مخارج تبلیغات و ارزش بازار

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دانشگاه الزهرا

2 دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکزی

چکیده

رقابت به گونه ای است که شرکتها حتی از کمترین مبالغ سرمایه گذاری صرف نظر نمیکنند. در چنین شرایطی تبلیغات یکی از ابزار نیرومندسازی توان رقابتی شرکتهاست. با توجه به اهمیت تبلیغات در شرایط کنونی بازار رقابتی، این سؤال پیش می آید که آیا نشان دادن مخارج تبلیغات به عنوان هزینه دوره در صورتهای مالی صحیح است و آیا اثرات آتی مخارج تبلیغات بر ارزش بازار شرکت تأثیر دارد یا خیر. تحقیق حاضر به بررسی رابطه مخارج تبلیغات و ارزش بازار شرکت می پردازد. در این تحقیق از تحلیل رگرسیون استفاده شده است تا میزان اثر تبلیغات به عنوان متغیر مستقل بر ارزش بازار شرکت به عنوان متغیر وابسته مشخص شود. برای آزمون فرضیه های تحقیق از اطلاعات صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از سال 1381 الی 1385 استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان میدهد که افزایش مخارج تبلیغات سبب افزایش ارزش بازار شرکت میشود. بنابراین میتوان پیشنهاد کرد که مخارج تبلیغات به عنوان یکی از انواع داراییهای نامشهود( منابع شرکت) قلمداد و در صورتهای مالی گزارش شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Advertising expenses and market value

  1. .1 فخاریان، ابوالقاسم (1382)" تغییر دیدگاه سهامداران نسبت به ارزش بنگاه"، حسابدار، شماره ،157 .27-40

    1. Abdel-Khalik, A. Rashad (1975), "Advertising Effectiveness and Accounting Policy", Accounting Review, 657-670.
    2. Chauvin, Keith W., and Hirschey, Mark (1993), "Advertising, R&D, Expenditures and the Market Value of the Firm", Financial Management, 4, 128- 140.
    3. Falk, Haim and Miller, Joseph C. (1977), "Amortization of Advertising Expenditures", Journal of Accounting Research, 1, 21-31.
    4. Hirschey, Mark (1982), "Intangible Capital Aspects of Advertising and R&D Expenditures", The Journal of Industrial Economics, 4, 375-390.
    5. Hirschey, Mark and Weygandt, Jerry J. (1985), "Amortization Policy for Advertising and Research and Development Expenditures", Journal of Accounting Research, 1, 333-343.
    6. Hirschey, Mark (1985), "Market Structure and Market Value", Journal of Business, 89-98.
    7. Hsu, Li-Tzang (Jane), and Jang, SooCheong (Shaw n) (2007), "Advertising Expenditures, Intangible Value and Risk: A Study of Restaurant Companies", Elsevier, 1-7.
    8. Joshi, A. and Hansens, D. M. (2004), "Advertising Spending and Market Capitalization",
    9. Mc Connell and Muscarella. (1985) "Corporate Capital Expenditure Decisions and the Market Value of the Firm", Journal of Financial Economics, 595-612.
    10. Miller, M., and F. Modigliani. (1961), "Dividend Policy, Growth, and the Valuation of Shares", Journal of Business, 411-433.
    11. Pauwels, K. and Silva-Risso, J. and Srinivasan, S. and Hanssens, D. M. (2004), "New Products, Sales Promotion, and Firm Value: The Case of The Automobile Industry", Journal of Marketin, 142-156.
    12. Peles, Yoram (1971), "Rates of Amortization of Advertising Expenditures", The Journal of Political Economy, 5, 1032-1058.
    13. Peles, Yoram (1970), "Amortization of Advertising Expenditures in the Financial Statements", Journal of Accounting Research, 1, 128-137.
    14. Qureshi, Maqsood Iqbal (2007), "Asset Value of UK Firms Advertising Expenditures", Global Journal of International Business Research, 12-20.
    15. Simon, Carol J. and Sullivan, Mary W. (1993), "The Measurement and Determinants of Brand Equity: A Financial Approach", Marketing Science, 28- 52.
    16. Smith, Amanda (2002), "Measuring Intangible: The Asset Value of Advertising", Journal of Business &Economic Statistics, 3-17.
    17. Tollington, Tony (2001), "UK Brand Asset Recognition Beyond "Transaction or Events". Long Range Planning, 463-469.

    19.Wolk, Harry I. and Tearney, Michael G. and Dodd, James L. (2004), "Accounting Theory", South-Western College Publishing.