مدل پذیرش بانکداری اینترنتی

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

گرچه میلیونها دلار صرف ساخت بانکداری اینترنتی شده است لیکن گزارش ها حاکی از ان است که کاربران بالقوه علیرغم دسترسی به این امکانات تمایلی به استفاده از آن ها ندارند.این موضوع لزوم انجام پژوهش های جدید برای شناسایی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی را نشان می دهد. تجزیه و تحلیل داده ها در سه بخش آمار توصیفی تحلیل عاملی و آمار استنباطی صورت گرفت.نتایج تحلیل عاملی موید بر ارزش مناسب مدل و مطابقت عوامل استخراج شده با سوالهای طراحی شده و متغیرهای تببین شده در مدل تحقیق بودند.در سطح آمار استنباطی نتایج استفاده از آزمون های t-test تک نمونه ای و تحلیل واریانس فریدمن فرضیه های تحقق را تایید می نمایند و نشان می دهند سهولت کاربری بیشترین تاثیر را در پذیرش بانکداری اینترنتیداشته است . متغیرهای بعدی به ترتیب عبارتند از کاربردی بودن، امنیت اطلاعات شخصی لذت بخش بودن، سخت افزارهای مناسب و آشنایی با بانکداری الکترونیک

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Internet Banking Adoption Model

  1. Ajzen, I. & Fishbein, M. (1980). Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  2. Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179-211.
  3. Bruno, M. A. (2003). BofA’s Climb to the Top of the Online World. US Banker, 113(6), 5-24.
  4. Davis, F. D. (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use and User Acceptance of Computer Technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-37.
  5. Davis, F. D., Bagozzi, R. P. & Warshaw, P. R. (1992). Extrinsic and Intrinsic Motivation to Use Computers in the Workplace. Journal of Applied Social Psychology, 22, 1111-1132.
  6. Karjaluoto, H. (2002). Selection Criteria for a Mode of Bill Payment: Empirical Investigation among Finnish Bank Customers. International Journal of Retail & Distribution Management, 30(6), 9-331.
  7. Klopping, M., & Mckinney, E. (2004). Extending The Technology Acceptance Model and the Task-Technology Fit Model to consumer E-commerce. Information Technology, Learning and Performance Journal, 22(1), 37.
  8. Mathieson, K., Peacock, E., & Chin, W. W. (2001). Extending the Technology Acceptance Model: the Influence of Perceived User Resources. The Data Bases for Advances in Information Systems, 32(3), 86-112.
  9. Miller, K. (2005). Communications theories: perspectives, processes, and contexts. New York: McGraw-Hill.
  10. Mols, N. P. (1999). The Internet and Banks Strategic Distribution Channel Decision. International Journal of Bank Marketing, 17(6), 295-300.
  11. Moon, J. W. & Kim, Y. G. (2001). Extending the TAM for a World-Wide-Web Context. Information & Management, 38(4), 34-217.
  12. Pikkarainen, T., Pikkarainen, K., Karjaluoto, H. & Pahnila, S. (2004). Consumer Acceptance of Online Banking: an Extension of the Technology Acceptance Model. Internet Research, 14(3), 35-224.
  13. Polasik, M. (2009). Empirical Analysis of Internet Banking Adoption in Poland. International Journal of bank marketing, 27(1), 32-52.
  14. Rogers, E. M. (1962). Diffusion of Innovations. The Free Press, New York, NY.
  15. Rogers, E. M. (1983). Diffusion of Innovations. The Free Press, New York, Retrieved from http://www.wikipedia.com.
  16. Tan, M. & Teo, T. S. H. (2000). Factors Influencing the Adoption of Internet Banking. Journal of the Association for Information Systems, Retrieved from http://www.istheory.com.
  17. Venkatesh, V. & Morris, M. G. (2000. Why don’t Men ever Stop to Ask for Directions? Gender, Social Influence and Their Role in Technology Acceptance and Usage Behavior. MIS Quarterly, 27(3), 78-425.
  18. Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B. & Davis, F. D. (2003). User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View. MIS Quarterly, 27(3), 78-425.
  19. Wang, Y. S., Wang, Y. M., Lin, H. H., & Tang, T. I. (2003). Determinants of User Acceptance of Internet Banking: an Empirical Study. International Journal of Service Industry Management, 14(5), 19-501.
  20. Wu, J., Wang, S., & Lin, L. (2007). Mobile Computing Acceptance Factors in the Healthcare Industry: A Structural Eguation Model. International Journal of Medicine Informatics, 76, 67-77.
  21. Yiu, C. S., Grant, G., & Edgar, D. (2007). Factors Affecting the Adoption of Internet Banking in Hong Kong-Implications for Banking Sector. International Journal of Information Management,Retrieved from http://www.12manage.com