ارزیابی کارایی بانک های دولتی در مقایسه با بانک های خصوصی در ایران

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

در این مقاله، در ابتدا کارایی بانکهای دولتی با بانکهای خصوصی در کشور مقایسه شد. نتیجه به دست آمده نشان داد شاخص های کارایی بانکهای دولتی به مراتب کمتر از بانکهای خصوصی است. سپس با تبعیت از نظریه داده بنیاد به عنوان روش تحقیق کیفی، با مصاحبه با مدیران صنعت بانکداری ایران، چرایی کارایی پایین تر بانکهای دولتی کشور در مقایسه با بانکهای خصوصی تحلیل شد. تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، کد گذاری انتخابی و کدگذاری محوری نشان داد بانکهای دولتی، با توجه به ماهیت دولتی آنها و شرایطی که بر آنها حاکم است با پدیده ای با عنوان بی نظمی سازمانی مواجه هستند. بی نظمی سازمانی سازمانی موجب می شود که مجموعه مصرف کنندگان منابع بانک به هدر دهندگان منابع تبدیل شوند. از طرف دیگر ساختار سازمانی ناکارا و فرهنگ سازمانی ناکارا نیز بر هدر دهی منابع به عنوان عوامل بستر و زمینه ساز تأثیر می گذارند. همچنین فقر اطلاعاتی و اسراف سازمانی نیز بر هدردهی منابع و تشدید آن تأثیر مضاعف می گذارند که این شرایط منجر به ناکارایی بانک های دولتی در صنعت بانکداری ایران می شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating the efficiency of state-owned banks compared to private banks in Iran

  1. 18.Berger, A. N., & Humphrey, D. B. (1991), The dominance of X-inefficiencies over scale and product mix economies in banking. Journal of Monetary Economics, 28, 117-48.

    19.Britz, J. J. (2004). To Know or not to Know: A Moral Reflection on Information Poverty. Journal of Information Science, 30(3), 192-204.

    20.Charmaz, K.(2005). Constructing Grounded Theory. London : Sage Publications.

    21.Charmaz, K.(2005). Grounded Theory in the 21st century: Applications for advancing social justice studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln, The sage handbook of qualitative research (3rd ed. 507-536).ThousandOakas, CA: Sage.

    22.Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches “2nd ed. London: sage publications.

    1. Danaee, F. H., & Eslami, A. (2010). Discovering Theory of Organizational Indifference: A Grounded Theory Strategy. European Journal of Scientific Research, 40(3), 450-460.

    24.rucker, P. F. (1963). Managing for business effectiveness. Harvard Business Review, pp 53-60.

    1. Gilman, E. F. (2002). An illustrated guide to pruning (2nd ed), Albany: Delmar Publishers.
    2. Goulding, C. (2002). Grounded Theory: A Practical Guide for Management, Business and Market Researchers. London: Sage Publications.
    3. Kendall, J. (1999). Axial Coding and the Grounded Theory Controversy. Western Journal of Nursing Research, 21(6), 743-757.
    4. Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Newbury Park, CA: Sage Publications.
    5. Strauss, A,. & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. London: Sage Publications