الگوی ارزیابی نگرش مصرف کنندگان از گسترش نام تجاری

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشگاه الزهرا

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل ارزیابی نگرش مصرف کنندگان از گسترش نام تجاری و شناسایی عوامل مؤثر و غیرمؤثر بر موفقیت این راهبرد رشد مهم، انجام شده است. سنجش متغیرهای تحقیق از طریق دو پیش آزمون و یک آزمون اصلی و با استفاده از سه پرسشنامه صورت پذیرفت. پس از اطمینان از پایایی و روایی ابزار اندازه گیری، از روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، در میان نمونه ای متشکل از 384 از خریداران لوازم خانگی در سه بازار اصلی لوازم خانگی توزیع شد. روش تحقیق گسترش نام تجاری نشان داد تناسب ادراک شده، کیفیت ادراک شده و قدرت نام تجاری مادر بر روی ارزیابی مصرف کنندگان تأثیرگذار است. همچنین تأثیر اشتیاق به عنوان یک متغیر تعدیل کننده بر روی گسترش نام تجاری تأیید شد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Model for evaluating consumer attitudes towards brand extension

  1. ١. کلاین، پل(١٣٨٠)، راهنماى آسان تحلیل آملى، ترجمة سید جلال صدر السادات واصغر مینایی، تهران :سمت.

    1. Aaker, D. A. and Keller, K. L.(1990), "The effects of sequential introduction of brand extensions", Journal of marketing research, XXIX, 35-50.
    2. Bhat, A. K. S., Belaguli, V. (1997), "Investing the dimension of the fit between a brand and its extension”, winter educators' conference proceedings, 8, 186.
    3. Bottomley, P. and Holde, S. J. S (2001), "Do we really know how consumers evaluate brand extensions?" , Journal of marketing research, 38, 494-500.
    4. Broniarczyk, S. M. and Gershoff, A. D.(2003), "The Reciprocal effect of brand equity and trivial attributes", Journal of marketing research, XL ,I6I-I7.
    5. Chowdhury, H. K. (2007), "An investigation of consumer evaluation of brand extensions", International Journal of consumer studies, 31, 377-84.
    6. Czellar, Sander (2002), "Consumer attitude toward brand extensions", Int’l Journal of Research Marketing, 20, )2(, 43-55.
    7. Grime, I. And Smith, G. (2002),"Consumer evaluations of extensions and their effects on the core brand", European journal of marketing, 36, )11(, 1415-38.
    8. Lahiri, I. and Gupta, A. (2005), "Brand Extensions in Consumer Non-durables, Durables and Services”, South Asian Journal of Management , 12 (4), 25-34.
    9. Loken, B. and Roedder, J. D. (1993), "Diluting brand beliefs: when do brand extensions have a negative impact?", Journal of Marketing, 57, 71-84.
    10. Maoz, E. and Tybout, A. (2002), "The moderating role of involvement and differentiation in the evaluation of brand extensions",Consumer Psychology, 12, 119.
    11. Martinez, E. Polo, Y. and Chernatony, L. (2008), Effect of brand extension strategies on brand image, Int’ marketing review, 25, )1(, 107-37.
    12. Martinez, E. and Pina, J. (2005), "Influence of corporate Image on brand extensions", Journal of marketing communications, 11)4(, 263–81.
    13. Nijssen, E. Schaepman, and Sloot, (1996), "Managers evaluations of brand extensions", 25th Annual Con. of the European Marketing Academy, 1965-9.
    14. Park, J. and Kim, K. (2002), "Acceptance of brand extensions: Interactive influence of product category similarity, typicality of claimed benefits, and brand relationship quality", Advances in Consumer Research, 29, 190–198.
    15. Phau, I. and Lau, K. C. (2001), "Brand personality and consumer selfexpression: Single or dual carriageway?", Journal of Brand Management, 8, Issue 6, 428.
    16. Thamaraiselvan, N. and Raja, J. (2008), "How do consumers evaluate brand extensions:, research findings from India”, Services Research, 8 , 43-62.
    17. Volckner, F. and Sattler, H. (2007)," Empirical generalizability of consumer evaluations of brand extensions", Int’ Journal of Research in Marketing, 24, 149-62.
    18. Zimmer, M. R. and Bhat, S. (2004), "The reciprocal effects of extension quality and fit on parent brand attitude”, Journal of product & brand management, 13, 37-46.