Thinking", The Economist, 23, 21-28.
    37. Porter, M. E. (1990), "The Competitive Advantage of Nations", London: MacMillan
    38. Porter, M.E. (1996), "What is Strategy"? Harvard Business Review, 74 , 61-78.
    39. Prescott, J. E. and P. T. Gibbons (1992), "The Parallel Process of Competitive Intelligence: Why it Exists and what we can do about it?" Competitive Intelligence Review, 3(2), 11-13.
    40. Prokesch, S. E. (1997), "Unleashing the Power of Learning: An Interview with British Petroleum’s John Browne", Harvard Business Review, 75, 147-168.
    41. Rouach, D. & Santi, P. (2001), "Competitive Intelligence Adds Value: Five Intelligence Attitudes", European Management Journal, 1, 552-559.
    42. Stake , R. E. (1995), "The Art of Case Study Research", Thousand Oaks: Sage.
    43. Strauss, A., & Corbin, J. (1998), "Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory" 2nd ed., Thousand Oaks, CA: Sage.
    44. Turner, J. H. et all. (1998), "The Emergence of Sociological Theory", New York, Ny: Wadsworth.
    45. Wilson , D. C. (2033), "Strategy as Decision Making". In S. Cumming and D. C. Wilson (eds.) Images of Strategy, Blackwell: Oxford.
    46. Yin, R. K. (1994), "Case Study Research: Design and Methods", Thousand Oaks, CA: Sage